Honda Civic dostane menší diesel

Trvalo roky, kým Honda priviedla na svet svoj prvý autorsky vyvinutý diesel 2.2 i-CTDi a rovnako dlho váhala aj nad vývojom menšieho motora spaľujúceho naftu.

21.01.2013 10:53
Honda Civic Foto:
Po rokoch sa Honda predsa len podujala vyvinúť pre Európu vlastný malý dieselový motor. Má objem 1,6 litra a výkon 88 kW.
debata

Európske predajné štatistiky však hovoria jasnou rečou. Kto chce byť úspešný, potrebuje pre modely nižšej strednej triedy aj menší diesel. Viete si dnes predstaviť Volkswagen Golf alebo Opel Astra, ktoré by ponúkali len jednu jedinú dieselovú alternatívu? To bol presne prípad naftového Civicu, ktorý si po ukončení spolupráce s Roverom musel vystačiť síce s vynikajúcim, no v časoch downsizingu priam „megalomanským“ 2,2-litrovým štvorvalcom i-DTEC. Ten ho znevýhodňoval napríklad v oblasti poistenia či rôznych poplatkov. Časy sa však menia a tvrdohlavosť Hondy tiež. Už tento rok predstaví nový diesel 1,6 i-DTEC z novej generácie motorov Earth Dreams technology, a zdá sa, že ním zamieri priamo na vrchol. Pôjde o úplne novú pohonnú jednotku, pýšiacu sa titulom najľahšieho dieselového motora na svete. Len na ilustráciu, v porovnaní s motorom 2,2 i-DTEC ubudlo na hmotnosti neuveriteľných 47 kg. A Honda si pritom nepomohla ubratím počtu valcov. Podľa šéfa projektu Suehira Hasshiho viedlo k tomuto výsledku množstvo drobných vylepšení. Motor má napríklad hliníkovú hlavu, pričom steny valcov dosahujú hrúbku len osem milimetrov. Ľahšie sú aj piesty a ojnice, čo má okrem iného priaznivý vplyv na reakcie motora.

Agregát využíva turbodúchadlo Garett štvrtej generácie s plniacim tlakom 1,5 baru a premenlivú geometriu lopatiek. Najnovšie solenoidové vstrekovače priameho vstrekovania Bosch dopravujú palivo do valca pri tlaku 1800 barov. Pochváliť sa môže aj veľmi nízkymi trecími stratami, vraj na úrovni benzínových motorov.

Štvorvalec s populárnym objemom 1,6 litra poskytne v prvej výkonovej verzii 88 kW pri 4000 otáčkach a maximálny krútiaci moment 300 Nm, dostupný od 2000 otáčok za minútu. To nie je príliš vzdialené prvej generácii dieselu 2.2 i-CTDi.

Nový motor sa ešte tento rok dostane pod kapotu nového Civicu. Spotrebovať by mal priemerne len 3,6 litra nafty na 100 km, čo je o 0,6 litra menej v porovnaní s väčším dieselom. Neskôr sa s ním počíta aj v SUV Honda CRV, vo verzii s predným náhonom.

A keďže novinka je určená najmä pre európsky trh, neprekvapí, že výrobu zabezpečí závod Hondy v britskom Swindone. Denne je schopný vyprodukovať až 500 naftových motorov.

Technické údaje
Model Civic 1.6 i-DTEC Civic 2.2 i-DTEC
Zdvihový objem (ccm) 1600 2199
Max. výkon (kW/ot.) 88/4000 110/4000
Max. krút. moment (Nm/ot.) 300/2000 350/2000
Spotreba na 100 km (l) 3,6 4,2
debata chyba
Články podľa značiek