Od čias, keď prišlo na svet Murciélago a Gallardo, teda prvé modely Lamba, navrhnuté pod krídlami Audi, si v Sant Agate zakladali na pohone 4×4. Tým sa Lamborghini zásadne odlišovalo od konkurencie. Zadokolky sa objavili len výnimočne. Napríklad Gallardo LP550–2 alebo okruhové verzie Huracánu GT3, ktoré však nemohli na cestu. Inak sedel taliansky býk vždy pevne na všetkých štyroch. Až doteraz. Nový modelový rok pripravil totiž priaznivcom klasiky verziu Huracán LP580–2. Ako inak, centrálne uložený 10-valec s objemom 5,2 litra má teraz na starosti len zadné kolesá.
Spolu so zadokolou sa však odohrali aj ďalšie zmeny. Výkon síce klesol v porovnaní so „základnou“ verziou LP610–4 o 30 koní na 426 kW, no zároveň je LP580–2 vďaka absenciu systému 4×4 o 33 kg ľahšie. Zadnému pohonu musela byť prispôsobená trakčná kontrola pracujúca v režimoch Strada, Sport a okruhovom Corsa. Dynamické parametre sú i tak naďalej uchvacujúce. LP580–2 zrýchli na stovku za 3,4 sekundy a jeho maximálka sa ustáli pri 320 km/h. To je na LP610–4 strata v šprinte len dve desatiny sekundy a v maximálnej rýchlosti len zanedbateľných 5 km/h.
A potom tu máme systém vypínania piatich valcov, známy už z štvorkolky LP610–4. Pri nízkom zaťažení sa tak stane z 10-valca radový 5-valec. Pochopiteľne, deaktivácia valcov je odpoveďou Lamborghini na sprísňujúce sa emisné normy, no vždy lepšie, akoby sa vzdalo veľkoobjemových atmosférických motorov. Turbu proste v Sant Agate zatiaľ neveria, podobne ako manuálnym prevodovkám. V ponuke je jedine 7-stupňová dvojspojka Doppia Frizione. Aj vďaka nej je normovaná spotreba LP580–2 „len“ 11,9 litra benzínu na 100 km. To znamená, že emisie CO2 klesli z 290 na 283 g/km. Aj to sa však dnes cení.
Zmeny sa dotkli aj dizajnu. Nárazníky majú väčšie sacie otvory a výraznejší je aj zadný spojler, čím sa LP580–2 snaží vytvoriť dojem okruhového špeciálu. Špecifické sú tiež 19-palcové disky kolies Kari obuté pneumatikami Pirelli P Zero. Zvoliť však môžete aj príplatkové dvadsiatky. A keď sme pri podvozku, prispôsobené bolo jeho naladenie. Hmotnosť je teraz rozdelená v pomere 40:60 v prospech zadnej nápravy, čo dáva LP580–2 pretáčavý charakter. Dopriať si môžete aj adaptívny podvozok s magnetoreologickými tlmičmi, ktoré pracujú na základe údajov gyroskopu LPI.
Lamborghini LP580–2 je zároveň novou vstupnou bránou do sveta zúrivého býka. Stojí od 150 000 eur, teda o 19 500 eur menej ako výkonnejšia štvorkolka LP610–4.
Rozmery, objemy
Dĺžka (mm) | 4 459 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 924 |
Výška (mm) | 1 165 |
Rázvor náprav (mm) | 2 620 |
Rozchod vpredu/vzadu (mm) | 1 668/1 620 |
Hmotnosť (kg) | 1 389 |
Objem nádrže (l) | 80 |
Technické údaje
Motor | 5,2 V10 |
---|---|
Valce/ventily | 10/40 |
Zdvihový objem (ccm) | 5 204 |
Max. výkon (kW/ot.) | 426/8 000 |
Krút. moment (Nm/ot.) | 540/6 500 |
Prevodovka | 7A |
0 – 100 km/h (s) | 3,4 |
0 – 200 km/h (s) | 10,1 |
Max. rýchlosť (km/h) | 320 |
Priemerná spotreba na 100 km (l) | 11,9 |