Suzuki avizovalo príchod nového Balena už na jar v Ženeve konceptom iK-2. Hovorilo o ňom ako o ideálnom aute kompaktnej veľkosti. Nakoniec sa z neho vykľul 5-dverový hatchback s dĺžkou 3 995 mm, šírkou 1 745 a výškou 1 470 mm, ktorý to má namierené priamo proti európskym lídrom ako Volkswagenu Polo, Škode Fabii, Fordu Fiesta či Oplu Corsa. A to je dobré, pretože úspešný Swift vždy trpel malým kufrom a dobrovoľne prenechával priestor o pol čísla väčšej konkurencii. Tej Suzuki pomohlo aj ukončením výroby bestselleru SX4, ktorý nedokázala zastúpiť väčšia a drahšia Vitara. Od budúceho roka bude však všetko inak.
Baleno je postavené na úplne novej platforme, ktorá mu má priniesť nízku hmotnosť, dostatok priestoru, ale aj vysokú tuhosť. Suzuki tvrdí, že pevnosťou karosérie je Baleno o 10 % nad konkurenciou, ale zároveň je aj o 15 % ľahšie. Základ má mať pod 900 kg. Dizajn s využitím plavných línií, ktorý nazývajú japonskí dizajnéri „Liquid Flow“, nie je ďaleko od ženevského konceptu. Balenu ostali zatmavené predné stĺpiky evokujúce plávajúcu strechu, nové stvárnenie prednej masky, spätné zrkadlá na nožičkách aj denné LED svetlá. Mimochodom, ledky našli miesto aj v zadných reflektoroch. Dĺžku umocňuje použitie troch bočných okien.
Čím však Baleno najviac vytŕča z radu je jednoznačne priestor. Česká Škoda bude mať asi hlavu v smútku, ale to nezmení nič na fakte, že do kufra japonskej novinky sa zmestí 355 litrov batožín, čo o 25 viac ako vo Fabii. K dispozícii je sklápanie zadných operadiel aj dvojitá prestaviteľná podlaha. Rovnako solídny je údaj vzdialenosti predných a zadných sedadiel s hodnotou 805 mm. Suzuki teda s priestorom doslova čarovalo. A hanbiť sa rozhodne nemusí ani za svoje vybavenie. Stredová konzola môže byť osadená 7-palcovým dotykovým rozhraním z Vitary, komunikujúcim cez MirrorLink alebo CarPlay so smartfónmi.
To znamená využívane rôznych aplikácií, navigácie či hudobných súborov. Zaujímavosťou je farebný LCD displej v prístrojovom paneli, ktorý zobrazuje veľmi nezvyklé hodnoty, napríklad preťaženie v zákrutách, okamžitý výkon motora, úroveň prepĺňacieho tlaku alebo toky energií v prípade mikrohybridnej verzie SHVS. Vysoko nad štandard ide Baleno aj v bezpečnosti. Má totiž radar na báze milimetrových vĺn, slúžiaci potrebám adaptívneho tempomatu. A to sa veru v tejto kategórii len tak ľahko nevidí. O autonómnych brzdách sa Suzuki nezmieňuje.
Ďalšie významné novinky nájdeme pod kapotou. V Balene totiž debutujú hneď tri motory. Základom bude atmosférický 4-valec 1,2 DualJet (66 kW) s dvojicou vstrekovačov pre každý valec a nezvyklo vysokým kompresným pomerom 12 : 1. O prenos výkonu a krútiaceho momentu 120 Nm sa stará štandardne 5-stupňová manuálna prevodovka. Za príplatok bude k dispozícii kontinuálna prevodovka CVT. Druhou alternatívou je novučičký preplňovaný 3-valec 1,0 BoosterJet (80 kW) s priamym vstrekovaním paliva. Krútiaci moment je v tomto prípade 170 Nm. Okrem 5-stupňového manuálu ho Suzuki kombinuje s novou 6-stupňovou automatikou.
Najväčšou technologickou vychytávkou je ale Baleno SHVS (Smart Hybrid Vehicle by Suzuki) vybavené mikrohybridnou sústavou, podobnou ako používa koncern PSA. Klasický štartér nahrádza reverzibilný alternátor. Pri brzdení odovzdáva rekuperovanú energiu malej prídavnej li-ion batérii (PSA má kondenzátor) a následne ju využíva na štart-stop systém motora alebo sa čiastočne podieľa aj na samotnom pohone vozidla. Táto verzia využije atmosférický agregát 1,2 DualJet. Produkcia emisií CO2 by mala potom padnúť na 93 g na kilometer, čo zodpovedá spotrebe približne štyroch litrov benzínu na 100 km.
Baleno použije tlmičové vzpery McPherson na prednej náprave a zadnú nápravu s torznou priečkou. Jazdiť bude na 15-palcových plechových alebo 16-palcových diskoch z hliníkovej zliatiny obutých pneumatikami s nízkym valivým odporom. Samozrejmosťou je elektrický posilňovač riadenia. Do predaja sa má nové Baleno dostať na jar budúceho roka. Vyrábať sa bude spolu s Vitarou, SX4 S-Cross a Swiftom v maďarskom Ostrihome. Ak sa vám zdá jeho názov známy, nemýlite sa. Japonská novinka si ho požičala z nie príliš úspešného modelu, ktorý figuroval v ponuke Suzuki v rokoch 1995 až 2002.
Rozmery, objemy
Dĺžka (mm) | 3 995 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 745 |
Výška (mm) | 1 470 |
Objem kufra (l) | 355 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | od 900 kg |
Technické údaje
Motor | 1,2 DualJet | 1,0 BoosterJet | 1,2 DualJet SHVS |
---|---|---|---|
Valce/ventily | 4/16 | 3/12 | 4/16 |
Max. výkon (kW) | 66 | 80 | – |
Krút. moment (Nm) | 120 | 170 | – |
Prevodovka | 5M/CVT | 5M/6A | – |