Len pred pár dňami ukázal Mercedes-Benz otvorenú triedu S a už tu má vážneho konkurenta. V Crew totiž predstavili nový kabriolet Dawn. Aj Rolls-Royce tvrdí, že ide o najtichšie a najkomfortnejšie otvorené auto planéty. Nech je však už pravda kdekoľvek, tieto dva hyperluxusné kabriolety si prekážať určite nebudú. Kým novinka zo Stuttgartu si zakladá na športovej aure, Dawn je aristokrat so všetkým, čo k tomu patrí. Noblesu vyjadruje každým milimetrom svojich línií. A navyše, nič menšie ako dvanásťvalec k nemu nedostanete.
Dawn, pochopiteľne, vychádza z kupé Wrait. Veľmi sa k nemu však nehlási. Sám Rolls-Royce zdôrazňuje, že Dawn nie je len Wraith Drophaed, teda Wraith bez strechy. A dokladuje to tým, že používa iba 20 % zhodných karosárskych dielcov. Všetko ostatné je nové. A potom tu máme odlišný názov. Britská automobilka ho používala pre kabriolet vyrábaný v rokoch 1949 až 1955. Tento mimoriadne vzácny model, z ktorého vzniklo len 28 exemplárov, bol pre Rolls-Royce prelomový. Mal totiž originálnu karosériu. Dovtedy sa v Crew špecializovali len na konštrukcie šasi a karosérie prenechávali externým firmám.
Pravdupovediac veľa o novom Dawne Rolls-Royce neprezradil. Rozsiahla tlačová správa pripomína skôr beletriu. Ale to k atmosfére rollsu jednoducho patrí. Superlatívy na jeho adresu nebudú iste ďaleko od pravdy. Zákazníci si za dokonalosť radi zaplatia, takže v Crew šetriť rozhodne nemuseli. Dawn je síce menší a lacnejší ako Phantom Drophaed Coupé, no i tak patrí do tej najvyberanejšej automobilovej high society. Inak, slovíčko „spoločenský“ sa v súvislosti s Dawnom naozaj spomína. Rolls-Royce tým chce zdôrazniť, že nerobil kompromisy medzi komfortom na predných a zadných sedadlách. Dosť miesta tu má vraj každý člen posádky.
V porovnaní Wraithom prichádza Dawn s prepracovanou prednou maskou. Tá je zasadená o 45 mm hlbšie, zatiaľ čo predný nárazník vystupuje o 53 mm viac vpred. To dáva Dawnu plastickejší vzhľad a harmonickejšie proporcie. A na tých si naozaj zakladá. Má krátky predný a dlhý zadný previs. Priemer 20– a 21-palcových diskov kolies tvorí presné dve tretiny výšky pontónu. Sebaistý postoj mu dodáva aj zadný rozchod zväčšený oproti Wraithu o 24 mm. Dawn má na dĺžku 5 285, na šírku 1 947 a na výšku 1 502 mm. Aj rázvorom náprav 3 112 mm deklaruje svoju modrú krv. Podobne ako dverami, ktoré sa otvárajú naďalej protismerne.
Viacvrstvová skladacia strecha je tvorená špeciálne upraveným plátnom. Rolls-Royce sa chváli, že akustický komfort v interiéri je plne porovnateľný s uzavretým kupé Wraith. Na premenu potrebuje Dawn presne 22 sekúnd. Strecha sa zloží alebo vysunie v dokonalom tichu, a to až do rýchlosti 50 km/h. Celému procesu hovoria v Crewe „Silent Ballet“. Posádka si môže potom užívať dokonalý zvuk audia Bespoke so 16 reproduktormi z toho dvoma subwoofermi v kufri, ktoré bolo kalibrované špeciálne pre režim otvorenej aj zatvorenej strechy. Jemné úpravy v naladení a hlasitosti potom zabezpečia konzistentný akustický prejav.
Úžitkové vlastnosti Dawnu nie sú podstatné, ale pre poriadok, s uzavretou strechou má kufor 295 a s otvorenou 225 litrov. To veru nie je žiaden zázrak, ale na golfové bagy to určite stačí. Budúci majitelia majú i tak celkom iné priority. Vyberať môžu z množstva luxusných doplnkov, napríklad rôznych obkladov z ušľachtilého dreva či kašmírový strop. Ovládanie uľahčí multimediálne rozhranie. Prekvapením je, že Dawn nedostal dotykový displej ani ovládanie gestami z nového BMW radu 7. Rolls-Royce dal prednosť touchpadu a Rotary Controlleru, to vraj preto, aby na displeji neostávali nevzhľadné odtlačky prstov.
Pod kapotou Dawnu bude búšiť pravé aristokratické srdce. Nič menšie ako 6,6-litrový 12-valec nedostanete. Má výkon 420 kW a 780 Nm krútiaceho momentu. Spriahnutý je s 8-stupňovým automatom, spolupracujúcim s navigáciou a zadnou nápravou. Lenže Dawn je o 200 kg ťažší ako Wraith. Dôvodom sú dodatočné výstuhy skeletu. Možno aj preto má plynový pedál o 30 % ostrejšiu reakciu, ktorá má zahladiť rozdiely v dynamike. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá Dawnu síce o tri desatiny sekundy dlhšie, no výsledných 4,9 je na tento koráb i tak údaj z ríše snov. Vyššej hmotnosti bolo prispôsobené aj naladenie pneumatického podvozku a trakčná elektronika.
Dawn absolvuje svetovú premiéru v týchto dňoch vo Frankfurte nad Mohanom. Ceny sa začínajú na 250 000 librách, čo je približne 342 000 eur.