Zdalo sa, že Mercedesom GLA zostúpila stuttgartská automobilka na spodný stupienok v hierarchii svojich SUV a crossoverov. O to prekvapivejší je príchod konceptu s tajuplným názvom G-Code, ktorý sa predstaví už o pár dní na autosalóne v Los Angeles. Na dĺžku má len 4 100 mm, čo znamená, že v porovnaní s GLA je až o 317 mm kratší. A to platí aj o výške 1 500 mm, ktorou zaostáva za GLA o 6 mm. Naopak, na šírke sa nešetrilo. Konceptu nameriate až 1 900 mm, čo je takmer o 10 centimetrov viac (+ 96 mm).
Zaujímavé je, že samotný dizajn sa rodil nielen v Stuttgarte. Do tímu boli prizvaní aj čínski dizajnéri, čo možno napovedá o jeho ambíciách v budúcnosti. Každopádne sa im podarilo stvoriť na pomery Mercedesu veľmi netradičné dielo. Robustný i keď kompaktný crossover postavený na megalomanských 21-palcových diskoch kolies zaujme napríklad zatmavenými prednými stĺpikmi s miniatúrnymi kamerami namiesto spätných zrkadiel, protismerným zadným párom dverí, ale aj siluetou kupé. Nechýbajú ani diódové svetlá.
No nesvietia len tie. To, čo začal Mercedes-Benz krištáľmi Swarovski na áčku, povýšil v G-Code na úroveň podsvietenia celej prednej masky. Podľa zvoleného jazdného štýlu je možné dokonca vyberať z troch farieb – modrej, fialovej alebo červenej. So svetlami sa pohral Mercedes aj vzadu. Tvoria veľmi netradičný súvislý pás prechádzajúci celou šírkou karosérie. Rovnako zaujímavý je strieborný lak karosérie. Vďaka nano technológii vie totiž jeho fotovoltaický povrch vyrábať elektrickú energiu zo slnečného žiarenia.
To nie je ale všetko. Odviesť do batérií vie aj statickú elektrinu, ktorá vzniká pri trení vzduchu o telo karosérie. Pritom má v zálohe ešte jeden zdroj. Okrem tradičnej rekuperácie vie produkovať elektrický prúd aj vďaka tlmičom. Ich mechanický pohyb sa pri prepružení prenáša na generátor vyrábajúci elektrickú energiu. A vôbec elektrina je pri G-Code veľmi dôležitá. Zadné kolesá roztáča totiž práve elektromotor. Tie predné má na starosti spaľovací agregát s turbodúchadlom. Tiež však nie tradičný. Spaľuje totiž vodík. A to je veľké prekvapenie.
Doteraz dal Mercedes-Benz pri vodíkových konceptoch, napríklad flotile vodíkových Mercedesov triedy A F-Cell či B F-Cell, a to už na prelome tisícročí, zásadne prednosť palivovým článkom pred tepelnou premenou vodíka v spaľovacom priestore. Na to bolo predsa špecialistom konkurenčné BMW a je ho 12– či 8-valcové limuzíny radu 7, ktoré najazdili v skúšobnej prevádzke už státisíce kilometrov. Okrem zásoby akumulátorov tak môže v G-Code očakávať aj vodíkovú nádrž. Bohužiaľ, viac o pohone Stuttgart neprezradil. Nevieme výkon, dojazd, spotrebu ani dynamické parametre.
Nízka, či dokonca nulová produkcia emisií, bude ale nepochybne jeho silnou stránkou. Naznačuje to boj s hmotnosťou, ktorú redukuje maximálnym využitím ultraľahkých materiálov. Karbón nájdeme napríklad aj v konštrukcii sedadiel s kontrastnými červenými štvorbodovými pásmi, takže brzdou v premávke G-Code určite nebude. Na interiéri je zaujímavá aj klimatizácia. Tá obohacuje vzduch o kyslík vznikajúci pri fúzii vodíka. Aj keď nevedno ako, pretože v tomto prípade je vodík spaľovaný v motore ako bežné palivo.
Futuristickú atmosféru G-Code dotvára centrálne umiestnený displej na vrchnej časti palubnej dosky. Chýbajú akékoľvek klasické tlačidlá, a to dokonca aj na volante, ktorý už nemá ďaleko od dizajnu monopostov F1. Pri takomto riešení je možné očakávať elektronické riadenie drive-by-wire. Viac sa však dozvieme až po premiére G-Code na autosalóne v Los Angeles. Tam sa tiež rozkryjú zámery stuttgartskej automobilky ohľadne jeho budúcnosti. V sérii by sa z neho mohol vykľuť súper pre pripravované Audi Q1, ale aj množstvo mainstreamových crossoverov od Renaultu Captur až po Fiat 500X.