VW Passat je s nami od roku 1973 a vždy patril spolu s Golfom k pilierom ponuky nemeckej automobilky. Za ten čas sa z neho predalo neuveriteľných 30 miliónov kusov. Lenže automobilovým trhom sa v posledných rokoch prehnala cunami SUV. Populárne „poloterénne“ autá vzali vietor z plachiet klasickým automobilovým segmentom. Tento trend je osudný nielen vanom, ale aj klasickým modelom strednej triedy. Výnimkou nie je ani Passat. Jeho predaje síce nie sú zlé, aj vďaka firemnej klientele je stále silným hráčom, lenže dlhodobý trend je jasný. Kým v najlepších rokoch dokázal Volkswagen predať viac ako 300 000 kusov, v roku 2017 to bolo v Európe len 183 228 exemplárov a vlani dokonca len 154 074 kusov, to je jeden z najhorších výsledkov v histórii Passatu.
Uvidíme, či sa vôbec dočká nástupcu, teraz však chce opäť zaujať. Automobilka prichádza s modernizáciou, ktorá posúva Passat do digitálnych čias a éry prísnych emisných limitov. O to menej zmien sa odohralo v exteriéri. Napokon nadčasový dizajn Passatu veľké zásahy nepotreboval. A tak stavil na retuše. Mierne prepracované sú v podstate len nárazníky. Ten predný má výraznejšie „krídlo“ v sacom otvore a nové trojuholníkové hmlové svetlá. Zadný dostal reštylizované tvary v oblasti poznávacej značky. Okrem loga sa tu objavuje nápis Passat. Novú grafiku majú aj zadné svetlá. Paletu farieb doplnili odtiene Lapiz Blue, Bottlegreen a Sanndgold. Všetko to uzatvára vynovený dizajn 17– až 19-palcových kolies. Ale to je naozaj všetko.
V interiéri došlo na ešte menšie zmeny. Nové sú v podstate len dekoračné obklady, prístrojový panel a volant. To však neznamená, že tu Passat končí. Prešiel totiž digitálnou revolúciou. Začať môžeme svetelnou technikou, ktorá používa výlučne LED diódy. Vrcholom sú matricové svetlá I.Q. Light. Každý z predných reflektorov potom obsahuje 22 individuálne riadených diód. Smerové svetlá zas dostali signálnu funkciu, teda systém postupného rozsvecovania. Infotainment prechádza na tretiu generáciu multimediálneho systému Modular Infotainment Matrix (MIB3)so štandardne integrovanou SIM kartou, čo znamená on-line pripojenie na internet. Centrálna obrazovka má uhlopriečku 6,4, osem alebo deväť palcov.
Umelá inteligencia umožňuje hlasové ovládanie. Stačí pokyn „Ahoj, Volkswagen", a systém je schopný odpovedať na rôzne otázky či ovládať funkcie navigácie, telefónu a rádia. Volkswagen zároveň sľubuje logickejšie menu a rýchlejšie reakcie. K tomu môže Passat pridať 11,7-palcový virtuálny kokpit Active Info Display s vyšším rozlíšením. Tri základné grafické režimy možno teraz prepínať tlačidlom View priamo na volante. Do Passatu sa z vyšších modelov Arteon a Touareg dostala aj nová aparatúra Dynaudio Confidence s výkonom 700 W so šestnástimi kanálmi a s digitálnou úpravou zvuku v režimoch Authentic, Soft, Dynamic a Speech.
Ďalší zásadný pokrok súvisí s asistenčnými systémami. Passat sa dostáva autonómnymi schopnosťami na úroveň SAE 2. Dokázal by síce viac, bráni tomu však legislatíva, ktorá vyžaduje neustálu pozornosť vodiča. Tá je teraz kontrolovaná kapacitným povrchom venca volantu, ktorý vie presne rozlíšiť, či ho vodič drží. Nedochádza tak k falošným upozorneniam. Všetky asistenčné systémy sú teraz integrované do balíka Travel Assist, ktorý nahrádza pôvodný Trafic Jam Assist. Novinkou je, že umožňuje čiastočne autonómnu jazdu až do rýchlosti až 210 km/h. Tá zahŕňa udržiavanie v jazdnom prúde či automatickú zmenu jazdného prúdu. Adaptívny tempomat teraz upravuje rýchlosť aj na základe navigačných dát a dopravného značenia. Autonómne brzdy zas registrujú chodcov a vďaka systému Electromechanical Brake Servo, ktorý bol doteraz vyhradený len pre ťažší plug-in hybridný Passat GTE, reagujú rýchlejšie a skracujú brzdnú dráhu.
Pod prednou kapotou odteraz Passat spĺňa najnovšiu emisnú normu Euro 6d. Benzínové motory preto dostali filter pevných častíc, a tie naftové zas systém selektívnej katalytickej redukcie SCR so vstrekovaním prísady Ad Blue. Najviac však Volkswagen vyzdvihuje plug-in hybridnú verziu Passat GTE. Tá síce nedostala očakávaný motor 1,5 TSI Evo a ostala verná pôvodnej kombinácii 4-valca 1,4 TSI Evo (115 kW) a elektromotora (80 kW) so spoločným výkonom 160 kW, ale kapacita li-ion akumulátorov vzrástla z 9,9 až na 13 kWh. To umožnilo zväčšiť elektrický dojazd o 31 % z pôvodných 50 na 70 km. Pri dennom dochádzaní do práce by už táto porcia kilometrov mala stačiť na čisto bezemisnú prevádzku v režime E-Mode. Nabitie batérií z domácej nabíjačky (3,6 kW) trvá 6,4 hodiny.
Zostavu motorov dopĺňajú zážihové 4-valce 1,5 TSI (110 kW), 2,0 TSI (140 kW, 200 kW) a diesle 1,6 TDI (88 kW), 2,0 TDI (140 kW) a 2,0 BiTDI (176 kW). Kombinované sú buď s manuálnymi, alebo so 7-stupňovými dvojspojkovými prevodovkami DSG. K tomu musíme pripočítať verzie s pohonom oboch náprav 4Motion. Zmeny na podvozku sa dotkli nového naladenia, ale tiež zlepšených adaptívnych tlmičov DCC, ktoré pracujú v módoch Normal, Comfort a Sport. Vynovený Passat, ktorý sa predstaví na marcovom autosalóne v Ženeve, bude k dispozícii naďalej ako sedan, kombi Variant aj v out-doorovej zvýšenej verzii Alltrack. Plug-in hybridný Passat GTE si môžete dopriať ako kombi. Prvé vozidlá by mali k zákazníkom doraziť v auguste.