Polo je na svete od roku 1975, teda predlhých 42 rokov. Za ten čas sa z jeho piatich generácií predalo 14 miliónov kusov a spolu s ďalšími derivátmi dokonca 16 miliónov. S novou, šiestou generáciou sa ale Volkswagen príliš neponáhľal. Tá aktuálna to ťahá s jediným faceliftom už siedmy rok. Volkswagen dal dokonca prednosť Seatu, ktorý predstavil novú generáciu Ibizy už v marci v Ženeve. Ibiza sa tak stala prvým modelom koncernu VW postaveným na novej platforme MQB A0, teda ešte pred Polom VI. Lenže dlhý náskok mať Ibiza nebude. Wolfsburg už totiž v Berlíne vytiahol z rukáva svoje eso. A môžete si byť istí, že koncernovú hierarchiu obháji.
Do sveta subkompaktov prináša mnohé premiérové technológie. Síce za príplatok, ale prvenstvo sa mu odoprieť nedá. To napriek tomu, že dizajn Pola rešpektuje tradíciu. Je to proste opäť „malý Golf“. O to viac, že medzigeneračne Polo výrazne podrástlo. Po prvýkrát v histórii prekonalo hranicu štyroch metrov. Na dĺžku má presne 4 053 mm, čo je o 81 mm viac. A tiež viac ako má konkurenčný Renault Clio, Opel Corsa alebo Ford Fiesta. Ešte väčší náskok však získava na rázvore, ktorý sa natiahol o 94 mm, na rekordných 2 564 mm. Toľko mal ešte pred pár rokmi Golf. Proporciám výrazne prospela šírka 1 751 mm, kde pribudlo až 61 mm. Len výška ostala na prakticky identických 1 446 milimetroch (-7 mm).
Máme tu tak omnoho sebavedomejšieho hráča, čo sa snaží dokázať aj „vybrúseným“ dizajnom. A to doslova. Ešte nikdy sme nevideli na Pole toľko hrán vrátane nových bočných prelisov. Základný koncept však ostáva zachovaný. Aj nové Polo má na rozdiel od Golfu tretie bočné okná zabiehajúce hlboko do stĺpikov. O osvetlenie sa môžu starať výlučne diódy. K dispozícii bude nielen 14 rôznych farieb lakov a 12 druhov diskov kolies s veľkosťou od 14 do 18 palcov, ale aj päť dizajnových línií. K známym Trendline, Comfortline a Highline pribudne športový paket R-Line a štýlové Polo Beats, zamerané na aparatúru s 300-wattovým audiosystémom. Na vrchol sa postaví Polo GTi.
Porovnanie rozmerov
Model | Polo 2018 | Polo 2009 | Rozdiel |
---|---|---|---|
Dĺžka (mm) | 4 053 | 3 972 | + 81 |
Šírka (mm) | 1 751 | 1 682 | + 61 |
Výška (mm) | 1 446 | 1 453 | – 7 |
Rázvor náprav (mm) | 2 564 | 2 470 | + 94 |
Objem kufra (l) | 351 | 280 | + 71 |
Ešte viac sa toho zmenilo v interiéri. Nielen z hľadiska priestoru, kde napríklad v kufri pribudlo 71 litrov (351 l), ale aj ergonomického konceptu. Po prvýkrát má Polo umiestnený displej multimediálneho rozhrania s uhlopriečkou 6,5 alebo 8 palcov na hornej časti palubnej dosky. Prieduchy ventilácie sú pod ním. A po prvý raz predstavuje v tejto triede Active Info Displej, teda farebný virtuálny 12,3-palcový prístrojový panel. Pritom ide o jeho úplne novú generáciu, ktorú zatiaľ nenájdeme ani v luxusnom Arteone. Rôzne druhy zobrazenia môže teraz vodič voliť jediným tlačidlom priamo na volante. Oba displeje tvoria akoby jednoliaty celok vďaka homogénnemu prepojeniu krycím sklom.
Sympatické pritom je, že napriek mohutnej digitalizácii zachoval Volkswagen v Pole niektoré mechanické ovládače, napríklad na ovládanie hlasitosti, alebo mierky mapy navigácie. Mechanický je aj panel klimatizácie umiestnený v stredovej konzole. Samozrejmosťou je konektivita so smartfónmi cez platformy Apple CarPlay, Android Auto či Mirror Link. Pribudlo nové užívateľské rozhranie „We by Volkswagen“, ktoré prináša napríklad možnosť bezhotovostnej platby za parkovanie. Táto služba bude odštartovaná v čase spustenia predaja Pola najprv v Berlíne a následne v ďalších veľkých nemeckých mestách.
Novú latku nastavuje Polo v asistenčných systémoch. Tie preberá z Golfu či dokonca Passatu. Už v základe má napríklad autonómne brzdy s detekciou chodcov. Adaptívny tempomat ACC funkčným až do rýchlosti 210 km/h je vybavený funkciou stop&go, teda s úplným dobrzdením a následným rozjazdom. Polo môže mať tiež monitorovanie jazdných prúdov s udržiavaním vo zvolenom prúde, výstrahu pri cúvaní s automatickým brzdením, parkovací asistent pre priečne a pozdĺžne manévre, ale aj adaptívne full-LED svetlá s automatickým prepínaním diaľkových svetiel. Nevídaná je tiež ponuka adaptívnych tlmičov.
Polo dostane na výber päť benzínových a dva naftové motory. Základ tvoria atmosférické trojvalce 1,0 MPI (48 kW, 55 kW) a preplňované 1,0 TSI (70 kW, 85 kW). Nad nimi stojí novučičký 4-valec 1,5 TSI (110 kW). Základom sú 5-stupňové manuálne prevodovky. Len motory 1,0 TSI (85 kW) a 1,5 TSI (10 kW) dostanú 6-stuňovú manuálnu prevodovku alebo 7-stupňovú dvojspojku DSG. Špecifickou verziou bude Polo 1,0 TGI (66 kW) upravené na spaľovanie zemného plynu. Naftu zastúpia už len 4-valcové motory 1,6 TDI (59 kW, 70 kW) spojené s 5-stupňovými manuálmi. Pre výkonnejšiu verziu je pripravená dvojspojková prevodovka 7-DSG.
Na vrchol sa postaví Polo GTI. A to bude skutočnou bombou a najmä dôkazom končiacej éry downsizingu. Namiesto agregátu 1,8 TSI bude jeho predné kolesá roztáčať cez 6-stupňový manuálna alebo 7-stupňové DSG poctivý dvojliter 2,0 TSI s výkonom až 147 kW (+ 6 kW). Polo GTI sa bude líšiť aj červenou lištou v maske, aerodynamickým paketom, ktorý zasiahol nárazníky, podbehy či zväčšený strešný spojler, ale aj 17-palcovými diskami kolies a dvojitou koncovkou výfukov. Interiér dostane anatomické sedadlá s károvaným vzorom a la Golf GTI, trojramenný športový volant či čierne čalúnenie stropu.
Ambiciózna novinka Volkswagenu absolvuje svetovú výstavnú premiéru na septembrovom autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom. Kedy sa dostane do predaja však ešte nie je celkom isté. Volkswagen zatiaľ neurčito tvrdí, že by to malo byť ešte tento rok. V Nemecku bude Polo štartovať cenou 12 975 eur, pravdepodobne za základnú verziu 1,0 MPI Trendline. A to nie je práve málo.
Technické údaje
Motor | 1,0 MPI | 1,0 MPI | 1,0 TSI | 1,0 TSI | 1,5 TSI | 2,0 TSI (GTI) | 1,6 TDI | 1,6 TDI |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Počet valcov/ventilov | 3/12 | 3/12 | 3/12 | 3/12 | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Max. výkon (kW/ot.) | 48/- | 55/- | 70/- | 85/- | 110/- | 147/- | 59/- | 70/- |
Prevodovka | 5M | 5M | 5M/7DSG | 6M/7DSG | 6M/7DSG | 6M/7DSG | 5M | 5M/7DSG |