Kiu Forte v Európe nepoznáme, no v USA patrí k najpredávanejším modelom kórejskej značky. Reprezentuje ju v nabitom segmente kompaktných sedanov. So starým kontinentom má však predsa len čosi spoločné. Je vlastne derivátom u nás dobre zavedeného Ceedu. Inak to nebude ani do budúcnosti. Takže detroitská premiéra nového Forte naznačuje aj to, čím bude Ceed tretej generácie, ktorý uvidíme už v marci v Ženeve. Zdá sa, že sa je na čo tešiť. Forte sa totiž dizajnom inšpirovalo nádherným 4-dverovým fastbackom Stinger.
Na americký trh sa tak dostáva mimoriadne ambiciózny súper nového Volkswagenu Jetta. Emócií však vyžaruje omnoho viac. Dizajnéri si dali záležať najmä na proporciách. Kabína je v prospech dlhšej prednej kapoty posunutá o 50 mm viac vzad. Prospel aj väčší formát. Forte má na dĺžku 4 641, na šírku 1 788 a na výšku 1 440 mm. To znamená, že je o 81 mm dlhší, o 18 širší a o 13 vyšší. V konštrukcii je použitý až 54-percentný podiel vysokopevnostnej ocele, čím narástla tuhosť karosérie o 16 %. Očakávať tak možno aj nižšiu hmotnosť.
Dynamickú vizáž posilňuje „tigrí nos“, podľa vzoru Stingeru do bokov pretiahnuté reflektory, za príplatok diódové, aj výrazné trojdielne sacie otvory v nárazníku. V nich sú umiestnené oddelené smerové svetlá. Zadné spojené svetlá zas pripomínajú Sportage. Nechýba náznak difúzora ani chrómová koncovka výfuku. Dynamický profil umocňuje splývavá silueta kabíny s tretím bočným okienkom. V interiéri sľubuje Kia viac miesta na nohy, v šírke ramien aj nad hlavou. Do kufra sa zmestí slušných 482 litrov batožín.
Nádych Stingeru cítiť na dizajne palubnej dosky vybavenej centrálnou 8-palcovou obrazovkou a hliníkom lemovanými kruhovými prieduchmi ventilácie. Sedadlá sú širšie a komfortnejšie. Kia jednoducho chcela, aby Forte vytŕčalo z radu a konkurovalo prémiovým modelom. Aj preto sa tu stretávame s kvalitnejším materiálmi, dvojzónovou klimatizáciou či audiosústavou Harman/Kardon. Infotainment spolupracuje so smartfónmi cez Apple CraPlay alebo Android auto. Samozrejmosťou je indukčné dobíjanie telefónov.
Kia má ambíciu zopakovať úspech predošlej generácie Forte a získať v amerických crashtestoch opäť najvyššie možné hodnotenie Top Safety Picks+. Preto novinku vybavila nielen autonómnymi brzdami, monitoringom jazdných prúdov, udržiavaním v jazdnom prúde, adaptívnym tempomatom či sledovaním mŕtvych uhlov zrkadiel, ale aj adaptívnymi LED svetlami, bez ktorých už nie je možné získať toto ocenenie.
Pod kapotou bude pracovať v USA len jediná pohonná jednotka. Atmosférický priamovstrekový štvorvalec 2,0 No (110 kW, 179 Nm) pracujúci v Atkinsonovom cykle je však prvým zástupcom novej rodiny motorov Smart Stream, ktoré majú mať mimoriadne vysokú účinnosť, a teda nízku spotrebu paliva. Spojený bude buď so 6-stupňovým manuálom, alebo s úplne novou kontinuálnou prevodovkou IVT (Intelligent Variable Transmission), ktorá používa reťaz. Kia tvrdí, že adaptívnou logikou radenia pripomína charakter klasických automatických prevodoviek.
Výsledkom je priemerná spotreba 6,72 litra benzínu na 100 km, podľa realistickejšej americkej normy EPA. Je to o 0,63 litra menej v porovnaní s predchádzajúcou generáciou. Bonusom má byť aj vyšší akustický komfort. Spolu s lepšou izoláciou putuje totiž do kabíny o 5 dB menej hluku. Radosť z jazdy má zvýšiť nové naladenie podvozka, účinnejšie brzdy a najmä priamejšie riadenie s novým softvérom elektrického posilňovača. S Forte a ani americkou motorizáciou sa v Európe pravdepodobne nestretneme.
V každom prípade je Forte predskokanom Ceedu aspoň z pohľadu dizajnu a viacerých technológií. Ten uvidíme ešte pred svetovou premiérou v Ženeve. Kia totiž Ceed tretej generácie ukáže na statickej prezentácii v priebehu februára v Mníchove.