Hlavnou hviezdou Audi vo Frankfurte bola nepochybne nová vlajková loď A8 s najvyspelejším sériovým autopilotom vybaveným radarovým senzorom na úrovni SAE 3. Ten dokáže prevziať riadenie do vlastných rúk nad rámec toho, čo dnes povoľuje legislatíva. Je to však len začiatok autonómnej revolúcie. V budúcnosti by mal byť systém plne automatizovaného riadenia samozrejmosťou. A odštartuje pravdepodobne v luxusnom segmente. Jeho dôsledkom bude totálna premena limuzíny budúcnosti. Naznačuje to frankfurtský koncept Aicon, ktorý už nepotrebuje žiadne pedále, volant a dokonca ani klasické svetlá. Načo, veď senzory vidia za nás. Ďalej, ostrejšie a v tme.
Už prvý pohľad na Aicon presviedča, že toto je Audi A8 budúcnosti. Na rozmeroch štyri kruhy nešetrili. Je to obrovský kus auta stojaci na extrémnych 26-palcových diskoch kolies. Na dĺžku má 5 444, na šírku 2 100 a na výšku 1 506 mm. Aj gigantickým rázvorom 3 470 mm prekonáva o 240 mm predĺženú verziu Audi A8. A keďže hovoríme o elektromobile, môže väčšinu z tohto formátu venovať posádke. To formovalo aj samotné proporcie s dominantnou kabínou a krátkymi prevismi. Aicon pritom pôsobí, akoby bol vytesaný z jedného kusa materiálu. Všetky vonkajšie plochy dokonale lícujú. Ostrá línia, ktorá sa tiahne celou dĺžkou auta, prechádza dokonca oknami a vytvára zaujímavý zlom.
Svetlá sú samostatnou kapitolou Aiconu. Po bokoch 6-uholníkovej masky Singleframe nájdeme dve svetelné polia so 600 trojuholníkovými 3D pixelmi. Slúžia skôr na komunikáciu s okolím ako na samotné osvetlenie priestoru pred vozidlom. Dokážu totiž vytvárať obrazce, a to vo všetkých farbách. Keď vozidlo rozozná chodca alebo iného účastníka cestnej premávky, nadviaže s ním doslova očný kontakt. Zobrazí zreničky alebo agresívne prižmúri viečka. Vizualizovať sa dajú aj jazdné režimy. Napríklad jazda v kolóne alebo jazda v meste. Pri akcelerácii sa horizontálne pásy svetla pohybujú zhora nadol, pri brzdení opačným smerom – tempo sa synchrónne zvyšuje alebo znižuje s rýchlosťou vozidla.
Podobne je to so zadným svetelným panelom. Diaľkové svetlá Aicon nemá. Vystačí si projektorovými schopnými premietať na cestu rôzne signály. Jednoducho, posádka už nepotrebuje vidieť do diaľky. O to sa stará radarová senzorika autonómneho riadenia, ktorá vidí aj v úplnej tme. Posádka môže zatiaľ relaxovať alebo pracovať. Vodiča tu už vlastne ani nemáme. Interiér, do ktorého sa vstupuje cez dva páry protismerných dverí, ponúka miesto štyrom pasažierom. Kým tí prední sedia v luxusných kreslách, zadní dostali k dispozícii akúsi lavicu pripomínajúcu interiérový nábytok. Predné sedadlá možno posúvať na mobilných paneloch, teda nie v klasických drážkach. A to v rozsahu až 500 mm!
Pri vystupovaní sa sedadlá natočia o 15 stupňov do bokov. Keď pasažieri nastúpia, do interiéru rýchlo vstúpi život. Na prednom displeji sa objaví privítanie. Empatický elektronický asistent (PIA) , rozozná pasažierov podľa ich smartfónov a aktivuje všetky osobné nastavenia. Napríklad nastavenie klimatizácie, sedadiel, farby náladového osvetlenia či zobrazenie posuvných displejov. Navigácia potom už len čaká na zadanie cieľa. Povely možno zadávať hlasom, gestami či dokonca očami. Počas jazdy sa posádka venuje práci alebo zábave. Čelné okno sa môže zmeniť na veľký projekčný displej.
Jazda by mala byť dokonale plynulá bez zbytočného zrýchľovania či spomaľovania. Pocit lietajúceho koberca zabezpečia elektrické aktuátory na kolesách, ktoré udržiavajú karosériu v konštantnej výške a v zákrutách ju nakláňajú dovnútra. Kontakt si iným vozidlom je vylúčený, takže Aicon už nepoužíva airbagy ani ďalšie klasické záchranné systémy. O pohon sa starajú štyri elektromotory, každý pre jedno z kolies. Zdrojom energie je nová generácia akumulátorov s elektrolytom v pevnom skupenstve, takže kapacita batérií má byť podstatne vyššia ako pri li-ion článkoch. Celkový výkon 260 kW a krútiaci moment 550 Nm stačia na dynamickú jazdu do vzdialenosti až 800 km na jedno nabitie.
Dojazdu napomáha špičková aerodynamika a nízka hmotnosť karosérie vyrobenej z rôznych materiálov. Nabitie na 80 % kapacity má trvať vďaka napätiu 800 V len 30 minút. Pritom sa obrovský Aicon nemá stratiť ani v mestskej premávke. Vďaka natáčaniu všetkých štyroch kolies má polomer zatáčania aj pri gigantickom rázvore len 8,5 metra, čo je pod úrovňou bežných kompaktov. Pochopiteľne, Aicon nie je pripravený pre sériovú výrobu. Jeho technológie sa však postupne objavia v sériových modeloch. Pionierom autonómnej jazdy je práve nové Audi A8 a pionierom elektromobility zas koncept e-tron Sportback, ktorý dorazí do produkcie v roku 2019.