Všetky propagačné materiály týkajúce sa novej Octavie Combi poukazujú predovšetkým na objem a variabilitu jej obrovského batožinového priestoru. Nie je sa čo čudovať, Octavia totiž prepravnými možnosťami prekonáva všetkých priamych konkurentov a marketing Škody to pochopiteľne pri každej možnej príležitosti patrične pripomína. Na novej Octavii Combi je toho však zaujímavého viac.
20 litrov navyše
Základný objem kufra 610 l je parameter, ktorým by sa rada pochválila väčšina konkurencie. Tu Octavia Combi naozaj boduje. Treba však priznať, že pri pohľade do kufra liftbacku a Combi rozdiel takmer nespoznáte, tých 20 l navyše sa akosi stráca. Každopádne, bod pre Combi. Aby však zákazník náhodou nezaváhal, Combi ponúka ďalšiu porciu odkladacích priestorov, háčikov a riešení, z ktorých sa prakticky zmýšľajúcim ľuďom zamotá hlava šťastím. Páči sa nám, že mnohé z nich naozaj fungujú a prinášajú aj reálny úžitok. Praktická je najmä možnosť uložiť zhrnovaciu roletu do dvojitej podlahy, poteší však aj priestor na odloženie mokrého dáždnika, či obleku, alebo sklápanie zadného deleného operadla priamo z kufra.
Škoda si na týchto „simply clever“ riešeniach zakladá a je to cítiť. Aj keď sa z nich mnohí smejú, sú praktické, reálne fungujú a niektoré z nich dávajú Škode pred súpermi náskok (najmä ich nekomplikované používanie).
Rozmery | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4659 |
Šírka (mm) | 1814 |
Výška (mm) | 1465 |
Rázvor (mm) | 2686 |
Rozchod vpredu (mm) | 1549, 1543 (1.4 TSI, 1.8 TSI) |
Rozchod vzadu (mm) | 1520, 1514 (1.4 TSI), 1512 (1.8 TSI) |
Pneumatiky | 195/65 R 15, 205/55 R 16 |
Objem kufra (l) | 610/1740 |
S rovnakými agregátmi
Ponuka motorov Octavie Combi verne kopíruje už skôr predstavený liftback, tu žiadne prekvapenia nečakajte. Pod kapotou nájdete výlučne nové motory, či už benzínové 1.2 TSI (EA211), 1.4 TSI (EA211), 1.8 TSI (EA888), alebo naftové 1.6 TDI (EA288) a 2.0 TDI (EA288). Jej hmotnostný nárast (v porovnaní s liftbackom) predstavuje približne 15 až 30 kg (podľa motora a výbavy), logicky preto očakávajte aj podobnú dynamiku a spotrebu jednotlivých verzií.
Navlas rovnaká ostáva aj schéma použitia rôznych zadných náprav. V prípade klasickej Octavie Combi (s pohonom predných kolies) dostanete zadné viacprvkové zavesenie len k najvýkonnejšej benzínovej verzii 1.8 TSI (132 kW/180 k), všetky ostatné motorizácie si musia vystačiť s jednoduchou zadnou nápravou. Z pohľadu komfortu pri pomalej jazde to síce nie je optimálne riešenie, treba však poznamenať, že v prípade Combi sú akustický komfort aj dynamické nadanie zadného jednoduchého zavesenia lepšie ako pri liftbacku. Dôvodov je viac, jedným z nich môže byť aj samotný fakt, že Škoda upravila naladenie zadnej jednoduchej nápravy. Nejde len o prispôsobenie reagujúce na zmenu ťažiska Combi a predpoklad vyššej záťaže, ale aj jemnejšie reakcie a zvýšenie komfortu. Nie je žiadnym tajomstvom, že úpravy sa dotknú aj liftbacku, ktorý ich dostane približne v polovici tohto roka. Podstatnou je však aj skutočnosť, že Combi má menšie a kolmejšie dvere batožinového priestoru. Vďaka tomu je jeho karoséria pri namáhaní od podvozku menej poddajná ako liftback s veľkým vekom zasahujúcim hlboko do strechy a je predpoklad, že z dlhodobého hľadiska bude únave karosérie a preťažovaniu odolávať o čosi lepšie ako spomínaná limuzína.
Vďaka zadnému previsu dlhému 1087 mm (+ 11 mm) však má zadná náprava naloženej Octavie veru čo robiť. Ak ju naplníte ťažkou batožinou, odstredivé sily urobia svoje. Mladú Boleslav treba pochváliť za nastavenie stabilizačného systému (ESC), ktorý nerobí zbytočnú paniku a pri prázdnom aute zasahuje až vo chvíli, keď Octavia vyčerpá všetky ostatné možnosti. Čím je však auto ťažšie „na zadok“, tým musí byť ESC predvídavejšie, naliehavejšie a zasahovať podstatne skôr. Platí to najmä pre verzie s jednoduchou zadnou nápravou, ktorá pri odstredivých silách a bočnom náklone rýchlejšie stráca priľnavosť a hrozí pretočením zadku. S náklonom karosérie sa totiž na vonkajšiu stranu nakláňajú aj zadné pneumatiky (zmenšuje sa kontaktná plocha s podkladom a naruší sa rovnomerný tlak po celej šírke behúňa). Na druhej strane to paradoxne prináša aj jednu výhodu, pri náhlom prenose hmotnosti dopredu (napr. jemné pribrzdenie uprostred oblúka) vďaka tomu Octavia „zatáča“ aj zadkom. To verzia s viacprvkovou zadnou nápravou nedokáže, tá drží na zadku ako pribitá a pri dynamickej jazde predvádza väčšiu nedotáčavosť. Jazda s ňou je však pokojnejšia, komfortnejšia a rozhodne bezpečnejšia (najmä s naloženým kufrom). O tom, že s pribúdajúcimi kilogramami vzadu a „zatáčaním zadku“ nie sú žarty, svedčí aj to, že verzia na CNG je bez ohľadu na svoj menší výkon vždy vybavená viacprvkovým zavesením. Dôvod? Veľká kinetická energia ťažkej oceľovej nádrže na stlačený plyn v zadnej časti auta.
Technické údaje – Škoda Octavia Combi | ||||
---|---|---|---|---|
Benzínové verzie | ||||
Motor | 1.2 TSI | 1.2 TSI | 1.4 TSI | 1.8 TSI |
Zdvihový objem (cm3) | 1197 | 1197 | 1395 | 1798 |
Max. výkon (kW/min-1) | 63/4300 | 77/4500 | 103/4500 | 132/5100 |
Krút. moment (Nm/min-1) | 160/1400 | 175/1400 | 250/1500 | 250/1250 |
Prevodovka | 5M | 6M (7DSG) | 6M (7DSG) | 6M (7DSG) |
Prevádzková hmot. (kg) | 1242 | 1247 (1272) | 1272 (1287) | 1337 (1352) |
Súčiniteľ odporu vzduchu | 0,305 | 0,303 | 0,311 | 0,308 |
Max. rýchlosť (km/h) | 178 | 193 | 212 | 229 |
0–100 km/h (s) | 12,2 | 10,5 (10,6) | 8,5 (8,6) | 7,4 (7,5) |
Komb. spotreba (l/100 km) | 5,3 | 5,1 (5,0) | 5,3 (5,0) | 6,1 (5,7) |
Naftové verzie | ||||
Motor | 1.6 TDI | 1.6 TDI | 2.0 TDI | |
Zdvihový objem (cm3) | 1598 | 1598 | 1968 | |
Max. výkon (kW/min-1) | 66/2750 | 77/3000 | 110/3500 | |
Krút. moment (Nm/min-1) | 230/1400 | 250/1500 | 320/1750 | |
Prevodovka | 5M | 5M (7DSG) | 6M (6DSG) | |
Prevádzková hmot. (kg) | 1317 | 1322 (1337) | 1347 (1367) | |
Súčiniteľ odporu vzduchu | 0,299 | 0,301 | 0,304 | |
Max. rýchlosť (km/h) | 183 | 191 | 216 (213) | |
0–100 km/h (s) | 12,3 | 11 (11,1) | 8,6 (8,7) | |
Komb. spotreba (l/100 km) | 4,1 | 3,8 (4,0) | 4,2 (4,5) |
S pohonom 4×4
Zadnú viacprvkovú nápravu dostanú aj všetky verzie Octavie Combi vybavené pohonom 4×4 (bez ohľadu na výkon motora). Má to technickú príčinu, medzinápravová spojka Haldex, hnacie hriadele a torzná priečka jednoduchej nápravy si jednoducho zavadzajú a nedajú sa navzájom skombinovať. Majitelia verzií 4×4 si tak budú za každých okolností užívať viac komfortu, menej hluku a istejšie jazdné vlastnosti na rozbitých cestách.
Rozdielov je však viac. Kým pri verzii 4×2 dostanete k motoru 1.6 TDI (77 kW/105 k) päťstupňovú mechanickú prevodovku alebo sedemstupňovú DSG, k verzii s pohonom 4×4 získate výlučne šesťstupňový manuál. Podobné je to aj pri verzii s motorom 1.8 TSI (132 kW/180 k). Pohon 4×2 Škoda kombinuje so šesťstupňovým manuálom alebo sedemstupňovým DSG, k rovnako motorizovanému 4×4 dostanete len dvojspojkovú šesťstupňovú prevodovku DSG. V prípade naftového motora 2.0 TDI (110 kW/150 k) vám k pohonu 4×4 Škoda dodá len šesťstupňovú manuálnu prevodovku, pod kapotou však budete mať verziu motora s vyvažovacími hriadeľmi (verzia 4×2 prídavný modul s vyvažovacími hriadeľmi nemá), takže Octavia Combi 2.0 TDI 4×4 bude dokonca tichšia ako jej klasická sestra s pohonom len predných kolies (prítomnosť vyvažovacích hriadeľov si vyžiadali vibrácie dané prítomnosťou pohonu 4×4). Model Octavia Combi 4×4 sa dostane na trh v júni.
Cenník – Škoda Octavia Combi 4×4 | ||
---|---|---|
Motor | Prevodovka | Cena (€) |
Active | ||
1.6 TDI (77 kW) | 6M | 21 280 |
Ambition | ||
1.8 TSI (132 kW) | 6-DSG | 26 460 |
1.6 TDI (77 kW) | 6M | 22 620 |
2.0 TDI (110 kW) | 6M | 24 860 |
Elegance | ||
1.8 TSI (132 kW) | 6-DSG | 27 940 |
1.6 TDI (77 kW) | 6M | 24 100 |
2.0 TDI (110 kW) | 6M | 26 340 |
Technické údaje – Škoda Octavia Combi 4×4 | |||
---|---|---|---|
Motor | 1.8 TSI | 1.6 TDI | 2.0 TDI |
Zdvihový objem (cm3) | 1798 | 1598 | 1968 |
Max. výkon (kW/min-1) | 132/4500 | 77/3000 | 110/3500 |
Krút. moment (Nm/min-1) | 280/1350 | 250/1500 | 320/1750 |
Prevodovka | 6-DSG | 6M | 6M |
Prevádzková hmot. (kg) | 1450 | 1435 | 1455 |
Súčiniteľ odporu vzduchu | 0,306 | 0,298 | 0,307 |
Max. rýchlosť (km/h) | 227 | 188 | 213 |
0–100 km/h (s) | 7,5 | 11,7 | 8,7 |
Komb. spotreba (l/100 km) | 6,7 | 4,5 | 4,9 |
Čo sa týka podrobných jazdných dojmov, tých tentoraz veľa neprinášame. Skúsili sme dve motorizácie (1.2 TSI a 2.0 TDI) v kombinácii s manuálnou prevodovkou a pohonom predných kolies a verziu 1.8 TSI s DSG a pohonom všetkých kolies. To všetko v priebehu krátkeho času a na neznámych, hoci pekných alpských cestách. Prvý krátky dojem bol lepší, než sme čakali, reálnejší pohľad na vec však ponúkne až redakčný test na cestách, ktoré sú nám dobre známe. Každopádne už teraz je jasné, že s karosériou Combi funguje Octavia dokonca o čosi lepšie než v prípade liftbacku (aspoň v prípade testovaných novinárskych exemplárov). Na dierach robí menej hluku a na krátkyh priečnych nerovnostiach nenadhadzuje zadkom tak ako skôr skúšaný liftback. Verziám s pohonom 4×4 prakticky nie je čo vytknúť (z pohľadu jazdných vlastností). Zhoršenie dynamiky dané nárastom hmotnosti sa dalo očakávať, škoda len, že vždy je to viac ako 100 kg. A to je naozaj dosť.