Experimentálna pneumatika Falken s prívlastkom Energy Harvester, čo znamená „zberač energie“, nemusí byť hudbou budúcnosti. Od tých konvenčných sa líši tým, že dokáže generovať elektrickú energiu. Starajú sa o to dve vrstvy plášťa, z ktorých každá je pokrytá elektródou s opačným nábojom. Princíp je jednoduchý. Odvaľovaním a deformáciou pneumatiky dochádza k vzájomnému treniu, ktoré je zdrojom statickej elektriny.
Zatiaľ jej nie je veľa, ale vyrobené množstvo by postačovalo napríklad na napájanie systému monitorovania tlaku pneumatík. Bolo by to elegantné riešenie, ktoré by zbavilo systém nutnosti čerpať energiu z akumulátora. S rastom výkonu tohto systému sa však otvárajú aj ďalšie možnosti. Pneumatiky by totiž mohli poskytovať energiu aj ďalším spotrebičom vo vozidle, prípadne dobíjať batériu. Falken tvrdí, že úžitok z pneumatík Energy Harvester by mohli mať elektromobily, ale aj konvenčné vozidlá.
VIDEO: Pozrite si vo videu TV Pravda ako skontrolovať letné pneumatiky a nerobiť pri výmene pneumatík chyby.
Samozrejme, Falken nie je prvým výrobcom, ktorý prišiel s takouto myšlienkou. Spomeňme, že už v roku 2015 predstavil Goodyear experimentálny plášť BH-03, ktorý vytváral elektrickú energiu jednak premenou tepla a jednak piezoelektrickým efektom pri deformácii plášťa. Zatiaľ však systém do sériovej výroby neposlal. Dôvodom môže byť cena technológie aj jej vplyv na bezpečnosť či životnosť pneumatík.
V každom prípade je tento nápad v čase presadzovania elektromobilov a znižovania emisií konvenčných áut veľmi zaujímavý. Cenu má dnes každý ušetrený gram CO2.