Ford dráždi priaznivcov značky novou generáciou superšportu GT už viac ako dva roky. Finálny dizajn predstavil totiž v roku 2015. O 500 ohlásených kusov sa následne strhla poriadna bitka. O tom, kto si nové GT kúpi a kto nie, rozhodovala samotná automobilka. S cieľom, aby sa jej nová pýcha nestala len predmetom priekupníkov a špekulácií. Jednou z podmienok malo byť napríklad aj vlastníctvo predošlej generácie vyrábanej v rokoch 2005 a 2006. Dnes je už rozhodnuté a majitelia jasní. Aj keď neuspokojení záujemcovia selekcii Fordu celkom nerozumejú.
Podstatné je, že niekoľkoročná práca Fordu dospela do finále. Koncom minulého roka, pri príležitosti 60. výročia víťazstva na 24-hodinovke v Le Mans, kde si v roku 1966 zaknihoval Ford s prvou generáciou GT hneď prvé tri prvé miesta, spustil totiž sériovú produkciu. Samotný vývoj prebiehal v nie tak dávno vytvorenom oddelení Ford Performance, ktoré má na konte napríklad nový Ford Focus RS, F-150 Raptor, Shelby GT350 alebo GT350R. Pochopiteľne, nové GT stojí v hierarchii ešte vyššie. Je to doslova technologická pýcha koncernu s modrým oválom.
Prekonať jeho predchodcu, ktorý zvládal maximálku 330 km/h a šprint na stovku za 3,8 sekundy, nebolo jednoduché. Ford musel „prekopať“ celú koncepciu. Namiesto hliníka použil v omnoho väčšej miere karbón. Samotná karoséria, ktorej rozmery stále nepoznáme, je vyrobená z uhlíkového monokoku, na ktorý sú prichytené predný a zadný pomocný rám. Všetky vonkajšie panely karosérie sa spoliehajú opäť na kompozity. Za nižšou hmotnosťou stojí aj čelné okno zo skla Gorilla, známeho zo smartfónov.
Centrálne umiestnený kompresorový 8-valec s objemom 5,4 litra zas nahradil menší a ľahší 6-valec EcoBoost „dopovaný“ dvoma turbodúchadlami. Má objem 3,6 litra, dvojité priame vstrekovanie pre každý valec a „turbá“ umiestnené pod motorom, čo umožnilo znížiť stavbu karosérie. Dáva výkon 656 koní, teda neskutočných 482 kW a krútiaci moment 745 Nm. To ho stavia do pozície vôbec najvýkonnejšieho motora radu EcoBoost v histórii. Nečudo, že až 60 % komponentov vrátane odolného kľukového hriadeľa má spoločných s motorom šialeného pikapu F-150 Raptor.
Všetku energiu posiela k zadným kolesám cez 7-stupňovú dvojspojkovú prevodovku. Bohužiaľ, to najdôležitejšie stále nepoznáme. Ford mlčí o akcelerácii aj o maximálnej rýchlosti. Na nedávno zverejnenej snímke digitálneho prístrojového panelu však svieti číslica 216 míľ za hodinu, čo je 348 km/h. Nie je isté, či ide naozaj o maximálku, v každom prípade už táto cifra je o 18 km/h vyššia ako pri predchádzajúcej generácii. A predchodcu nepochybne prekoná aj v šprinte na stovku. Veď nový superšport váži len 1 385 kg, čo je takmer o 200 kg menej.
Jeho potenciál naznačil test na kanadskom okruhu Calabogie Motorsports Park s dĺžkou 5 500 metrov, kde dosiahlo GT čas 2 minúty a 9,8 sekundy, lepší než McLaren 675 LT, alebo Ferrari 458 Speciale. Svoje služby však nedá zadarmo. Ford udáva priemernú spotrebu 16,8 a v meste až 21,4 litra benzínu. Na ceste držia nové GT pneumatiky Michelin Pilot Super Sport Cup 2 obuté na 20-palcových kovaných diskoch, no najmä vyspelá aerodynamika. Ford tvrdí, že všetky vonkajšie plochy sú navrhnuté pre čo najnižší odpor vzduchu, no zároveň pre maximalizáciu prítlaku.
O ten sa starajú aktívne aerodynamické prvky, najmä predné klapky a obrovské zadné krídlo inšpirované letectvom, ktoré mení výšku a sklon podľa okamžitých podmienok. Podobne je to s aktívnym podvozkom meniacim svetlú výšku v rozmedzí až 50 mm. To všetko má pod palcom systém nastavenia jazdnej dynamiky vrátane okruhového módu Track, ktorý umožňuje využiť potenciál GT na maximum s minimálnymi zásahmi do trakcie. Deceleráciu zabezpečujú karbónovo-keramické brzdové kotúče.
Za volantom to musí byť poriadna zábava. Kokpit, prístupný cez dvojicu krídlových dverí, je vybavený dvoma monokokovými karbónovými sedadlami, ktoré sú ku karosérii pripojené pevne. To má dávať „pilotovi“ dokonalú spätnú väzbu. Ford tomu hovorí senzorické spojenie so šasi. Nastavujú sa len pedále a volant v štýle F1, ktorý integruje najdôležitejšie ovládacie prvky. Grafika virtuálneho prístrojového panelu môže byť prispôsobená jazdnému štýlu. To všetko dostanete asi za 450 000 dolárov, čo je približne dvojnásobok ceny za taliansku a britskú konkurenciu aj s bohatou príplatkovou výbavou. To ale kariére nového GT očividne nevadí.