Automobiloví výrobcovia snívajú o nahradení klasických vonkajších spätných zrkadiel kamerami už desiatky rokov. Tie klasické majú totiž viac nevýhod ako výhod. Zvyšujú aerodynamický odpor, spôsobujú aerodynamický hluk, zväčšujú celkovú šírku vozidiel, a navyše zobrazujú len malý výsek obrazu, takže často spolupracujú so systémom monitorovania slepého uhla. Kamery prenášajúce obraz na monitor by boli elegantným riešením. Na konceptoch a štúdiách sa objavujú prakticky od osemdesiatych rokov. Vstúpiť do reality im však bráni legislatíva.
A teraz nastal prielom. Japonsko je totiž prvou krajinou, ktorá kamery miesto zrkadiel schválila. Potrebné zákony vstúpili do platnosti presne 17. júna. To naštartovalo aj veľké dodávateľské spoločnosti, ktoré plánujú zásobovať automobilky potrebnou technológiou. Ktorá z nich ale bude prvá, zatiaľ nevieme. Isté je len to, že prvý model s elektronickými spätnými zrkadlami sa má na japonskom trhu objaviť už v auguste. Pravdepodobne pôjde o jednu z prémiových japonských značiek Lexus, Infiniti alebo Acura.
Analytici predpokladajú, že do roku 2023 by malo byť približne 29 % japonských áut vybavených vnútorným elektronickým spätným zrkadlom a asi 12 % kamerami vo funkcii vonkajších spätných zrkadiel. Dobrou správou je, že podobná legislatíva sa chystá aj v Európe, dokonca by mala vstúpiť do platnosti už tento rok. Podobná situácia vládne v USA, kde na tamojší úrad pre bezpečnosť cestnej premávky NHTSA tlačí združenie výrobcov automobilov (Alliance of Automobile Manufactures), aby presadil v americkom kongrese zmenu legislatívy.