Päť dverí znamená pre Mini doslova revolúciu. Samozrejme, mali sme tu 4-dverový Clubman aj väčší 5-dverový Countryman, lenže klasické malé Mini päť dverí nikdy nemalo. A to siaha jeho história až do roku 1959. Po prvýkrát si tak bude môcť úžitkovými vlastnosťami zmerať sily s klasickými predstaviteľmi nižšej triedy. Je to vlastne najväčší Mini Cooper všetkých čias. Zabudnite preto na rozkošného drobčeka prvej, druhej a tretej generácie.
Veď už aktuálne trojdverové Mini, uvedené na trh len pred pár týždňami, nahodilo rozmery bežných subkompaktov. Do dĺžky narástlo o 98, do šírky o 44 a do výšky o sedem milimetrov. A nový karosársky variant s jednoduchým označením 5 Door ide ešte ďalej. Integrácia druhého páru dverí sa bez zmeny formátu jednoducho nezaobišla. Mini Cooper 5 Door je dlhé 3 982 mm, čo znamená nárast o viac ako 16 centimetrov v porovnaní s trojdverovou verziou.
Atakovanie štvormetrovej hranice zároveň znamená, že dobieha väčšinu vozidiel tohto segmentu – Škodu Fabia, VW Polo či Ford Fiesta nevynímajúc. Rázvor sa pretiahol o 72 mm, na konečných 2 567, čo už skoro koliduje s nižšou strednou triedou. A k tomu musíme pripočítať nárast výšky o 11 mm, čo je však dané najmä zvýšením svetlosti podvozku o 15 mm. To uľahčuje nastupovanie.
Jediným parametrom, ktorý sa nemenil, je šírka s hodnotou 1 727 mm. Tá ostala rovnaká. Napriek tomu budú mať však cestujúci o 61 mm väčšiu priestorovú rezervu vo výške ramien. Väčší rázvor a dĺžka tiež priniesli zadným cestujúcim až o 72 mm viac miesta na nohy a kolená. Samozrejme, prístup k zadným sedadlám je omnoho praktickejší. A k tomu pridalo Mini ako bonus väčší kufor. Ten narástol až o 30 %, presnejšie o 67 litrov, na konečných 278.
O variabilitu sa starajú delené zadné sedadlá v pomere 60 : 40. Po ich sklopení vzniká celkový využiteľný objem 941 litrov, čo bolo v munulosti nemysliteľné. So zmenou formátu však prišla aj zmena proporcií. Mini 5 Door pôsobí predsa len o čosi užšie. Na druhej strane urobili dizajnéri maximum pre to, aby sa nedotkli jeho typického vizuálneho charakteru. Aj Mini Cooper 5 Door má preto mohutný pontón, „plávajúcu“ plochú strechu, ktorá sa vznáša nad presklenou kabínou s lesklými čiernymi stĺpikmi.
Techniku preberá od svojho základného súrodenca. Kariéru odštartuje s dvoma benzínovými a dvoma naftovými agregátmi. Základom je 3-valec 1,5 Turbo (100 kW) pre Cooper. Nad ním stojí Cooper S s dvojlitrovým 4-valcom 2,0 Turbo (141 kW). Dieselovú alternatívu tvorí 3-valec 1,5 D (85 kW) pre Cooper D alebo nový silnejší dvojliter (125 kW) pre Cooper SD so štyrmi valcami. Motory sú kombinované so 6-stupňovými manuálnymi prevodovkami alebo s automatickou prevodovkou Steptronic s rovnakým počtom stupňov.
Tak ako pre bežné Mini sú aj pre 5 Door pripravené nielen bohaté možnosti individualizácie vzhľadu interiéru a exteriéru, ale aj množstvo prémiových vychytávok, ktoré posúvajú Mini vysoko nad rámec mainstreamových modelov. V ponuke je head-up displej, čítačka dopravných značiek, adaptívny tempomat, adaptívne LED svetlomety, volič jazdných režimov, veľký 8,8-palcový centrálny displej multimediálneho rozhrania, cúvacia kamera či systém kolízneho brzdenia.
Na nové 5-dverové Mini si však ešte budeme musieť chvíľu počkať. Predaj je naplánovaný až na jeseň po premiére v Paríži. Už dnes však automobilka zverejnila ceny vo Veľkej Británii. Tie štartujú na úrovni 15 900 libier, teda približne na 19 600 eurách. Tým si Mini jasne vyhradzuje prémiovú pozíciu. To však nie je posledné slovo novej generácie. Na modulárnej platforme UKL1 má ešte vzniknúť kabriolet, 5-dverové kombi Clubman a vraj aj minivan či dokonca sedan pre Čínu.
Porovnanie rozmerov | |||
---|---|---|---|
Verzia | Mini Cooper 5 Door | Mini Cooper 3-door | Rozdiel |
Dĺžka (mm) | 3 982 (Cooper S – 4005) | 3 821 | + 161 |
Šírka (mm) | 1 727 | 727 | 0 |
Výška (mm) | 1 425 | 1 414 | + 11 |
Rázvor náprav (mm) | 2 567 | 2 495 | + 72 |
Objem kufra (l) | 278 | 211 | + 67 |
Technické údaje | ||||
---|---|---|---|---|
Verzia | Cooper | Cooper S | Cooper D | Cooper SD |
Počet valcov/ ventilov | 3/12 | 4/16 | 3/12 | 4/16 |
Zdvihový objem (ccm) | 1 499 | 1 998 | 1 496 | 1 995 |
Max. výkon (kW/ot.) | 100/4 500 | 141/4 700 | 85/4 000 | 125/4 000 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 230/1 250 | 300/1 250 | 270/1 750 | 360/1 500 |
Prevodovka | 6M/6A | 6M/6A | 6M/6A | 6M/6A |
0 – 100 km/h (s) | 8,2/8,1 | 6,9/6,8 | 9,4/9,5 | 7,4/7,3 |
Max. rýchlosť (km/h) | 207/207 | 232/230 | 203/202 | 225/223 |
Spotreba na 100 km (l) | 4,7/4,8 | 5,9/5,4 | 3,6/3,8 | 4,1/4,1 |