Súčasná generácia Punta je na trhu neuveriteľných 12 rokov. To sa v nižšej triede veru často nestáva. V cenníku ho nájdete aj dnes. No už dávno nie je Punto tým, čo bývalo. Niekdajší bestseller Fiatu ovenčený titulom európskeho auta roka a jeden z mála modelov, ktorý dokázal v predajoch podkúriť aj ikone Golf, je už len tieňom bývalej slávy. Vlani zaznamenalo v Európe iba 62 000 registrácií, čo je šesťkrát menej, ako v najlepších časoch. Na nástupcu sa čaká už roky, ale Fiat riešil skôr fúziu s Chryslerom ako nové autá.
Navyše dostalo prednosť nové Tipo a v Brazílii zas pikap Toro či „nová Panda“ s názvom Mobi. Nie inak to bude s novým Argom, ktoré práve prichádza na juhoamerický trh. O jeho účinkovaní v Európe zatiaľ nepadlo ani slovo. No rozmery hovoria jasnou rečou. Toto je nástupca Punta, hoci jeho vývoj prebiehal v brazílskom technologickom centre Polo Automotivo de Betim, do ktorého nalial koncern FCA nemalé prostriedky. Novinka má na dĺžku 3 990 mm a rázvor 2 520 mm. To znamená, že v porovnaní s Puntom bude Argo síce o 40 mm kratšie, ale jeho nápravy sa od seba vzdialia o 10 mm.
Dizajnom extra neprekvapí. Punto bolo v roku 2005 nepochybne väčšou „bombou“, ale o nudu rozhodne nejde. Argo sa inšpirovalo väčším Tipom či Torom a už v základe sa snaží priniesť športový „look“. Vidieť to na zložitom výplete masky, do bokov pretiahnutých reflektoroch či falošných otvoroch po bokoch nárazníka. Z profilu zaujmú bohaté bočné prelisy či stúpajúca línia okien. Zadné delené svetlá dostali výraznú grafiku a la „Alfa Romeo“ a veko kufra zas veľký spojler. A to nehovoríme o vyšperkovanej ostrej verzii HGT s hliníkovými diskami, červeným splitterom a zadným difúzorom, ktorá sa tvári ešte dramatickejšie.
Fiat uvádza, že v konštrukcii skeletu použil veľké množstvo vysokopevnostnej ocele. Torzná tuhosť tak vzrástla o 7 %. Napriek miernej redukcii formátu má Argo ponúknuť rekordne priestranný interiér. Fiat doslova hovorí o neporaziteľnosti v oblasti kolien a hlavy. A dodáva aj veľmi nezvyčajný údaj celkového objemu interiéru, ktorý sa vyšplhal na 2 806 litrov. Pod zadným vekom má zas súmerný kufor, do ktorého naložíte 300 litrov batožín. Dizajn kabíny prekvapí robustným spracovaním a solídnymi materiálmi. Prístrojový panel obsahuje 3,5– alebo 7-palcový farebný TFT displej ponúkajúci až 70 rôznych informácií.
Centrum palubnej dosky patrí 7-palcovému dotykovému rozhraniu Uconnect, kompatibilnému cez platformy Apple CarPlay a Android auto so smartfónmi. USB port budú mať však k dispozícii aj zadní pasažieri. Z luxusných prvkov dostane Argo napríklad dvojzónovú klimatizáciu, bezkľúčový prístup či elektrochromatické spätné zrkadlo. Vzhľadom na brazílsky pôvod neprekvapí, že Argo zatiaľ nemá autonómne brzdy ani monitoring jazdných prúdov. Vystačiť si musí s ESP, airbagmi či hill-holderom. V Európe by to už, pochopiteľne, nestačilo. A podobne je to s motormi, ktoré sú ušité na mieru Južnej Amerike.
Pod kapotou pracujú výlučne atmosférické zážihové agregáty, z toho dva z novej rodiny FireFly. Menší 3-valec s objemom 1,0 litra má výkon 57 kW a krútiaci moment 107 Nm. Väčší 4-valec 1,3 FireFly ponúka 80 kW a 139 Nm. Zvláštnosťou týchto motorov je kombinácia dvojventilovej techniky, nízkeho trenia a vysokého kompresného pomeru. Fiat tvrdí, že motory vďaka tomu poskytnú dostatok pružnosti už v nízkych otáčkach a budú veľmi spoľahlivé. O úsporu paliva sa postará štandardne dodávaný štart-stop systém. Základom je 5-stupňová manuálna prevodovka. Pre 4-valec je pripravená robotizovaná verzia.
Na vrchol sa postaví 4-valec 1,8 E.torQ určený drahším verziám Precision a HGT. Na predné kolesá posiela cez 5-stupňový manuál alebo 6-stupňovú automatickú prevodovku 102 kW, takže na stovku zrýchľuje HGT za deväť sekúnd a dosiahne maximálnu rýchlosť 192 km/h. Všetky motory môžu spaľovať okrem benzínu aj v Brazílii veľmi populárny etanol. Jednoduchý podvozok využíva predné tlmičové vzpery McPherso a zadnú nápravu s torznou priečkou. Posilňovač riadenia je elektrický.
Nové Argo bude schádzať výrobných liniek brazílskeho závodu Betim. Hneď v úvode sa na trh dostane špecifická verzia Argo HGT Opening Edition doplnená prvkami známeho úpravcu Mopar. Pochváliť sa môže 17-palcovými diskami alebo kontrastnou čiernou strechou. Vznikne však len tisíckusová séria. O tom, či Argo dorazí do Európy, zatiaľ nič nevieme. No ak sa tak stane, bude potrebovať nielen viac bezpečnostných asistentov, ale aj odlišnú zostavu motorov vrátane preplňovaných MultiAir a naftových MultiJet.