Ruskej automobilka AutoVaz sa na domácom trhu, od ktorého je závislá, v poslednom čase príliš nedarí. Predaje idú dole. Zmeniť to má lavína noviniek vznikajúcich pod krídlami aliancie Renault-Nissan, ktorá je väčšinovým vlastníkom gigantu z Togliatti. Nehovoríme pritom len o ohlásených modifikáciách Kaliny Sport, Largusu Cross či facelifte legendárnej Nivy a Priory. V pláne je celkom päť nových modelov – sedan, dva crossovery, hatchback a SUV.
Ich prísľubom, teda aspoň niektorých z nich, je trojlístok moskovských konceptov. Tým najdôležitejším je nepochybne Lada Vesta Concept. Nový sedan má už na jeseň budúceho roku vystriedať v ponuke obstarožnú Prioru. I keď nie je vylúčené, že tú ešte čaká pár rôčkov života v „paralelnom“ režime. Každopádne ukazuje Vesta Concept obrovský dizajnový a kvalitatívny skok v porovnaní s minulosťou.
Za tvarmi jej elegantnej karosérie dlhej približne 4,4 metra stojí nový šéfdizajnér AutoVazu Steve Mattin, ktorý pôsobil v minulosti napríklad vo Volve. Charakteristickým znakom sa má stať predná maska v tvare písmena X, podobne ako to už predviedol takmer dva roky starý koncept Lada X-Ray. A štylizované X nájdeme vo forme bočných prelisov aj pri pohľade z profilu.
Technika bude pravdepodobne pochádzať z dielne Renault. Očakávať môžeme benzínové aj dieselové motory. Modernosť Vesty demonštruje aj dotykové rozhranie, ktorým je vybavené palubná doska. Viac toho ale Lada o Veste neprezradila. Každopádne sa už sériový model nebude od toho finálneho príliš odlišovať. Odmyslieť si musíme snáď len parádnu LED technológiu predných svetiel, ktorú nahradia klasické žiarovky.
Z Vesty vznikol aj druhý koncept s prívlastkom WTCC. Ten prezrádza ambíciu Lady zaútočiť na okruhoch. A ani v tejto podobe nevyzerá zle. Opäť však chýbajú akékoľvek informácie. Odhaduje sa však, že pod kapotou by mal pracovať motor s výkonom do 380 koní a že celková hmotnosť bude čosi vyše 1 100 kg. Napokon, to sú normy vyžadované pravidlami seriálu WTCC.
Viac s realitou má ale spoločné tretí z konceptov – Lada X-Ray 2. Ak vám je tento názov povedomí, nemýlite sa. X-Ray sa už v podobe konceptu predstavil pred dvoma rokmi v Moskve, no vtedy ako trojdverový crossover. Tento raz si ale Lada pripravila praktickejšiu 5-dverovú modifikáciu a za názov X-Ray prilepila číslovku 2. Je teda zrejmé, že pôvodná štúdia dozrieva do sériovej podoby, čo naznačuje aj omnoho striedmejší dizajn.
A realistická je aj technika. Za základ majú totiž poslúžiť „črevá“ Dacie Sandero Stepway, čo zároveň prezrádza, že X-Ray nedostane pohon oboch náprav. Pôjde teda jednoznačne o ľahký crossover. Napriek overenej technike si ale Lada vyhradila právo na autorský dizajn, opäť z pera Steve Mattina. Na trhu by sa mala Lada X-Ray objaviť až po Veste. No čakať nebudeme dlho. Z výrobných liniek má začať schádzať už v prvom štvrťroku 2016.