To, čo bolo ešte donedávna snom každého mladého Američana, prestáva byť aktuálne. Vlastnenie auta už nie je statusom blahobytu. Američania dávajú radšej prednosť verejnej doprave a mobilným technológiám. Bez auta sa cítia slobodnejší. Ukazuje to aj najnovší výskum University of Michigan Transport Research Institute. Automobilky majú hlavy v smútku. Záujem o autá klesá a s tým aj objem predaja.
A nejde o malé čísla. Podľa výskumu, ktorý zachytáva obdobie od roku 2007 do roku 2013, za posledných sedem rokov stúpol počet domácností bez áut z 8,72 % na 9,22 %. Najvypuklejší je tento trend vo veľkých metropolách. Asi by ste netipovali, že v New Yorku nemá vlastné auto až 56 % obyvateľov a v takom Washingtone viac ako štvrtina. Dôvodov je hneď niekoľko.
Vlastnenie auta, najmä v mestách, predstavuje viac nevýhod ako výhod. Spájajú sa s ním nielen náklady na samotnú kúpu auta a náklady na palivo, ale aj stále stúpajúce poplatky za parkovanie, ktoré je dnes nočnou morou, či strata času v neustálych zápchach. Američania tak radšej využijú čas strávený v metre či vo verejnej doprave surfovaním po internete či nahradením priameho kontaktu virtuálnymi stretnutiami cez sociálne siete.
K popularite verejnej dopravy prispieva navyše stále sa zlepšujúca sa infraštruktúra. A potom je tu ešte zmena statusu auta, ktoré už neznamená symbol slobody ani bohatstva. Slabou stránkou štúdie je však fakt, že mapuje obdobie postihnuté finančnou krízou, ktorá odštartovala v USA v roku 2008. Tento trend tak môže byť čiastočne skreslený zníženými príjmami amerických domácností, ktoré vyústili do šetrenia.
Napriek tomu automobilky dobre vedia, že zlaté časy má automobilový trh v USA dávno za sebou a že zázraky čakať nemožno. Záchranou je preto obrovský boom predaja vozidiel v Číne a Indii.