O generačnej výmene svedčia už samotné rozmery karosérie. Nový Forester je o 35 mm dlhší, o 15 širší a o 20 mm vyšší. S dĺžkou 4595 mm oveľa lepšie zapadá do triedy moderných SUV. Zmenil sa aj rázvor náprav. Ten vzrástol o 25 mm na konečných 2640 mm. Pre zachovanie prejazdnosti v teréne aj s väčším rázvorom zvýšili konštruktéri svetlú výšku na 220 mm, čo je o päť viac ako v minulosti. Na druhej strane podstúpila karoséria Foresteru aerodynamickú kúru, čo vidno na menej výrazných oblúkoch blatníkov, ale aj na skosenejšom čelnom okne, ktorého stĺpiky sú v spodnej časti posunuté až o 20 cm dopredu. Verzie s preplňovanými motormi sa tiež vzdali nasávacieho otvoru na prednej kapote. Vzduch k chladiču stlačeného vzduchu sa privádza cez klasické otvory v prednej časti. Napriek lepšej aerodynamike však nový Forester pôsobí o čosi drsnejšie, najmä vďaka agresívnejšie tvarovanej čelnej maske.
Rozmery | |
---|---|
Dĺžka/šírka/výška (mm) | 4595/1795/1735 |
Rázvor náprav (mm) | 2640 |
Objem kufra/nádrže (l) | 505 – 1592/60 |
Väčší formát znamená viac miesta v interiéri aj ľahšie nastupovanie cez zväčšené otvory dverí. Vyššia poloha sedenia zas prináša lepší výhľad. Palubná doska s centrálnym multifunkčným displejom aj prístrojovým panelom pochádza z menšieho XV.
Pod zadným vekom pribudlo 55 litrov na batožinu. Už v základe tak kufor Foresteru ponúka 505 litrov a po sklopení zadných operadiel do roviny až 1595. Po prvýkrát môže byť zadné veko otvárané elektricky spínačom na palubnej doske alebo diaľkovým ovládačom. Manipuláciu sklápania zadných operadiel uľahčujú poistky umiestnené priamo v batožinovom priestore.
V interiéri pribudli niektoré komfortné nové prvky. Napríklad štartovanie tlačidlom, výkonné audio Harman/Kardon či „trojblik“ smerových svetiel. O bezpečnosť sa už v základe stará sedem airbagov a stabilizačný systém VSC.
Pod kapotou ostáva Forester verný tradičným boxer-motorom, ktoré prešli modernizáciou. Z troch 4-valcových boxerov je najväčšou lahôdkou nový preplňovaný benzínový agregát 2,0 Turbo pre verziu XT. Tá sa totiž do Európy vracia po viacročnej odmlke. Napriek medzigeneračnému zmenšeniu objemu z 2,5 na 2,0 litra dosahuje motor aj vďaka priamemu vstrekovaniu paliva výkon až 177 kW, čo je o 10 viac ako starý agregát. Paradoxne Subaru ho bude kombinovať výlučne s automatickou kontinuálnou prevodovkou Lineartronic, ktorá sa už predstavila v Legacy a Subaru XV. Pre Forester je úplnou novinkou. Okrem plne automatického módu umožňuje radiť krídelkami na volante šesť vopred nastavených prevodových pomerov. Najvýkonnejšia verzia, rozpoznateľná aj vďaka 18-palcovým diskom, upraveným nárazníkom a rozšíreným prahom, zrýchľuje na stovku za 7,5 sekundy, no spotrebuje podstatne menej paliva. Priemerne len 8,5 litra benzínu.
Spoločnosť bude Foresteru XT robiť základná benzínová verzia s atmosférickým dvojlitrom s výkonom 110 kW, kombinovaná s novým 6-stupňovým manuálom. Za príplatok bude k dispozícii prevodovka Lineartronic. V Európe bude však hrať prím diesel 2,0 D s novým systémom vstrekovania paliva. Jeho výkon 108 kW sa síce nezmenil, no spotreba klesla na 5,7 litra nafty, čo je o tri decilitre menej ako v minulosti. Kombinovaný bude výlučne so 6-stupňovým manuálom.
Podobne ako motory boxer patrí do DNA Foresteru aj permanentný pohon oboch náprav Symmetrical AWD. Ten sa predstaví v dvoch variantoch. Modely s manuálnou prevodovkou dostanú centrálny diferenciál s viskóznou spojkou, ktorý rozdeľuje hnací moment medzi nápravy v bežných podmienkach v pomere 50:50. Verzie s Lineartronicom sa môžu pýšiť systémom aktívneho rozdelenia, ktorý prispôsobuje deľbu hnacej sily medzi nápravy podľa okamžitých podmienok v ešte väčšom rozsahu.
Terénne schopnosti Foresteru podporuje nielen tradičný hill-holder, ale aj úplne nový systém X-Mode. Aktivovaním režimu X-Mode sa do rýchlosti 40 km/h upraví nastavenie riadiacej jednotky motora, prevodovky aj systému Symmetrical AWD pre čo najlepšie zdolávanie terénu a udržanie stability v náročných jazdných podmienkach. Napríklad aj pri náhlom prechode zo suchej na mokrú či zasneženú vozovku. Jeho súčasťou je tiež kontrola klesania z prudkého svahu, aktívna do rýchlosti 20 km/h. Bohužiaľ, systém je dostupný len pre verzie s prevodovkou Lineartronic. Žiaľ, vo Foresteri už nenájdeme tradičnú „ľahkú“ redukčnú prevodovku. Subaru tvrdí, že po náraste krútiaceho momentu motorov a použití 6-stupňových prevodoviek nie je potrebná. Zato pribudla stabilizácia prívesu.
Podvozok sa spolieha na tradičné tlmičové vzpery McPherson na prednej náprave a zadné viacprvkové nezávislé zavesenie na dvojitých priečnych ramenách. Výkonné XT má tvrdšie naladené tlmiče a stabilizátory s väčším priemerom.
Nové Subaru Forester bolo na náš trh uvedené začiatkom apríla. Za základnú benzínovú verziu 2,0 i Classic zaplatíte 28 990 eur, úspornejší diesel 2,0 D Clasic štartuje s cenou 31 990 eur.
Technické údaje | ||||
---|---|---|---|---|
Motor | 2.0i | 2.0i AT | 2.0 T AT | 2.0 D |
Zdvihový objem (ccm) | 1995 | 1995 | 1998 | 1998 |
Max. výkon (kW/ot.) | 110/6200 | 110/6200 | 177/5600 | 108/3600 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 198/4200 | 198/4200 | 350/2400 | 350/1600 |
Max. rýchlosť (km/h) | 190 | 192 | 221 | 190 |
0 – 100 km/h (s) | 10,6 | 11,8 | 7,5 | 10,2 |
Spotreba na 100 km (l) | 6,9 | 6,5 | 8,5 | 5,7 |