Jubilejný 110. ročník parížskeho Mondial de l´Automobile sa naozaj môže stať bodkou za zlatými časmi automobilového biznisu. Paradoxne, bodkou naozaj veľkolepou. Prinášame vám informácie o dvanástich najzaujímavejších premiérach najväčšej francúzskej automobilovej šou.
Naj-hviezda Paríža: Lamborghini Estoque
Kým Porsche a Aston Martin priam testujú trpezlivosť publika nejasnými informáciami o príchode dlho avizovaných športových limuzín, koncern Volkswagen má už dnes celkom jasnú predstavu, ako by im mohol skrížiť plány. Z dielne Lamborghini vzišiel totiž až príliš realistický štvordverový koncept Estoque. Ak by ste náhodou nevedeli, čo to znamená, vedzte, že ani tentoraz sa „lambo“ nevzdialilo od svojej toreadorskej lingvistiky. Malý mečík, teda Estoque, je presne tým, čím zasadí toreador smrteľný úder býkovi, tak ako to plánuje štvordverový supersedan zo Sant Agata svojim budúcim rivalom – Porsche Panamera a Astonu Martin Rapide. Brutálne agresívny vzhľad viac ako päť metrov dlhého a len 1,3 metra vysokého konceptu je inšpirovaný geniálnou sériou rok starého Reventónu. Podľa predstaviteľov automobilky by sa Estoque mohlo objaviť vo výrobe o štyri roky. Vylúčená nie je dokonca ani hybridná verzia a verzia s naftovým motorom!
Naj-nižšia trieda: Audi A1
Po projekte najmenšieho Audi A2, ktorý skončil de facto fiaskom, sa štyri kruhy opäť usilujú o prienik do nižšej triedy. Tentoraz oveľa konvenčnejším spôsobom ako celohliníkovým mikrovanom, ktorý mal pôvodne konkurovať Mercedesu triedy A. Koncept Audi A1 je teda klasický päťdverový hatchback kratší ako nová Ibiza a Škoda Fabia. Či bude mať takú istú platformu, je otázne aj vzhľadom na to, že ponúka na túto triedu nečakane vyspelé viacprvkové zadné zavesenie. Quattro tu síce nenájdete, no zato je predný diferenciál vybavený elektronickou uzávierkou. Iste nie náhodou, veď o pohon sa stará nielen dvojstupňovo preplňovaný štvorvalec 1,4 TFS (110kW), ale aj elektromotor s výkonom 35 kW a krútiacim momentom 125 Nm. Ich sila putuje k predným kolesám cez 7-stupňovú dvojspojkovú prevodovku. Pri nízkom zaťažení je A1 schopné využívať výlučne elektromotor. V priemere teda spotrebuje len 3,9 litra vysokooktánového benzínu. Pritom akceleruje na stovku za 7,9 sekundy. Sériové Audi A1 by sa malo dostať do výroby už koncom budúceho roku. Schádzať bude z výrobných liniek Audi v Bruseli.
Základné tvary konceptu Audi A1 sa dostanú do výroby bez zmeny.
Naj-koncept: Mercedes Fascination
Súčasná trieda E už pomaly dosluhuje a v Stuttgarte usilovne pracujú na jej nástupkyni. Jasným avízom dizajnu je koncept Fascination. Nenechajte sa pomýliť, že dostal netradičnú karosériu Shooting Brake, teda akéhosi trojdverového kombi. V skutočnosti prezrádza veľa o líniách novinky, ktorá bude mať štvoro dverí. Koncept ďalej rozvíja ostrejší štylistický slovník „céčka“, lenže na podstatne väčšej platforme. Ako sa zdá, do minulosti odídu aj elipsoidné predné svetlá a ich miesto zaujme alternatíva štyroch hranatých reflektorov. Tak ako sa na koncept patrí, fascination má štyri samostatné sedadlá a množstvo prvkov, ktoré sa do série asi nedostanú. S realitou ho preto viac spája technika pod kapotou. Konkrétne dieselový štvorvalec 250 CDI BlueTEC s dvojicou turbodúchadiel a systémom AdBlue, znižujúcim emisie CO2 vo výfukových plynoch. Výsledkom má byť výkon 150 kW pri priemernej spotrebe len šiestich litrov nafty na 100 km.
Naj-SUV: BMW X1
V Mníchove netaja, že najmenšie SUV s modrobielou vrtuľou, s označením X1, príde na svet už o rok vo Frankfurte nad Mohanom. Avízom je rovnomenná parížska štúdia, ktorá so od sériového modelu už veľmi nelíši. Konkurencia musí poriadne zúriť. Kým páni z Mercedesu a Audi len dobiehajú modelmi GLK a Q5 zameškané, BMW už ráta profit z predaja SUV o triedu nižšej kategórie. Má stáť totiž na platforme „jednotky“ a vo svojich útrobách skrývať „štvorkolku“ z BMW radu 3. Prekvapením však je, že od súčasného BMW X3 nie je oveľa menšie. Na dĺžku má 4457 mm, čo je len o 11 centimetrov menej. To nahráva špekuláciám o blízkom nástupe novej X3, ktorá by mala byť, naopak, o niečo väčšia ako v súčasnosti. Nová X1 sa rozhodne nechystá do ťažkého terénu. Jej podvozok bude určený prevažne na cesty. Portfólio terénnych prvkov sa preto obmedzilo na asistenciu klesania.
Naj-úlet: Lada Revolution 3
Ak by nieslo toto športové kupé s motorom uloženým vzadu logo niektorého z renomovaných výrobcov automobilov, mohli by sme ho brať vážne. No ako je u ruskej Lady zvykom, občasné kreácie jej dizajnérov sú zväčša len výstrelom do tmy. Podobne je to s konceptom Revolution 3, ktorý v Paríži síce zaujal, no pravdepodobne nemá šancu na komerčný život. Jazdiť s ním však musí byť zážitok. Dvojsedadlový model bližšie nešpecifikovaných rozmerov váži totiž len 1013 kg a z rukáva vysúka rovných 180 kW. To mu stačí k akcelerácii na stovku za šesť sekúnd! Nie náhodou sa o koníky búšiace tesne za zadnými sedadlami postaral Renault. Preplňovaný dvojlitrový štvorvalec veští blízku budúcnosť podniku AtoVaz, ktorého štvrtinový podiel získa už čoskoro práve táto francúzska automobilka.
Naj-nápad: Seat Exeo
Z núdze cnosť, aj tak sa dá nazvať to, čo predviedol Seat v Paríži. Vedenie koncernu sa totiž rozhodlo zahladiť neúspech súčasného Toleda nanajvýš nezvyklým spôsobom. Pred nákladným a dlhým vývojom úplne nového športového sedanu dostala prednosť derivácia staršej generácie Audi A4, vyrábaná od roku 2004. A prečo nie? Nové Exeo bude nepochybne aj s technikou staršieho Audi najvyspelejším Seatom s perfektným podvozkom, motormi a spracovaním.. Nad štylizáciou prednej masky a logom Seat budú síce zarytí priaznivci štyroch kruhov poriadne krútiť nosom, no v interiéri sa karty obrátili. Exeo totiž dostalo palubnú dosku z Audi A4 Cabrio. Pritom by španielske Audi malo cenou štartovať od 20 000 eur (600 000 Sk), čo je citeľne menej v porovnaní so súčasnou generáciou. Pod kapotou bude šesť motorov, nevynímajúc moderné preplňované agregáty 2,0 TFS (147 kW) či výkonný diesel 2,0 TDI (125 kW).
Naj-súboj: Golf kontra Mégane
Nemecký Volkswagen si vybral Paríž za miesto svetovej premiéry šiestej generácie Golfu. Nebol tu však sám. Aj domáci Renault odhalil na výstavisku svoju kľúčovú novinku nižšej strednej triedy – tretiu generáciu Mégane. Oba sa tu predstavili už aj v trojdverových vyhotoveniach. V prípade Renaultu skôr ako predpokladal. Nebolo už čo skrývať. O únik snímok kupé sa totiž tentoraz „postaral“ patentový úrad. Kým však nový Golf, napriek masívnemu presviedčaniu automobilky o novátorstve, postavili na báze súčasnej „päťky“, Mégane je na prvý pohľad od základu nová francúzska zbraň. Imponovať by mohol dokonca aj doterajším klientom VW, keďže sa v prospech pocitu solídnosti a nadčasovosti vzdal extravagantných tvarov. Pritom dokáže ponúknuť aj vyspelú techniku. Napríklad preplňovaný benzínový motor 1,4 TCE (96 kW). Nemecký rival si však predsa len ponechal istý náskok. Aktívny podvozok či 7-stupňovú prevodovku DSG totiž v Mégane určite nenájdete.
Naj-hybrid: GM Volt
Má pred sebou ešte nejaký ten čas vývoja, no v hybridnej technológii áut by mal znamenať skutočný prelom. Američania ho poznajú pod názvom Chevrolet Volt, ale do Európy dorazí na prelome desaťročí pod značkou Opel. To asi preto, aby jeho technologický imidž nekazila rodina cenovo orientovaných európskych chevroletov. Na rozdiel od hybridov Toyoty či Hondy, pôjde o prvý model s čisto elektrickým pohonom. Litrový benzínový motor bude totiž slúžiť len na dobíjanie líthium-iónových batérií, uložených pod prednými sedadlami. Tie zabezpečia štvordverovému sedanu dojazd približne 60 km. Po ich vybití, bude mať majiteľ dve možnosti. Buď dobiť batérie z bežnej elektrickej siete za tri hodiny, alebo dobíjať batérie priebežne generátorom napojeným na zážihový agregát. Potom sa dojazd predlžuje na niekoľko sto kilometrov. Komfortom a priestorom bude Volt schopný konkurovať európskym sedanom nižšej strednej triedy.
Naj-vízia: Citroën Hypnos
Francúzsky Citroën doslova valcuje autosalóny koncepčnými štúdiami. Tentoraz štvordverovým crossoverom Hypnos. Je akousi realistickejšou podobou dva roky starej víze C-Métise, ktorá mimo iného získala cenu Louis Vuitton Classic Concept Awards, za najkrajší koncept roku 2006. Takmer päť metrov dlhý Hypnos je kombináciou luxusnej limuzíny a SUV s pohonom štyroch kolies. Svetlú výšku mení podľa potreby vďaka hydropneumatickému pruženiu. Poháňa ho hybridná sústava HYmotion s naftovým motorom 2,0 DPFS (147 kW) a elektromotor s výkonom 37 kW. V čisto elektrickom režime dokáže absolvovať síce len tri kilometre jazdy, no za asistencie elektromotora si tento 1,8 tony vážiaci model vystačí v priemere so 4,5 litra nafty na 100 km. Pritom akceleruje na stovku za 9,4 sekundy. Technologickou hračkou je meniace sa osvetlenie interiéru v závislosti od nálady vodiča. O intenzite a farbe rozhoduje elektronika na základe detekcie tváre.
Naj-krajší: Ferrari California
Maranellská automobilka konečne ukázala v plnej paráde svoj najmenší model California. Vyznávači tejto kultovej stajne boli doslova rozpálení, keďže oficiálne fotografie dávkovalo Ferrari so stoickým pokojom už tri mesiace a naživo ho mohli vidieť len tí, ktorí sa zúčastnili na prezentácii v polovici septembra priamo v Maranelle.
California je prvým kupé-kabrioletom Ferrari a prvým športovým modelom, ktorý rešpektuje aj požiadavky na každodenné využitie. Aj preto disponuje aktívnym odpružením schopným zabezpečiť dostatok komfortu a súčasne nekompromisné športové naladenie. Pod kapotu sa dostal novučičký osemvalelec s objemom 4,3 (343 kW) litra s priamym vstrekovaním paliva. Ten katapultuje Californiu na stovku za štyri sekundy. Mal by byť však o 30 percent úspornejší ako jeho predchodca. To aj vďaka 7-stupňovej prevodovke uloženej pred zadnou nápravou.
Naj-elektromobil: Renault Z.E.
Aj Renault už pracuje na svojom mestskom vozidle bez emisií. Dal o tom vedieť konceptom elektromobilu Z.E. – teda Zero Emission. Model dlhý takmer štyri metre je postavený na novom krátkom Kangoo Be Bop a v jeho útrobách pracuje elektromotor s výkonom 70 kW čerpajúci energiu z líthium-iónových batérií. Na tom už dnes nie je nič zvláštne. Zvláštne však určite je, že Z.E. nedisponuje klasickým kúrením. Obrazne je totiž akousi termoskou, ktorá vďaka izolácii znižuje rozdiely medzi vnútornou a vonkajšou teplotou. Na dosiahnutie správneho teplotného komfortu už potom stačí systém čerpajúci energiu zo solárnych panelov. Komu by bolo predsa len zima, musí sa spoľahnúť na psychologický efekt žlto sfarbených skiel, ktoré vraj navodzujú pocit tepla. K vychytávkam šetriacim elektrickú energiu patrí aj nahradenie klasického prístrojového panelu mobilným telefónom od Samsungu. O dojazde sa Renault nezmieňuje.
Naj-stredná trieda: Toyota Avensis
Toyota si na premiéru tretej generácie Avensisu vybrala dobrý termín. Konkurencia od Hondy a Mazdy je už totiž dávno známa, a tak bola v Paríži vlastne jedinou horúcou novinkou v strednej triede. V porovnaní s konzervatívne ladenou druhou generáciou prichádza jej dizajn s oveľa väčšou dávkou emócií, ale stále s dostatočným zdôraznením solídnosti a kvality. Do dĺžky narástla len o päť centimetrov a rázvor náprav 2700 mm sa nezmenil. Zato je však širšia a evidentná je aj koncepcia maximalizácie vnútorného priestoru. Silueta kabíny totiž siaha od predných kolies až takmer po úroveň zadných svetiel. Silnou stránkou Avensisu má byť hospodárnosť. Dostala totiž novú generáciu benzínových motorov D-4D Valvematic s objemom od 1,6 do 2,0 litra (96 až 112 kW), ktorých spotreba nepresahuje sedem litrov benzínu. Dieselové agregáty 2,0 a 2,2 D-4D majú výkon o 93 a 110 kW. Novinkou je kontinuálna prevodovka Multidrive S so siedmimi prednastavenými stupňami. Na zozname technických noviniek pribudol aktívny tempomat, kontrola nedobrovoľného opustenia jazdného pruhu či predkolízny systém.
Naj-spomienka: Citroën 2CV
Legendárna kačica oslavuje narodeniny. Ako inak, presne na tom istom mieste, kde sa pred šesťdesiatimi rokmi po prvý raz ukázala verejnosti. Hoci bol jej vývoj dokončený už v roku 1939, vojnové udalosti oddialili premiéru takmer o desaťročie. Na výstavisku sa nezabudnuteľné francúzske ľudové vozidlo so vzduchom chladeným protibežným dvojvalcom ukázalo v plnej paráde a to v úprave spoločnosti Hermes, známej dodávkami luxusného koženého čalúnenia. Takže kože nebolo ani v tomto prípade málo. Kávovej farbe interiérových poťahov sedadiel či palubnej dosky, prispôsobil Hermes aj odtieň laku karosérie. Ročník výroby tohto exempláru však nie je pre vyznávačov veteránizmu príliš atraktívny. Pochádza totiž z poslednej série 2CV6, ktorá zišla z liniek až v roku 1989.
Autosalón v číslach
Ročník: 110.
Termín konania: 4. – 19. X. 2008
Počet zúčastnených krajín: 25
Počet svetových premiér: 93
Počet európskych premiér: 21
Predpokladaný počet návštevníkov: 1 500 000
Parížske premiéry
Aston Martin
DBS – automatická prevodovka
Audi
A1 – koncept
S4 – športová verzia (245 kW)
S4 Avant – (245 kW)
RS6 – športová verzia (426 W)
Q5 – európska premiéra SUV
Bentley
Arnage – Finnal Series
BMW
X1 – koncept SUV
7 – piata generácia
3 – facelift
Cadillac
CTS Wagon – kombi verzia
Chevrolet
Volt – hybrid
Camaro – comeback
Cruze – nástupca Lacetti
Citroën
Hypnos – koncept crossover
C3 Picasso – C3 crossover
C4 - facelift
Dacia
Logan Eco2 – eko verzia
Logan – facelift
Logan MCV – facelift
Ferrari
California – kupé-kabrio
Fiat
500 – Eco drive
Ford
Ka – II. generácia
Honda
Accord – 2,2 i-DTEC automat
Jazz – II. generácia
Insight – hybridný koncept
Hummer
H3T – pikap
H2 E85 – etanol verzia
Hyundai
i20 – nástupca Getz
IX 55 – veľké SUV
Infiniti
FX37 – verzia pre Európu
Jeep
Back Country – koncept Patriot
Wrangler Sahara – nová verzia
Kia
Soul – crossover
AM – Hybrid II
Ceed – hybrid
Ceed ISG – stop-štart systém
Magentis – inovácia
Lada
Revolution 3 – superšport koncept
Lamborghini
Estoque – koncept 4d
Land Rover
Freelander – micro hybrid
Lexus
IS 250C – kupé-kabrio
LF-XH – hybridný koncept SUV
Maserati
Quattroporte – facelift
Quattroporte S – top verzia (320 kW)
Mazda
Kiyora – koncept Mazda 1
MX-5 – facelift
6 2,2 MZR-CD – nový diesel (136 kW)
2 1,6 DSL – nový diesel (66 kW)
Mercedes-Benz
GLK – európska premiéra SUV
Fascination – koncept pre nové E
S600 Pullman – pancierová verzia
Mitsubishi
Lancer Sportback – hatchback 5d
I MIEV – sériový elektromobil
Colt – facelift
Nissan
Qasquai +2 – 7-miestna verzia
Opel
Insignia Sport Tourer – kombi verzia
Insignia Ecoflex – eko verzia
Peugeot
308 CC – kupé-kabriolet
RC – koncept
Porsche
911 – inovácia
Cayenne Turbo S – inovácia
Renault
Laguna Coupé – kupé
Mégane 5d – III. generácia
Mégane Coupé – III. generácia
Kangoo Bee Bop- Kangoo krátke
Z.E – koncept elektromobilu
Ondelios – hybridný koncept
Seat
Exeo – sedan na báze Audi A4
Škoda
Octavia – facelift
Superb – 4×4
Smart
Fortwo ED – elektrická verzia
SsangYong
C200 – koncept SUV
Subaru
Forester – Boxer Diesel
Impreza – Boxer Diesel
Suzuki
Alto – nová generácia
Toyota
Avensis – III. Generácia
Urban Cruiser – nový crossover
IQ – séria
Volvo
C30 DRIVe – úsporná verzia
V50 DRIVe – úsporná verzia
Volkswagen
Golf – VI. generácia