Opel GT X Experimental: Elektrické SUV má šancu. Pozerá do budúcnosti

23.08.2018 06:00

Opel prichádza po dvoch rokoch s novou štúdiou. Elektrické SUV nebude len výstrelom do tmy. Opel totiž potrebuje definovať svoje DNA pod krídlami francúzskeho koncernu PSA tak ako nikdy predtým.

Kompaktné SUV si zakladá na jednoduchých a...
Kompaktné SUV si zakladá na jednoduchých a harmonických líniách. Vidieť to aj na prednej maske prekrytej spoločným sklom, pod ktorým sa nachádza svietiaci znak Opelu, ale aj všetky potrebné senzory a kompletná svetelná technika. Autor: Opel

Opel má síce so štúdiami už päťdesiatročnú tradíciu, no z tých posledných, akými boli Opel GT Concept (2016) či Monza (2013), sa na výrobné linky veľa nepretavilo. Stratová automobilka mala celkom iné starosti, ako priviesť na svet športové kupé či komfortné Grand Turismo. Najnovší koncept GT X Experimental, má však k realite podstatne bližšie. Opel totiž hľadá novú tvár. A v súvislosti s prechodom pod krídla francúzskeho koncernu PSA, ktorého techniku v budúcnosti použije, ju bude potrebovať viac ako kedykoľvek predtým. Podľa revitalizačného plánu Pace má totiž Opel ostať Opelom.

Čo to znamená? Dizajnéri vidia jeho DNA v nemeckosti, dostupnosti a emotívnosti. Práve také má byť GT X Experimental. V čase boomu crosoverov asi neprekvapí, že nosičom novej identity Opelu je elektrický crossover. A to veľmi kompaktný. Na dĺžku má len 4 063, na šírku 1 830 a na výšku 1 528 mm. Zato rázvorom náprav 2 625 mm prekonáva aj sériový Crossland X. Koncept si zakladá na čistote línií. Opel tomu hovorí „vizuálna detoxikácia“. Ústredným motívom prednej masky je takzvaný „Opel Compas“. V logu svietiaceho blesku sa stretá vertikálna línia naznačená pozdĺžnou hranou kapoty a horizontálna, ktorú vytvára grafika svetiel.

Štúdia má na dĺžku síce len 4 063 mm, ale...
Štúdia má na dĺžku síce len 4 063 mm, ale rázvorom náprav 2 625 mm prekonáva aj súčasné SUV Opel Crossleand X. Zaujímavým prvkom je žltá línia rozdeľujúca karosériu na dve odlišne lakované časti. Autor: Opel

Celá plocha prednej masky je prekrytá tmavým sklom, ktoré integruje nielen logo, ale aj všetky potrebné senzory a adaptívne diódové svetlá Matrix Led. Takúto masku „Opel Vizor“ majú dostať všetky nové modely značky. Čistota tvarov je zjavná aj z profilu. Harmonické linky nenarúšajú spätné zrkadlá ani kľučky dverí. O to viac vynikne žltá linka prekrývajúca škáry medzi kapotou a blatníkmi a tiež medzi strechou a bezrámovými oknami. Zároveň člení spodnú časť karosérie lakovanú vo svetlej šedej farbe a tú hornú v tmavej modrej „Night Blue“. Ako s na koncept patrí, čelné okno prechádza bez prerušenia takmer celou dĺžkou strechy a prístup do interiéru uľahčuje absencia stredového stĺpika. Protismerné dvere sa pritom otvárajú v uhle až 90 stupňov.

Interiér je minimalistický. Sedadlá sa akoby...
Interiér je minimalistický. Sedadlá sa akoby vznášajú vo vzduchu a väčšinu ovládačov nahradili displeje v širokom prístrojovom paneli. Autor: Opel

Pohľad zozadu opakuje motív prednej masky Opel Vizor vrátane grafiky svetiel. A keďže ide o kompaktné SUV, nechýba ani mohutná plastová ochrana podvozku, väčšia svetlá výška či agresívne pôsobiace 17-palcové kolesá. Ich vychytávkou je gumená ochrana diskov, ktorá vytvára pocit terénnych pneumatík. Nápaditým detailom je maličký displej v robustnom prahu pred zadným ľavým blatníkom, ktorý zobrazuje úroveň nabitia akumulátorov. Bohužiaľ o technike Opel nič neprezradil. Vieme len to, že štúdia je vybavená li-ion akumulátormi novej generácie, ktoré je možné dobíjať aj indukčne. Ich kapacita však ostáva tajomstvom, rovnako ako fakt, či má GT X Experimental poháňanú jednu alebo obe nápravy.

Do sveta SUV sa GT X Experimental hlási...
Do sveta SUV sa GT X Experimental hlási mohutnou plastovou ochranou zvýšeného podvozka a 17-palcovými kolesami s gumenými chráničmi diskov. Autor: Opel

Aj interiér si zakladá na minimalizme. Všetky ovládacie prvky sú zjednotené do širokého prístrojového panela, ktorý tvorí jednoliaty celok, podobný prednej maske Opel Vizor. Integrované sú do nej dokonca aj dva displeje nahrádzajúce spätné zrkadlá. Ten istý motív opakuje volant s nezvyklo tenkým vencom. Vizuálnu čistotu nenarúšajú ani reproduktory. Sú integrované do opierok hláv sedadiel. Tie zas akoby vznášali nad podlahou. Pocit priestoru umocňuje záplava svetla z panoramatickej strechy. Pochybovať netreba ani o prítomnosti asistenčných systémov, keďže GT X Experimental obsahuje prvky autonómneho riadenia na úrovni SAE 3, čo znamená čiastočne autonómnu jazdu, stále však pod kontrolou vodiča.

A aká bude budúcnosť konceptu? Ak sa zbaví vychytávok „show caru“, mohol by zamieriť priamo na výrobné linky. Dokonale totiž ladí s budúcimi plánmi Opelu, ktorý chce, aby do roku 2021 tvorili SUV a crossovery až 40 % jeho produkcie a do roku 2024 mal v každom modelovom rade aspoň jednu elektrifikovanú verziu. Naživo však koncept GT X Experimental v najbližšom čase neuvidíme. Opel totiž patrí medzi tie automobilky, ktoré zrušili svoju účasť na nadchádzajúcom októbrovom autosalóne v Paríži. A istá nie je ani účasť na budúcoročnej Ženeve.

Opel GT
		X Experimental Concept -
		2018
Opel GT X
		Experimental Concept -
		2018
+13Opel GT X Experimental
		Concept -
		2018

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Opel GT X Experimental #Opel #koncept #Concept
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
10. 9. 2018zdraženie1.293 €zlacnenie1.421 €
3. 9. 2018zdraženie1.292 €zdraženie1.443 €
27. 8. 2018zdraženie1.278 €zdraženie1.434 €
20. 8. 2018zdraženie1.260 €zdraženie1.415 €
13. 8. 2018zlacnenie1.259 €zlacnenie1.413 €
6. 8. 2018zdraženie1.261 €zdraženie1.415 €
30. 7. 2018zdraženie1.260 €zdraženie1.400 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk