Hmotnosť batérií, ich vysoká cena, nízka kapacita a dlhý čas nabíjania sú faktory, ktoré v súčasnosti znemožňujú masovú komercionalizáciu elektromobilov. Nová generácia takzvaných li-air akumulátorov by však mohla znamenať zásadný zlom. Zdá sa, že na nich pracuje aj koncern Volkswagen.
Aspoň to vyplýva z vyjadrenia Heinza-Jakoba Neussera, člena predstavenstva koncernu VW. Na autosalóne v Ženeve sa totiž vyjadril, že na rozdiel od li-ion batérií, ktoré pre elektromobily koncernu dodáva spoločnosť Sanyo, vyvíja akumulátory s trojnásobnou hustotou energie. Pritom nepoprel možnosť li-air technológie.
Znamená to, že kým dnešný VW e-Golf dokáže prejsť na jedno nabitie akumulátorov s kapacitou 24,2 kWh za ideálnych podmienok 190 km, s novými batériami by si mohol pri rovnakej hmotnosti akumulátorov, približne 250 kg, voziť so sebou až 80 kWh elektrickej energie. To by predĺžilo dojazd na jedno nabitie nad 600 km. A to je celkom optimistická správa.
Či však naozaj ide o technológiu li-air, nie je známe. V každom prípade práve li-air akumulátory, na ktorých pracuje napríklad aj IBM, či Toyota a BMW, majú obrovský potenciál. Kým súčasné najmodernejšie li-ion batérie majú energetickú hustotu približne 0,1 kWh/kg, li-air batéria by dokázala zvýšiť teoretickú energetickú hustotu až na 12 kWh/kg. To je skoro taká istá hustota, akú má benzín (13 kWh/kg).
Samozrejme, s takou vysokou kapacitou Volkswagen neráta. Všetko má totiž svoj háčik. A li-air batérie dosť veľký. Sú totiž chemicky nestabilné, čo má za následok prudké znižovanie kapacity po každom nabíjaní. Tie najmodernejšie strácajú po stonásobnom nabití síce len pár percent, no stále je to príliš veľa. Aj preto sa tento princíp, známy od sedemdesiatych rokov, nedostal ďalej ako na úroveň experimentu.
Uvidíme, či sa Volkswagenu podarí vyriešiť ich najväčšie nedostatky, alebo príde s celkom iným riešením. Aj zvýšenie energetickej hustoty z 0,1 na 0,3 či 0,4 kWh/kg by totiž bol pre elektromobily obrovský prínos.