Porsche 911 Targa: Zložitý návrat ku klasike

V Zuffenhausene oprášili pôvodnú koncepciu Targy. Bude mať opäť široký ochranný oblúk, presne ako jej predchodkyňa z roku 1965. Zdanlivo jednoduché riešenie si však vyžiadalo neuveriteľne komplikovaný systém otvárania strechy.

16.01.2014 06:00
debata (1)
Nádherná línia strechy a strieborný ochranný... Foto: Porsche
Porsche 911 Targa Nádherná línia strechy a strieborný ochranný oblúk vyvolávajú spomienky na pôvodnú Targu z roku 1965. V tej novej sa však strecha otvára pomocou nesmierne zložitého mechanizmu.

Nové Porsche 911 Targa je jednou z hlavných hviezd detroitskej motorshow. Niežeby išlo o zásadné rozšírenie ponuky modelového radu deväťstojedenásť. Targa v ňom figurovala aj doteraz, no od roku 1994 sa premenila v podstate len na kupé s posuvným strešným oknom, ktoré sa zasúvalo pod zadné sklo. Rám strechy aj dverí ostávali na svojom mieste. Nová Targa však vyznáva pôvodnú koncepciu z roku 1965.

Má opäť masívny ochranný oblúk, panoramatické zadné okno bez C stĺpikov a skladaciu strechu. Ani na tom by v podstate nebolo nič zvláštne, lenže táto plátenná strecha je na rozdiel od minulosti ovládaná elektro-hydraulicky. A to už zvláštne je. Vyriešiť totiž rébus, ako dostať strechu za zadné sedadlá pri aute s pevným ochranným oblúkom a zdanlivo pevným panoramatickým oknom, si vyžiadalo neskutočne zložité riešenie.

Konštruktéri preto vychádzali pri vývoji novej Targy nie z kupé 911, ale rovno z kabrioletu, ktorý ponúka aj bez strechy potrebnú pevnosť karosérie. Prirobili k nemu široký bezpečnostný oblúk, panoramatické okno obopínajúce zadnú časť kabíny a plátenný diel strechy. Proces premeny na polokabriolet, ktorý mimochodom trvá 19 sekúnd, je doslova zázrakom.

Targa bude dodávaná výlučne s pohonom oboch... Foto: Porsche
Porsche 911 Targa Targa bude dodávaná výlučne s pohonom oboch náprav PTM. Kariéru odštartuje motormi s objemom 3,4 a 3,8 litra.

Začína zdvihnutím celého zadného okna aj s kapotou a pokračuje zložením bočných U-profilov ochranného oblúku tak, aby nezavadzali mechanizmu, ktorý dostane strešný plátenný diel do „kufra“. Potom sa profily aj zadné okno vrátia do pôvodnej polohy. Takto sa podarilo dosiahnuť úplné zloženie strechy bez toho, aby došlo k narušeniu línií karosérie alebo obmedzeniu výhľadu vzad.

Rovnako inovatívne ako samotný mechanizmus je aj materiálové zloženie strechy. Samotný strešný diel tvorí vysokokvalitné viacvrstvové plátno vystužené ultraľahkou horčíkovou konštrukciou. Ďalšia spodná vrstva zabezpečuje tepelnú a hlukovú izoláciu. Samotný ochranný oblúk je síce z ocele, ale jeho opláštenie tvoria hliníkové panely. Nechýbajú ani tri typické žiabre a nápis Targa.

Zadné okno je zas vyrobené z dvoch vrstiev čiastočne predpätého bezpečnostného skla, ktoré sú oddelené špeciálnou fóliou. Jemná, takmer neviditeľná štruktúra vyhrievania okna sa stará o rozmrazenie celej jeho plochy. To zabezpečuje dobrý výhľad v mrazivom počasí aj bez nutnosti použiť klasický stierač.

Interiér by mal vďaka viacvrstvovej konštrukcii... Foto: Porsche
Porsche 911 Targa Interiér by mal vďaka viacvrstvovej konštrukcii plátennej strechy ponúkať rovnaký akustický a tepelný komfort ako bežné kupé 911 Carrera.

Tak ako v minulosti budú v ponuke dve motorizácie, obe výlučne s pohonom oboch náprav PTM. Základ tvorí Porsche 911 Targa 4 s plochým 3,4-litrovým 6-valcom s výkonom 257 kW. Silnejší variant 911 Targa 4S poháňa väčší 3,8-litrový 6-valec s výkonom 294 kW. V kombinácii so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou Porsche PDK a príplatkovým balíkom Sport Chrono zrýchľuje 911 Targa 4 na stovku za 4,8 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 282 km/h.

Targa 4S zoseká šprint na stovku o ďalšie štyri desatiny sekundy. Ručička rýchlomeru sa zastaví až pri údaji 296 km/h. Targa je tak v dynamických parametroch takmer rovnocenná kabrioletu. Porsche sa tiež chváli priaznivou spotrebou. Priemerná konzumácia paliva Targy 4 sa podľa vyhotovenia pohybuje od 8,7 do 9,5, a Targy 4S od 9,2 do 10 o litra benzínu.

Predaj novej Targy odštartuje Porsche v máji. Cena základného modelu 911 Targa S je na domácom nemeckom trhu stanovená na 109 338 eur. Silnejšia Targa 4S začína na 124 094 eurách. Až s príchodom predaja zverejní Porsche presné technické a prevádzkové údaje.

Porsche 911 Targa
Porsche 911 Targa
+8Porsche 911 Targa

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #kabriolet #autosalón Detroit 2014 #Porsche 911 #Targa #Carrera
Články podľa značiek