Nástupca pôvodného modelu GLK prichádza po takmer siedmich rokoch. Niet divu, že tu máme skutočne nové auto. V Stuttgarte nenechali kameň na kameni. Vidieť to na prvý pohľad. Dizajn novinky má podstatne atletickejšie línie. Kým predchodca sa snažil čerpať inšpiráciu v ikonickom „Géčku“, GLC vychádza zo športových génov šanghajského konceptu GLC Coupé či nového GLE Coupé. Oblejšie tvary sa zároveň podpísali na lepšej aerodynamike. Koeficient Cd klesol z pôvodnej hodnoty Cd 0,34 na 0,31. Podľa Mercedesu ide o najlepší výsledok v triede. Len na porovnanie, konkurenčné BMW X3 má Cd 0,33. A svojho mníchovského rivala prekonáva GLC aj v niektorých ďalších aspektoch.
Napríklad v rázvore náprav 2 873 mm, ktorý je dlhší až o 63 mm. Medzigeneračne došlo totiž v rámci formátu k výrazným zmenám. Nové GLC je dlhé 4 656, široké 1 890 a vysoké 1 639 mm. To znamená, že je o 117 mm dlhšie, o 50 širšie, ale o 30 mm nižšie. Spomínaný rázvor sa natiahol o takmer 12 centimetrov. Napriek tomu ušetrila novinka na váhe slušných 80 kg, čo má na svedomí najmä nová platforma s výrazným podielom vysokopevnostnej ocele, hliníka, ale aj plastov vystužených uhlíkovými vláknami (CFRP) v odpružení. Ďalšie kilá išli dole nasadením horčíka v konštrukcii automatickej prevodovky 9G-Tronic, kde Mercedes-Benz ušetril rovných 12 kilogramov.
Hoci je dizajn o čosi civilnejší než v minulosti, do triedy SUV sa GLC hlási zvýšenou svetlosťou, výraznou ochranou podvozku a minimálne 17-palcovými diskami kolies. Za príplatok si môžete dopriať až dvadsiatky. Podobne ako full LED High Performance svetlá. Nárazníky sa dodávajú v troch verziách – od normálnych cez off-roadové až po športové AMG. Interiér naplno využil výhody dlhšieho rázvoru. Cestujúcim vzadu pribudlo na kolená rovných 35 mm a viac miesta je aj v šírke ramien. Batožinový priestor má o 100 litrov viac. Základný objem je 550 litrov. Ten je však možné zväčšovať, napríklad zmenou sklonu zadných operadiel delených v pomere 40:20:40, alebo ich sklopením, až po 1 600 litrov. Výška nakladacej hrany klesla o štyri centimetre.
Dizajn interiéru vychádza jednoznačne z novej triedy C, čo vidieť na palubnej doske a širokej stredovej konzole s trojicou kruhových prieduchov ventilácie. Nechýbajú ani dva tubusy prístrojového panelu a nový stojatý displej multimediálneho rozhrania. Jeho ovládanie ťaží z dotykového touchpadu, ktorý umožňuje napríklad písanie správ. Novinkou je aj head-up displej, ktorému sa v Stuttgarte roky bránili. Teraz ho nájdete na zozname príplatkov. Ovládač prevodovky sa definitívne presťahoval zo stredového tunela na stĺpik riadenia, keďže s manuálom sa aspoň v úvode predaja vôbec nepočíta. Vznikla tým veľká odkladacia schránka prekrytá dekoračným materiálom. K dispozícii je klavírna čerň, karbón či pravé drevo.
Pod kapotou sa spočiatku objavia štyri motorizácie, výlučne 4-valcové. Základom budú dieselové motory s objemom 2,1 litra. Slabší pre verziu 220d je naladený na 125 kW a silnejší s dvojicou turbodúchadiel pre 250d na 150 kW. Obe spotrebujú priemerne len päť litrov nafty. Spojené budú s pohonom 4Matic a 9-stupňovou prevodovkou 9G-Tronic. Tú použije aj benzínová verzia 250 s výkonom 155 kW, tiež spojená s pohonom oboch náprav. Úplnou novinkou je plug-in hybrid GLC 350e, kombinujúci benzínový motor 250 s elektromotorom umiestneným v prevodovke, ktorý pridáva ďalších 85 kilowattov. Vďaka tomu šprintuje GLC 350e na stovku pod šesť sekúnd. A keďže zásoba batérií umožňuje čisto elektrický dojazd 30 km, priemerná spotreba klesla na 2,6 litra benzínu na 100 km.
Aj plug-in hybrid je spojený so štvorkolkou. Použije však staršiu 7-stupňovú „skriňu“ 7G-Tronic. Neskôr môžeme očakávať ostrú verziu 450 AMG Sport, ktorá sa predstaví v polovici budúceho roka. Na všetky štyri kolesá bude jej preplňovaný trojlitrový 6-valec posielať výkon 270 kW. Ešte neskôr pribudne vrchol v podobe GLC 63 AMG so 4-litrovým 8-valcom. A keď sme už pri pohone, spomeňme, že systém 4Matic rozdeľuje hnací moment permanentne v pomere 45:55 v prospech zadnej nápravy. V spolupráci s ESP, ASR a 4ETS sa stará aj o vektorizáciu, ktorá napomáha stabilite pri prejazde zákrut. Viaclamelová medzinápravová spojka umožňuje zároveň základné blokovanie silou 50 Nm, čo zlepšuje trakciu na klzkých povrchoch.
Všetky potrebné informácie sa zobrazujú na obrazovke multimediálneho rozhrania. A potom je tu záplava bezpečnostných systémov známych už z novej triedy C. Od autonómnych bŕzd cez asistent pre jazdu v kolóne, adaptívne matricové LED svetlá, monitorovanie slepých uhlov zrkadiel, udržiavanie v jazdnom pruhu, detekciu chodcov až po parkovací asistent. Novinka zo Stuttgartu absolvuje svetovú výstavnú premiéru na jesennom autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom a následne sa dostane do predaja. Najneskôr v budúcom roku by mala pribudnúť športová verzia GLC Coupé, ktorá bude jasnou odpoveďou Stuttgartu na mníchovské BMW X4.
Porovnanie rozmerov
Model | GLC | GLK | rozdiel |
---|---|---|---|
Dĺžka (mm) | 4 656 | 4 536 | +120 |
Šírka (mm) | 1 890 | 1 840 | +50 |
Výška (mm) | 1 639 | 1 669 | –30 |
Rázvor náprav (mm) | 2 873 | 2 755 | +118 |
Rozchod vpredu/vzad (mm) | 1 621/1 671 | 1 567/1 588 | 1 +54/+83 |
Objem kufra (mm) | 550 – 1 600 | 450 – 1 550 | +100/+50 |
Technické údaje
Verzia | 220d | 4Matic 250d 4Matic | 250 4Matic | 350e 4Matic |
---|---|---|---|---|
Valce/ventily | 4/16 | 4/16 | 4/14 | 4/16 + el. motor |
Objem motora (ccm) | 2 143 | 2 143 | 1991 | 1991 |
Max. výkon (kW/ot.) | 125/3 000 | 150/3 800 | 155/5 500 | 155 + 85/5 000 |
Krút. moment (Nm/ot.) | 400/1 400 | 500/3 800 | 350/1 200 | 350 + 340/- |
Prevodovka | 9G-Tronic | 9G-Tronic | 9G-Tronic | 7G-Tronic |
Max. rýchlosť (km/h) | 210 | 223 | 223 | 223 |
0 – 100 km/h (s) | 8,3 | 7,6 | 7,3 | 5,9 |
Priemerná spotreba na 100 km (l) | 5,0 | 5,0 | 6,5 | 2,6 |