Zabudnite na sedan C5, vyrábaný neuveriteľných desať rokov. Nástupcu síce dostane, ale celkom iného, ako by ste čakali. A vlastne už aj dostal. Lenže nie v Európe. Citroën predstavil totiž vlani na autosalóne v Šanghaji celkom nový crossover C5 Aircross. Práve on má zaplátať dieru po komfortnej limuzíne a kombi s hydropenumatickým pružením. V Číne je už dokonca na trhu a darí sa mu viac ako dobre. Automobilka má na konte viac ako 40 000 predaných kusov. A teraz má novinka ambíciu zaujať aj na starom kontinente. Niet sa čomu čudovať. Segment SUV a crosoverov strednej triedy predstavuje až štvrtinu európskeho odbytu. Citroën tak predstavuje európsku špecifikáciu C5 Aircross, ktorá bude koncernovým príbuzným Peugeotu 3008. Základ je teda jasný – modulárna platforma EMP2.
Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že C5 Aircross vychádza z prémiového SUV DS7 Crossback, nie je to však tak. Prezrádzajú to už samotné rozmery. Na dĺžku má 4 500, na šírku 1 840 a na výšku 1 670 mm. To znamená, že C5 Aircross je o 70 mm kratší, o 50 užší, ale o 50 vyšší. Zaujímavejšie je preto skôr porovnanie so sesterskými Peugeotmi. Nemali by si však liezť do kapusty. C5 Aircross totiž rázvorom náprav 2 730 mm stojí presne medzi nimi. Nad 3008 dominuje o 55 mm a na 5008 ich stráca 110. Podobné je to aj s celkovým formátom. Napokon vyrábať sa bude len v 5-miestnej verzii. Sympatické je, že dizajn nestratil takmer nič z príťažlivosti pôvodného konceptu z roku 2015. Ostala mu robustnosť, široký postoj, krátke previsy aj plávajúca strecha vytvorená čiernymi stĺpikmi.
Originálnym prvkom je chrómový lem bočných okien presahujúci ich profil. Nechýba mohutná plastová ochrana podvozka ani vzduchové kapsuly Airbump zvýraznené ozdobnými prvkami, podobne ako na hatchbacku C3. Zadné svetlá tvorí grafika so štyrmi samostatnými svetelnými zdrojmi v každom z reflektorov. O príslušnosti k novej generácii Citroënov niet teda najmenších pochybností. Na výber budú výrazné odtiene lakov – biely Pearl White, čierny Pearl Nera Black, sivý Platinium Grey a predovšetkým oranžový Volcano Orange, známy zo štúdie. A potom tu máme možnosť kombinácie s čiernou strechou a s troma farebnými balíkmi dekorácií, ktoré sa týkajú napríklad kapsúl Airbump alebo strešných nosníkov. Celkovo je tak k dispozícii 30 farebných schém. Kolesá môžu mať rozmer od 17 až do 19 palcov.
Aj interiér je stvárnený v súčasnom štylistickom jazyku značky. Na sesterský Peugeot si tu určite nespomeniete. Je tu veľa odkazov na C4 Cactus, C3 či C3 Aircross. Horizontálna palubná doska je vybavená 12,3-palcovým monitorom prístrojového panelu a 8-palcovým dotykovým rozhraním. Všade vládnu kvalitné materiály. Kožou je potiahnutá dokonca aj palubná doska. Nechýbajú ani prvky pripomínajúce cestovnú batožinu. Komfortné široké sedadlá pochádzajú z C4 Cactusu, sú však prispôsobené štýlu SUV, a navyše majú špecifické prešívanie, ktoré zlepšuje celkový dojem. Kabína sa kúpe vo svetle aj vďaka veľkej príplatkovej panoramatickej streche.
Interiér ponúkne cestujúcim dostatok priestoru. Na zadných sedadlách majú napríklad 201 mm rezervu na nohy a 954 mm nad sedákom. Do kufra s elektricky ovládaným vekom a dvojitou podlahou sa podľa usporiadania posuvných sedadiel zmestí od 580 až do 1 630 litrov batožín, vraj najviac v triede. Automobilka sľubuje excelentné pohodlie vďaka súboru opatrení Citroën Advanced Comfort, ktoré sprevádzali celý vývoj. Najväčšou vychytávkou sú prémiové tlmiče Progressive Hydraulic Cushions s dvoma hydraulickými dorazovými „vankúšmi“, ktoré eliminujú rázy pri odskočení alebo pri veľkom prepružení kolesa. Citroën hovorí o efekte „lietajúceho koberca“, ktorý nahrádza tradičné hydropneumatické pruženie. S tým sa Citroën z dôvodu vysokej ceny definitívne lúči. Ďalšie vibrácie zachytáva špeciálne navrhnuté čalúnenie sedadiel.
Mimochodom, tie predné môžu byť vybavené 8-komorovým masážnym systémom s piatimi programami. O kvalitu vzduchu sa zas postará klimatizácia s uhlíkovým filtrom. Nechýba indukčné dobíjanie telefónov, nová navigácia Citroën Connect Nav – 3D či konektivita externých zariadení cez platformy Apple CarPlay a Android Auto. Asistenčné systémy zahŕňajú autonómne brzdy s monitorovaním chodcov, adaptívny tempomat, udržiavanie v jazdnom prúde, monitorovanie slepého uhla zrkadiel a tiež automatické prepínanie diaľkového režimu LED svetiel. Celkovo je na palube až 20 asistentov, využívajúcich dáta kamier, radarových a ultrazvukových senzorov.
Citroën C5 Aircross bude zároveň prvým modelom značky s plug-in hybridným pohonom. Ten si požičia z luxusného DS 7 Crossback. Výkon 220 kW znamená, že bude vôbec najsilnejším sériovým Citroënom. Sústava spojí preplňovaný benzínový 4-valec 1,6 THP (147 kW) a dvojicu elektromotorov s výkonom 2 × 80 kW. Jeden je umiestnený medzi zážihovým agregátom a premiérovou 8-stupňovou automatickou prevodovkou, druhý na zadnej náprave. Takže plug-in hybridný Aircross bude mať na rozdiel od ostatných verzií poháňané obe nápravy (e-AWD). Zásoba akumulátorov v podlahe s kapacitou 13 kWh umožní čisto elektrický dojazd do vzdialenosti 60 km.
K dispozícii budú režimy All-electric, Hybrid a 4X4. Nabíjanie by malo z bežnej elektrickej siete trvať 4,4 hodiny a s využitím 6,6-kilowattovej domácej nabíjačky len 2,5 hodiny. Ekoverzia príde však až v roku 2020 za predokolkami s motormi 1,2 PureTech (96 kW) a 4-valcom 1,6 THP 180 (132 kW). Trojvalec dostane 6-stupňový manuál a 4-valec 8-stupňovú automatickú prevodovku, ktorá sa má podieľať na znížení spotreby o 7 %. Vzhľadom na emisnú normu Euro 6d možno predpokladať použitie časticového filtra. Chýbať nebudú ani dieselové motory 1,5 BlueHDi (96 kW) a 2,0 BlueHDi (132 kW). Slabší bude spojený s manuálnou alebo automatickou prevodovkou, silnejší opäť výlučne s 8-stupňovým automatom.
Štvorkolku zastúpi známy trakčný systém Grip Control spárovaný s 19-palcovými diskami kolies a celoročnými pneumatikami M&S, ktorý bude pracovať v módoch Standard, Sand (piesok), Off-road, Snow (sneh) and ESP OFF. K tomu pridá C5 Aircross ešte kontrolu zjazdu Hill Assist Descent Control (HADC) a hill-holder. Do predaja sa nová vlajková loď Citroënu dostane až koncom roka. Na rozdiel od čínskych verzií bude tá európska vyrábaná vo francúzskom závode Rennes-La Janais. Plánovaná ročná produkcia je 110 000 kusov.
Rozmery a objemy
Dĺžka (mm) | 4 500 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 840 |
Výška (mm) | 1 670 |
Rázvor náprav (mm) | 2 730 |
Veľkosť kufra (l) | 580 – 1 630 |
Technické údaje
Motory | 1,2 THP | 1,6 THP | 1,5 BlueHDi | 2,0 BlueHDi | 1,6 PHEV |
---|---|---|---|---|---|
Výkon (kW) | 96 | 132 | 96 | 132 | 220 |
Prevodovka | 6M | 8A | 6M/8A | 8A | 8A |