Je to neuveriteľné. Súčasný Fiat Punto je v ponuke talianskej automobilky už dvanásť rokov. Za ten čas podstúpil malý taliansky hatchback nielen množstvo modernizácií, ale aj zmenu názvov. V roku 2005 sa predstavil ako Fiat Grande Punto. Po facelifte z roku 2009 ho Fiat premenoval na Punto Evo a o dva roky neskôr sa vrátil k pôvodnému názvu prvej a druhej generácie s jednoduchým označením Punto. Napriek moderným motorom MultiAir s elektronicky ovládanými sacími ventilmi, úsporným dieselom MultiJet a neuveriteľne nadčasovému dizajnu je však dnes už predsa len relikviou.
Paradoxne, stále ho nájdete v cenníku. Je to akoby Volkswagen zanevrel na vývoj Golfu a predával dodnes piatu generáciu. Pritom patrilo Punto vždy k európskym bestsellerom. V predajoch sa mu dokonca podarilo oskalpovať aj spomínanú wolfsburskú ikonu, čo dokázalo len päť áut za posledných 40 rokov. Navyše mala jeho prvá generácia na konte titul európskeho auta roka 1995. A darilo sa aj tej poslednej. Tak napríklad v roku 2006 sa pre ňu rozhodlo 400 000 zákazníkov! Taktika Fiatu je preto nepochopiteľná. V roku 2014 Punto síce ešte absolvovalo jednu modernizáciu, ktorá zasiahla aj jeho dizajn, no tá bola určená výhradne pre Indiu.
Inak sa za 12 rokov Punto nezmenilo. V showroomoch je stále to isté auto. Taliani totiž medzičasom stavili v Európe na novú päťstovkovú rodinu, ktorú obohatili kontroverzné modely 500L a 500L Living. Punto ostalo v ústraní. A tak to aj vyzerá. Vlani zaznamenalo len 62 000 registrácií, čo je šesťkrát menej, ako v časoch najväčšej slávy. To sa ale môže čoskoro zmeniť. V Brazílii totiž Fiat ukázal nový model Argo. A ten na tamojších montážnych linkách strieda staré Punto. Takže niet pochýb, že premiérový hatchback s dĺžkou tesne nad štyri metre má zastať jeho funkciu. Zároveň bude náhradou aj za vskutku „starožitné“ Palio.
Nevyzerá zle, najmä ak sa Argo predvádza vo vrcholovej verzii HGT, plnej športových doplnkov, vrátane červených akcentov, hliníkových diskov kolies, rozšírených blatníkov, kontrastných spätných zrkadiel či chrómovej koncovky výfuku. Dizajnovo má blízko k väčšiemu Tipu, čo vidieť napríklad na prednej maske alebo zadných svetlách. Nuda to teda rozhodne nebude ani pri štandardných verziách. Z interiéru ukázal Fiat zatiaľ len detail prístrojového panelu, ktorý počíta s farebným TFT displejom. Ani tu sa teda nešetrilo. To len potvrdzuje, že Argo neskôr zamieri aj na náročnejšie trhy.
V Brazílii bude mať pod kapotou nové atmosférické motory FireFly s objemom 1,0 (53 kW) a 1,3 litra (74 kW) a tiež väčší atmosférický motor 1,8 E.torQ (103 kW) z pikapu Toro, ktoré budú môcť byť kombinované s manuálnymi alebo robotizovanými prevodovkami. Ak sa Argo objaví v Európe, bude potrebovať revíziu pohonných jednotiek vrátane dieselov MultiJet. To by nemal byť problém. Optimisti tvrdia, že sa na starom kontinente predstaví už na jeseň vo Frankfurte nad Mohanom. A možno aj s pôvodným názvom Punto, ktoré je v histórii Fiatu zapísané ako úspešná kapitola.