Ani tento rok neminuli automobilových výrobcov nekompromisné kvalitatívne hodnotenia nemeckej inšpekčnej spoločnosti TÜV. Posudzovanie spoľahlivosti vozidiel v rôznych vekových kategóriách vychádza z výsledkov povinných technických kontrol automobilov registrovaných v Nemecku. Ročne sa ich uskutoční viac ako sedem miliónov, a preto má pozícia v rebríčku spoľahlivosti veľký význam.
Priemerná poruchovosť klesla
Nemecký TÜV má tento rok dobré správy. V porovnaní s vlaňajšími výsledkami si automobiloví výrobcovia mierne polepšili. Vyplýva to z hodnotenia priemernej poruchovosti. Tá klesla vo všetkých piatich vekových kategóriách. Samozrejme, najsledovanejšou je kategória nových áut s vekom do troch rokov, ktorá má vplyv aj na predaj aktuálne ponúkaných modelov. Zlepšenie bolo také výrazné, že kým predvlani stačil Fordu Fusion na druhé miesto výsledok 2,6 percenta, dnes by sa s takouto známkou nedostal ani len do prvej desiatky.
Priemerná poruchovosť áut s vekom od 2 – 3 rokov
Priemerná poruchovosť áut s vekom od 4 - 5 rokov
Priemerná poruchovosť áut s vekom od 6 - 7 rokov
Priemerná poruchovosť áut s vekom od 8 - 9 rokov
Priemerná poruchovosť áut s vekom od 10 - 11 rokov
Priemerná poruchovosť kontrolovaných áut vyrobených v rokoch 2003 – 2005 klesla zo 6,6 na 4,8 percenta. Zo sto kontrolovaných áut malo teda priemerne necelých päť vážne a nebezpečné poruchy, ktoré neumožnili prejsť kontrolou s pozitívnym výsledkom.
Pokles priemernej poruchovosti je však len hypotetickým údajom. Nikto si predsa nekupuje priemerné auto. Podstatné je, kto je dobrý a kto nie.
Japonci stále vedú
Aj minulý rok potvrdil dominanciu japonských značiek. Absolútnou jednotkou je Mazda, ktorá má v prvej desiatke hneď troch zástupcov a pomaly vytláča z čela rebríčka Toyotu. Najspoľahlivejším autom je model Mazda 3 pred Mazdou 2 a šiestou Mazdou MX-5. Spoločnosť robia Mazde v prvej desiatke aj Honda (Jazz) a Toyota (RAV4). Významnou novinkou však je, že na čele rebríčka sa vyrovnávajú sily medzi japonskými a nemeckými výrobcami. Na najvyšších pozíciách totiž nájdeme aj VW Golf (3.), Ford Fusion (3.), dve Porsche (6.), Mercedes A (9.), Opel Meriva (9.) a Ford C-Max (9.). Dobre si vedie dokonca aj Škoda, ktorá je Octaviou aj Fabiou v stále v prevej polovici.
Slabosťou európskych automobiliek je však nerovnomerná kvalita produkcie a nárast porochovosti v závislosti od veku. Kým Japonci dokážu udržať kvalitatívnu úroveň v celom spektre svojho výrobného programu, európske značky majú vždy aj svoje čierne ovce. Pre Ford je to už tradične Galaxy, pre Volkswagen Sharan a pre Opel napríklad Omega. No a svekom sa odstup „Japoncov“ a Európanov" ešte zväčšuje. verili by ste, že osemročné Subaru Forester či Toyota Corolla je na tom lepšie ako dvojročný Peugeot 307 alebo Renault Laguna?
Od polovice rebríčka začínajú „kraľovať“ Francúzi, Taliani a Kórejčania. Kým Citroën a Renault sa môžu pochváliť aspoň jedným modelom so spoľahlivosťou lepšou ako priemer (Citroën Xsara, Renault Scénic), Peugeot, Fiat či Alfa Romeo sú s celým výrobným programom v tretej tretine rebríčka. Najmenej radosti však majú z výsledkov asi predajcovia amerických áut. Chrysler PT Cruiser. alebo Voyager sú čiernymi bodkami štatistík TÜV.
Prémiové autá opäť sklamali
V kontexte s cenou sú alarmujúce najmä výsledky prémiových značiek s výnimkou Audi a excelujúceho Porsche. Mercedes-Benz dlhodobo nedokáže zlepšiť kvalitu veľmi rozšírených tried C, E, ML a S, ktoré figurujú hlboko pod priemerom. Jeho česť zachraňuje aspoň malé áčko. Veľa dôvodov na oslavu nemajú ani v Mníchove. V porovnaní s vlaňajšími výsledkami si síce vozidlá BMW polepšili, no stále patria len k priemeru.
Najvyššie umiestneným „bavorákom“ je X3 na 42. mieste. Podobnú blamáž musí niesť na svojich ramenách aj švédske Volvo. Nebyť modelu S40, nebolo by už veľa dôvodov veriť v povestnú švédsku kvalitu. V praxi to teda znamená asi toľko, že majitelia dvojročného Mercedesu ML majú viac vážnych porúch ako tí, čo majú v garáži rovnako starý Fiat Panda alebo Kiu Rio. Je to pravdepodobne daň za skutočnosť, že práve drahé autá sú často nositeľmi nových technológií.
Teórie neplatia
Zaujímavé je, že pri posudzovaní kvality neplatia laické teórie ani predsudky. Ak by sme chceli napríklad prisúdiť umiestnenie Mercedesu ML dani za pokrok pri zavádzaní nových technológií, potom by muselo mať problémy aj Audi so svojimi kontinuálnymi prevodovkami Multitronic či hliníkovými karosériami. Nie je to však tak.
Platiť nemusí ani pravidlo, že konzervatívny prístup k inováciám sa vracia vo vyššej spoľahlivosti. V štatistikách TÜV nájdete množstvo modelov áut, ktoré z hľadiska pokroku nepriniesli nijaké významné novinky, a predsa figurujú na úplnom chvoste. Zvolávacia akcia Dacie Logan vyvracia dokonca aj predpoklad, že spoľahlivé je to, čo je overené a jednoduché. Logan totiž pozostáva z 90 percent z už existujúcich a v sérii overených komponentov z dielne Renaultu.
Neplatí ani pravidlo, že najkvalitnejšie sú modely, ktoré sú dlho vo výrobe a majú vychytané „detské choroby". Potom by muselo byť trio vanov Volkswagen Sharan, Seat Alhambra a Ford Galaxy, vyrábaných s jedinou väčšou inováciou od roku 1995, na špici tabuľky. Skutočnosť je však celkom opačná. Už roky robia hanbu všetkým trom automobilkám.
TÜV Report základné informácie
Ako rastie priemerná poruchovosť s vekom vozidiel
TÜV 05 TÜV06 TÜV07 TÜV 08
3 roky 6,5 % 6,6 % 5,9 % 4/8 %
7 rokov 17,0 % 17,2 % 15,8 % 13,3 %
5 rokov 11,3 % 11,2 % 10,7 % 8,9 %
9 rokov 22,4 % 22,7 % 21,2 % 18,1 %
11 rokov22,7 % 27,6 % 26,0 % 22,5 %