Audi použije pružiny z kompozitov

Po karbónových kolesách si Audi brúsi zuby aj na ľahké kompozitné pružiny. Predstaviť sa majú v zatiaľ nekonkretizovanom modeli vyššej strednej triedy. A to už budúci rok.

14.07.2014 14:00
Audi - pružiny GFRP Foto:
Nové pružiny zo sklenených vlákien (vľavo) sú síce hrubšie, ale paradoxne až o 40 % ľahšie. V porovnaní s oceľovou pružinou, ktorá váži 2,7 kg, je hmotnosť pružiny z kompozitov len 1,6 kilogramu.
debata

Audi je dlhoročným bojovníkom proti nadváhe. Ako prvé priviedlo na svet celohliníkovú konštrukciu karosérie AFS (Audi Space Frame), keď v roku 1994 predstavilo luxusnú limuzínu Audi A8. A nasledovalo miniatúrne Audi A2 z roku 1999, ktoré bolo prvým veľkosériovo vyrábaným autom s celohliníkovou karosériou. Medzitým však hliník zovšednel, a tak hľadá Audi ďalšie možnosti, ako sa zbaviť prebytočných kilogramov.

Len nedávno sa pochválilo príplatkovými karbónovými kolesami pre modernizovanú vlajkovú loď A8, kde ušetrilo 17,6 kg neodpružených hmôt, a teraz sa pustilo aj do ďalších dielcov. Na rade sú pruženie. Nová kompozitná pružina GFRP (Glass Fibre Reinforced Polymer) zo sklenených vlákien má byť v porovnaní s klasickou oceľovou ľahšia až o 40 %, konkrétne o 1,1 kg. Jej hmotnosť je len 1,6 kg. Ak to vynásobíme štyrmi kolesami, dostaneme výsledok mínus 4,4 kilogramu, z čoho polovica pripadne na neodpružené hmoty.

Výhodou má byť však aj odolnosť proti korózii a meteorologickým vplyvom. Audi tiež tvrdí, že posádke prinesú nové pružiny vyšší komfort a budú šetriť životné prostredie, keďže pri ich výrobe sa spotrebuje menej energie. Pružiny tvoria epoxidovou živicou impregnované zväzky sklenených vlákien. Presnejšie dve vrstvy natočené v uhle 45 stupňov. Následne sú zapekané pri teplote 100 stupňov Celzia.

Audi zatiaľ neprezradilo, v ktorom sériovom modeli budú mať nové ľahké pružiny premiéru. Uviedlo však, že pôjde o vozidlo vyššej strednej triedy a že to bude už na budúci rok. Logicky sa tak núka buď Audi A6, ktoré by malo absolvovať facelift, prípadne jeho športový derivát – štvordverové kupé A7 Sportback.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Audi #CFRP #pružiny #GFRP
Články podľa značiek