Nič vzrušujúce pre vášnivých tunerov či drifterov. No len pokiaľ sa neposadia za volant tejto elektrickej šelmy. Rozdať si to totiž môže pokojne s benzínovou klasikou. Také je Audi e-tron II, blízka vízia ekologickej rakety z Ingolstadtu.
Zdá sa, že s výrobou poriadne nabrúseného elektromobilu to v Audi myslia naozaj vážne. Od frankfurtskej premiéry elektrického superšportiaka e-tron neubehol ani polrok a na svete je jeho menší, no o to realistickejší brat. Tentoraz pripomína skôr Audi TT ako fascinujúce Audi R8. Rozmery sa poriadne scvrkli a počet elektromotorov klesol na polovicu. Ale to nič. Ostali dva a poháňajú zadné kolesá. Presne tak to má v športovom aute byť.
Malý a ľahký
Koncept nového dvojmiestneho kupé má na dĺžku len 3,93 metra. To je o 25 centimetrov menej, ako má Audi TT. Na lepšie porovnanie, e-tron II je dokonca kratší ako Škoda Fabia. Zato sa však nevzdal športových línií. Nádherná silueta kupé sa vznáša vo výške iba 1,2 metra. Nechýba široký postoj bohato modelovaných blatníkov, ktoré ukrývajú obrovské 20-palcové kolesá.
Dielo dokončuje agresívna maska single frame, bočné nasávacie otvory a diódové svetlá. Aj keď ide o show car, toto auto by sme si vedeli ľahko predstaviť v sériovej výrobe. Napokon, prezentuje aj technológie, ktoré Audi hodlá využiť už v blízkej budúcnosti.
E-tron je napríklad vyrobený kombináciou hliníkového priestorového rámu ASF a ultrapevného karbónu. Všetky vonkajšie panely ako kapoty, dvere či blatníky sú teda z extrémne ľahkých uhlíkových vlákien. To bol aj kľúč, ako zabrániť nadváhe, ktorú majú pri elektromobiloch na svedomí ťažké batérie. Výsledok diéty dopadol v prípade e-tronu veľmi sľubne. Na váhe má 1350 kg, čo je len o 60 kg viac, ako má najľahšie Audi TT 1.8 Turbo, ale zas menej, ako váži jeho šesťvalcová verzia 3.2 V6.
Porsche na elektrinu
E-tron poháňa dvojica asynchrónnych elektromotorov na zadnej náprave. Každý z nich má vlastný chladiaci okruh. Spolu dávajú výkon 150 kW, čo síce nie je nijaký extrém, no zato ponúkajú fascinujúci krútiaci moment 2 650 Nm. Len na porovnanie, Bugatti Veyron disponuje ani nie polovičnou hodnotou. Potom neprekvapí, že e-tron šprintuje na stovku za 5,9 sekundy, čo je porovnateľné s Porsche Cayman S, ale so 6-valcom s výkonom 195 kW. Čaro gigantického krútiaceho momentu sa prejavuje aj v pružnosti. Z rýchlosti 60 na 120 km/h akceleruje e-tron za 5,1 sekundy. Maximálna rýchlosť je zatiaľ obmedzená na 200 km/h.
Jazdné vlastnosti ťažia nielen z vyspelého podvozku s nezvislým zavesením kolies na dvojitých trojuholníkových ramenách a optimálneho rozdelenia hmotnosti 40:60 v prospech zadnej nápravy, ale práve z charakteru pohonu. Dvojica elektromotorov dokáže totiž dávkovať výkon na jednotlivé kolesá individuálne, presne podľa okamžitých potrieb.
Systém „torque vectoring“ prináša podľa Audi doteraz nepredstaviteľnú precíznosť riadenia trakcie a presnosť riadenia. Pretáčavosť či nedotáčavosť sú pre e-tron neznáme pojmy.
Dojazd až 250 km
O potrebnú energiu sa stará súprava lítium-iónových akumulátorov s kapacitou 45 kWh, umiestnená spolu s riadiacou elektronikou za zadnými sedadlami. Ktovie, ako rýchlo by ste batérie „vyžmýkali“ pri športovom štýle jazdy, no podľa metodiky kombinovaného režimu spotreby, by vraj e-tron mal mať dojazd až 250 km/h. To aj vďaka rekuperácii energie počas brzdenia. A nie hocakého. Brzdenie má totiž na starosti elektronika. Mechanickú väzbu medzi pedálom a brzdami nahradil systém brake by wire. E-tron však šetrí energiu aj za pomoci vyspelej ventilácie. Na vykurovanie a chladenie interiéru využíva totiž takzvané tepelné čerpadlo, ktoré je energeticky menej náročné. Dobíjanie batérií trvá približne jedenásť hodín, no pri rýchlonabíjaní stačia dve. A to sa pri dobrom obede dá vydržať.
Do výroby v roku 2012
Interiéru nechýba nič, čo potrebuje pravé športové kupé, azda okrem radiacej páky prevodovky, ktorú e-tron jednoducho nemá. Vystačí s pákou voliča s polohami vpred, vzad a parking. Zato tu nájdete nízko situované anatomické sedadlá, sploštený športový volant a klasické analógové prístroje. Že ide zatiaľ o koncept, však prezrádzajú kamery namiesto spätných zrkadiel a veľký displej prístrojového panelu spriahnutý s novým multimediálnym rozhraním MMI, ktoré sa ovláda z volantu podobne ako smartphon.
Zo sveta budúcnosti pochádza aj svetelná technika. Predné, výlučne diódové reflektory pracujú na základe údajov kamery, ktorá rozpoznáva zmeny vo vonkajšom prostredí, ale aj na základe rýchlosti či natočenia volantu.
O tom, že sa e-tron dostane do výroby, dnes už nik nepochybuje. Otázne je len to, či bude mať podobu frankfurtského, alebo skôr menšieho detroitského konceptu. Logika veci však hovorí, že Audi e-tron II je tak trochu predobrazom nového malého kupé Audi R4, ktoré by malo prísť na trh už v roku 2012. A ako inak, vyrábať by sa mohlo aj v elektrickej verzii e-tron.
Technické parametre | |
Dĺžka/šírka/výška (mm) | 3933/1780/1220 |
Rázvor náprav (mm) | 2430 |
Elektromotory | asynchrónne 2 × 75 kW |
Celkový výkon | 150 kW |
Krútiaci moment | 2650 Nm |
Batérie | li-ion 45 kW/h |
Max. rýchlosť | 200 km/h |
0 – 100 km/h | 5,9 s |
Dojazd | 250 km |
.