Časy uletených štúdií Giorgetta Giugiara sú asi definitívne preč. Nemecká racionalita akoby talianskej kreativite odstrihla krídla. Na druhej strane je projekt Clipper natoľko realistický, že by mohol ísť po istých úpravách rovno na výrobné linky. A o to tu vlastne šlo. Clipper je moderný a ekologický minivan veľmi blízkej budúcnosti. Je kompaktný, praktický a do ovzdušia nevypúšťa ani gram škodlivých emisií.
Na dĺžku má 4 535 mm a jeho rázvor náprav je 2 790 mm. To nie je ďaleko napríklad od takého Volkswagenu Golf Sportsvan. Na dĺžku ho presahuje o 20 a na rázvore približne o 10 cm. Asi také proporcie by mohol mať Sportsvan v prípade, ak by ponúkal nie dva, ale tri rady sedadiel. Takže nie je vôbec vylúčené, že sa pozeráme na predvoj jeho ďalšieho derivátu.
Napokon technologicky by to nebol žiaden problém. Clipper totiž využíva rovnakú podlahovú platformu MQB, tú istú ako všetky nové Golfy či Octavie alebo španielske Leony. A hoci nemá Clipper na prednej maske logo Volkswagenu, vplyv súčasnej štylistiky z Wolfsburgu je tu evidentný. Samozrejme, ide o koncept, a tak si Clipper mohol dovoliť pár futuristických prvkov. Napríklad dva páry krídlových dverí.
Ale aj tu platí, že účel svätí prostriedky. Takáto konštrukcia totiž umožňuje spolu s absentujúcim stredovým stĺpikom perfektný prístup do interiéru. A to hneď ku všetkým trom radom. Clipper má totiž architektúru 2+2+2, pričom cestujúci sedia v autonómnych sedadlách. Tie zadné sú, samozrejme, sklopné, takže po ich zapustení do podlahy sa môže Clipper pochváliť excelentným kufrom s objemom 900 litrov.
Pocit priestoru zväčšuje vodorovná podlaha a presklená strecha. A svoje zohrala aj kompaktná technika. Clipper, nazvaný po úspešných obchodných plachetniciach z devätnásteho storočia, je totiž elektromobilom. Poháňajú ho dva priestorovo nenáročné elektromotory s výkonom 2 × 110 kW, každý pre jednu z náprav. Batérie našli miesto pod podlahou. Aj to dokladuje neuveriteľnú univerzálnosť platformy MQB.
S takouto výzbrojou dokáže Clipper s výkonom 220 kW uháňať rýchlosťou 204 km/h čo je na elektromobil nezvyčajne vysoký údaj. Navyše je štvorkolkou. Kapacitu akumulátorov Italdesign neprezradil, no vieme, že dojazd je až 540 km, takže zásoba energie musí byť aspoň dvojnásobná v porovnaní so súčasným VW e-Golf, ktorý disponuje kapacitou 24 kWh. Ekologický pohon však ovplyvnil aj dizajn. Predná maska napríklad nepotrebuje sacie otvory.
Sú tu len dve horizontálne štrbiny pod reflektormi, kadiaľ prúdi vzduch k chladeniu podlahových batérií. Možno preto predpokladať, že Clipper má veľmi slušnú aerodynamiku. Podieľa sa na nej ale aj úplne hladký povrch, ktorý nerušajú ani len kľučky dverí. Svetelná technika sa spolieha výlučne na LED diódy. Rovnako jednoduchý je aj dizajn interiéru.
Cliper sa vďaka najmodernejšiemu multimediálnemu rozhraniu s 11-palcovým dotykovým monitorom na elektricky nastaviteľnej stredovej konzole zbavil prakticky všetkých tlačidiel. Rovnako inovatívne pôsobí prístrojový panel s projekčnou technológiou, ktorá zobrazuje údaje v 3D. Italdesign to prirovnáva k hologramu. Ďalšie displeje nájdeme po celej šírke palubnej dosky pred spolujazdcom. A potom sú tu ešte štyri iPad-y Mini, zabudované v opierkach hláv pre cestujúcich vo dvoch zadných radoch sedadiel. Čistému, funkčnému a technologicky zariadenému interiéru svedčí aj svetlosivé čalúnenie z alcantary.
Či sa Clipper zmení na realitu, nie je dnes známe. Mohol by však teoreticky znamenať prvý skutočný príspevok „anektovaných“ Talianov pre koncern VW. Z konceptov hatchbackov Go či Tex z roku 2011, akoby šitých na mieru Volkswagenu, zatiaľ nič nebolo. A to platí aj o štúdii Parcour, ktorá bola nápadne podobná neskoršiemu konceptu Audi Nanuk. Plány materského Volkswagenu s Italdesignom ani jeho úloha v koncerne tak zatiaľ nie sú celkom jasné.
Technické údaje | |
---|---|
Dĺžka | 4 534 mm |
Šírka | 1 914 mm |
Výška | 1 551 mm |
Rázvor náprav | 2 790 mm |
Svetlá výška | 189 mm |
Prevádzková hmotnosť | 1 800 kg |
Výkon | 2 × 110 kW |
Max, rýchlosť | 204 km/h |
Dojazd | 540 km |
Pohon | 4WD |