Do roku 2020 chce mať Audi v ponuke dvadsať elektromobilov. Elektrickú ofenzívu odštartuje atraktívnym SUV. Zatiaľ má síce len podobu konceptu e-tron quattro, no od reality veľmi vzdialené byť nemusí. A vyzerá fantasticky. Ak sa nedávno vzniesla kritika na dizajn nového Audi Q7, tak jeho menší ekologický súrodenec s tým problém mať určite nebude. Teda za predpokladu, že to, čo Audi ukázalo vo Frankfurte, je blízky predobraz sériovej novinky. Dúfajme, že áno.
Štúdia dlhá 4 888, široká 1 930 a vysoká 1 540 mm by sa mohla stať konkurentom napríklad pre Range Rover Sport alebo BMW X6. Má na to dosť sportepílu a napokon aj dynamiky, za ktorou stojí čisto elektrický pohon. Ten majú na starosti tri elektromotory, z toho dva na zadnej náprave. Celkovo dávajú 320 kW, ale ich výkon môže byť krátkodobo zvýšený až na 370 kW. Ak k tomu pripočítame mohutných 800 Nm krútiaceho momentu, máme tu poriadne ostrý stroj. Takže mohutné SUV so zásobou 95 kWh elektrickej energie v ťažkých li-ion akumulátoroch zvláda šprint na stovku za 4,7 sekundy.
S maximálnou rýchlosťou je to trochu komplikovanejšie. Ako pri väčšine elektromobilov je obmedzená. V tomto prípade na 210 km/h. Za volantom by ste i tak mali zažiť nirvánu. Pohon e-tron quattro totiž prichádza s vektorovaním krútiaceho momentu Torque Control Manager, čo znamená aktívne rozdeľovanie hnacej sily pre pravé a ľavé zadné koleso. Výsledkom je podpora stability v zákrutách, ktorú maximalizuje riadenie zadných kolies. Okrem toho má vodič k dispozícii viacero jazdných programov Audi drive select, ktoré ovplyvňujú výkon, reakcie, trakciu, ale aj mieru rekuperácie.
Výhodou pre jazdné vlastnosti je umiestnenie li-ion článkov v celej podlahe vozidla, podobne ako pri koncepte Porsche Mission E, čo znižuje ťažisko a prispieva k rovnomernému zaťaženiu predných a zadných kolies. Ak keď sme už pri batériách, Audi tvrdí, že na plné dobitie im bude stačiť 50 minút. To v prípade využitia jednosmerného prúdu a nabíjačky s výkonom 150 kW. Využiť možno aj striedavý prúd či indukčné bezdrôtové dobíjanie. Ďalšia energia pochádza zo solárnych článkov pokrývajúcich rozložitú strechu.
Na jedno nabitie si e-tron quattro trúfa prejsť až 500 km. Podiel má na tom špičková aerodynamika. Koeficient odporu vzduchu, ktorý pri sériových SUV len zriedka klesne pod Cx 0,30, sa v Ingolstadte podarilo zosekať na vynikajúcu hodnotu 0,25. Okrem hladkých povrchov za tým stoja aj aktívne aerodynamické klapky na kapote, podvozku či absentujúce spätné zrkadlá nahradené kamerami. E-tron Quattro však prezentuje aj ďalšie technológie. Vychytávkou sú napríklad matricové OLED reflektory s úplne plochými a voľne tvarovateľnými zdrojmi svetla.
Organické diódy nájdeme tiež v zadnej časti či dokonca v interiéri. Na báze OLED (Organic Light-Emitting Diode) pracujú napríklad všetky displeje. Prístrojový panel tak môže byť tvarovaný a zakrivený, opäť ako v štúdii Porsche Mission E. Z tej e-tron quattro preberá aj dotykové displeje po stranách volantu. Ľavý slúži pre pilotované riadenie a ovládanie svetiel a veľký pravý funkciám audia či navigácie. Ďalšie dva displeje nájdeme na stredovom tuneli. Tlačidlá na volante nahrádzajú dva touchpady.
Okrem toho je Audi e-tron quattro vyzbrojené všetkými technológiami pre autonómnu jazdu – radarovými senzormi, stereokamerami, ultrazvukovými senzormi a laserovým skenerom. Všetky údaje z nich putujú do novej vysokovýkonnej riadiacej jednotky zFAS umiestnenej v batožinovom priestore. Tá vypočítava kompletný model okolia vozidla v reálnom čase a postupuje tieto informácie riadiacim modulom auta. Audi tvrdí, že všetky technológie sú takmer pripravené na použitie v sériových autách. Napokon, Audi plánuje v roku 2018 priviesť na svet novú generáciu Audi A8, ktorá má byť prvým autom na svete umožňujúcim plne autonómnu jazdu do rýchlosti 60 km/h.