Kia si na kombiverzii Ceedu veľmi zakladá. Bodaj by nie. Od roku 2007 z nej predala viac ako 512 000 exemplárov. Z celkového koláča modelového radu si Ceed SW ukrojil až 40 %, čo je viac, než býva zvykom pri konkurencii. Jednoducho, predáva sa takmer rovnako dobre ako hatchback. A do budúcnosti to nemá byť inak. Svoje ambície naznačuje tretia generácia, predstavená v Ženeve, aj zmenou názvu. Zo Ceedu SW sa stáva Ceed Sportswagon. Jeho línie však nie sú až dynamické ako na sesterskom Hyundaii i30 Kombi, ktorý sa hrá tak trochu na shooting brake.
To však rozhodne neprekáža. Nový Ceed Sportswagon útočí totiž viac na konzervatívnu európsku klientelu. Vychádza z hatchbacku, s ktorým zdieľa identickú platformu K2 s rázvorom náprav 2 650 mm. Až po stredné stĺpiky je dizajn bez zmien. Zadná časť sa však natiahla o 290 mm. Takže Ceed SW má teraz na dĺžku 4 600 mm. A je tiež o 18 mm vyšší. Zaujímavejšie je však porovnanie s predchodcom. Novinka je o 95 mm dlhšia o 20 širšia, ale o 20 mm nižšia. Zmenu proporcií podporuje aj o 20 mm kratší predný a o 115 mm dlhší zadný previs.
Kufor ako v Octavii
Že na novom kombi Kia nešetrila, ukazujú úplne odlišné zadné svetlá v porovnaní s hatchbackom. Zmeny podstúpil aj nárazník a samotné výklopné veko. Na rozdiel od hatcbaku dodáva Kia v sérii strešné nosiče. Na výber sú disky kolies s priemerom 16 až 18 palcov a jedenásť odtieňov lakov karosérie. To najdôležitejšie sa však skrýva pod piatymi dverami. Kufor Sportswagonu narástol o 72 litrov, na konečných 600, čo jeden z najlepších údajov v nižšej strednej triede, a o 205 viac v porovnaní s hatchbackom. Navyše je k nemu lepší prístup, keďže nakladacia hrana je nižšie a otvor o čosi širší.
Veko možno vládať elektricky. Otvorí sa už po priblížení k logu. To je však len začiatok. Pod podlahou je ďalší priestor pre menšie predmety. Nechýbajú ani háčiky na tašku. Zadné operadlá sú delené v „prémiovom“ pomere 40 : 20 : 40 a je ich možné sklopiť naraz zatiahnutím za jedinú páčku. Potom sa vytvorí úplne vodorovná podlaha, aj vďaka sklopným doskám. Bohužiaľ maximálny úžitkový objem po zložení operadiel Kia neprezradila. Profitovať má aj posádka, najmä zadní cestujúci, ktorí dostanú v porovnaní s predošlou generáciou o 15 mm viac miesta na nohy.
Dizajn interiéru je zhodný s hatchbackom, podobne ako infotaiment. Základom je 5-palcová obrazovka. Výkonnejšie audio používa 7-palcový displej a vrcholový systém s navigáciou až 8-palcový. Systém je kompatibilný so smartfónmi cez platformy Apple CarPlay a Android Auto. Nechýba indukčné dobíjanie telefónov. Výkonné audio JBL Premium využíva technológiu Calari-Fi. K novým luxusným prvkom patrí vyhrievané čelné okno, ventilované predné a vyhrievané zadné sedadlá či panoramatické strešné okno. Identická je aj „nálož“ bezpečnostných prvkov.
Asistenti po ruke
Ceed je prvou Kiou s asistentom sledovania jazdného prúdu na úrovni SAE 2. Identifikuje vhodný priestor v iných jazdných prúdoch na bezpečný presun vo veľkých dopravných zápchach. Vďaka tomu dokáže v kolónach Ceed ovládať spomalenie, zrýchlenie aj riadenie. Na diaľnici vás zas udržuje vo zvolenom jazdnom prúde. Samozrejmosťou sú autonómne brzdy s detekciou chodcov, adaptívny tempomat, monitorovanie únavy a slepých uhlov zrkadiel, čítačka značiek alebo výstraha pri cúvaní pred križujúcimi vozidlami. Nové LED svetlá sú vybavené automatickým prepínaním diaľkového režimu.
Okrem 6-stupňových manuálnych prevodoviek, ktoré sú štandardom všetkých motorizácií, je pre motory 1,4 T-GDi a 1,6 CRDi pripravená 7-stupňová dvojspojková prevodovka 7-DCT. O zníženie spotreby paliva sa môže starať príplatkový balík ECO, obsahujúci aktívnu vzduchovú klapku chladiča, znížený podvozok so spodným krytom motora pre ľahšie prúdenie vzduchu pod vozidlom a pneumatiky Michelin s ultranízkym valivým odporom. Vodič bude môcť vyberať jazdné režimy Normal a Sport, ktoré sa prejavujú na reakciách plynu, prevodovky či riadenia.
Podvozok Ceedu Sportswagon má nezávislé zavesenie všetkých kolies, čo je dnes v mainstreamovej produkcii raritou, a bol naladený v Európe. Má nové nastavenie pružín a tlmičov a tiež ostrejšie riadenie s posilnenou spätnou väzbou. Výroba nového kombi odštartuje v žilinskom závode automobilky v auguste a k prvým zákazníkom dorazí v priebehu jesene. Aj v tomto prípade ponúkne Kia sedemročnú záruku.
Porovnanie rozmerov
Model | Ceed III Sportswagon | Ceed II SW | Rozdiel |
---|---|---|---|
Dĺžka (mm) | 4 600 | 4 505 | + 95 |
Šírka (mm) | 1 800 | 1 780 | + 20 |
Výška (mm) | 1 465 | 1 482 | – 20 |
Rázvor náprav (mm) | 2 650 | 2 650 | 0 |
Objem kufra (l) | 600 | 528 | + 72 |
Technické údaje
Motor | 1,4 MPI | 1,0 T-GDI | 1,4 T-GDi | 1,6 CRDi | 1,6 CRDi |
---|---|---|---|---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 3/12 | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Max. výkon (kw/) | 74 | 88 | 103 | 85 | 100 |
Max. krút. moment (Nm) | 134 | 172 | 242 | 280 | 280 |
Prevodovka | 6M | 6M | 6M/7-DCT | 6M/7-DCT | 6M/7-DCT |