Mercedes-Benz má na poli elektromobility čo doháňať. Nie je to totiž tak dávno, čo sa šéf koncernu Daimler Diter Zetsche vyjadril, že na elektromobiloch sa nedá zarábať. A tak na rozdiel od BMW, ktoré už stihlo vybudovať ekologickú divíziu „i“, pustil do výroby len elektrický Smart Fortwo a elektrickú verziu Mercedesu-Benz triedy B s prívlastkom Electric Drive. Kým smart sa chytil, „béčko“ skončilo de facto s fiaskom. Lenže vlani na autosalóne v Paríži odštartoval Mercedes-Benz novú elektrickú stratégiu. Avízom bola čisto elektrická štúdia crossoveru EQ Concept, ktorou Daimler vytvoril novú rovnomennú značku.
Práve crossover EQC bude prvým moderným elektromobilom Mercedesu-Benz, ktorý sa dostane na trh už v roku 2019. Neostane však rozhodne sám. Pod značkou EQ, ktorá v sebe skrýva význam „Electric Intelligence“, príde do roku 2022 viac ako desať modelov. A medzi nimi aj kompaktný hatchback EQA. Jeho predskokanom je frankfurtská štúdia. Pôsobí možno trochu futuristicky, ale od reality nebude ďaleko. Oblým dizajnom Sensual Purity (zmyselná čistota) nadväzuje totiž na šanghajský koncept sedanu, z ktorého vznikne nová trieda A. A tá sa blysne rovnako plavnými líniami, ktoré odstránia z povrchu akékoľvek hrany.
Koncept EQA je postavený na identickej modulárnej platforme ako starší crossover a počíta výlučne s elektrickou hnacou sústavou. Tá je veľmi kompaktná, takže EQA prichádza s nezvyčajnými proporciami. Na dĺžku má tento športovo ladený hatchback len 4 285 mm, ale rázvor náprav až 2 729 mm. To je hodnota blízka súčasnej triede C. Preto koncept sľubuje obrovský vnútorný priestor. Pre úplnosť spomeňme ešte šírku 1 810 a výšku 1 428 mm. Oblý dizajn oživuje virtuálna predná maska, ktorú tvorí panel s diódami. Ten ponúka dve rozdielne grafiky. A to podľa zvoleného jazdného režimu.
V móde Sport sa na maske objaví svietiaca horizontálna lišta, ktorú volajú v Stuttgarte „horiace krídlo“, a v ostrom režime Sport Plus ju nahradia červené vertikálne lamely „Panamericana“, evokujúce ostré kupé AMG GT R. V centre je ale vždy svietiaca hviezda. Mimoriadne inovatívna je aj svetelná technika. Pred laserovými diódami dal totiž Mercedes-Benz prednosť takzvaným laserovým vláknam. Tie sú umiestnené v jadre optických káblov a umožňujú vytvoriť prakticky ľubovoľnú grafiku. Dizajnéri ich použili aj na zadné svetlá, tvoriace súvislý červený pás pod odtrhovou hranou. Okrem toho tu máme modré svietiace linky v nárazníkoch a prahoch, ktoré slúžia ako uvítacie osvetlenie.
Už z názvov jazdných režimov je jasné, že Mercedes-Benz poňal EQA ako hothatch. A tomu zodpovedá aj trojdverová koncepcia. Z profilu sa navyše EQA tvári ako kompaktné kupé. Tento dojem umocňuje úzky profil okien aj obrovské disky kolies, ktorých dizajn má evokovať vinutie elektromotora. Pred kľučkami dostalo prednosť elektrické ovládanie dverí. Zato sú tu klasické zrkadlá. Za športovým „look-om“ nezaostáva ani samotná dynamika. Toto rozhodne nie je ekologická brzda cestnej premávky. EQA je vybavené dvoma elektromotormi, každým na jednej z náprav. Ich maximálny výkon je 200 kW a krútiaci moment 500 Nm. Takže na stovku šprintuje za päť sekúnd.
Výhodou elektrického pohonu je vektorovanie krútiaceho momentu pre každé z kolies a navyše možnosť meniť rozdelenie hnacieho momentu medzi prednú a zadnú nápravu. V režime Sport Plus je väčšia porcia venovaná zadným kolesám. O dostatok energie sa starajú li-ion akumulátory umiestnené v podlahe. Mercedesu-Benz ich dodala dcérska spoločnosť Deutche Accumotive. Kapacita 60 kWh má stačiť na dojazd 400 km. Nie je to veľa, najmä ak ide o virtuálny údaj, ale na ďalších 100 kilometrov jazdy by vám malo stačiť stráviť na rýchlonabíjačke len desať minút. Pochopiteľne, koncept možno dobíjať aj z bežnej siete alebo Wallboxu.
A kedy sa nové elektrické „áčko“ dostane na cesty? Príde až po SUV EQC, teda po roku 2019. Ale skôr s 5-dverovou ako 3-dverovou karosériou. Tá totiž nie je v kurze. Pred premiérov sa určite stretneme ešte s ďalším konceptom, keďže ten frankfurtský zatiaľ ešte neukázal interiér.