Golf je pre Volkswagen už 45 rokov základným pilierom prosperity. K zákazníkom za ten čas putovalo viac ako 35 miliónov exemplárov. A hoci v poslednom čase jeho predaje pod tlakom módy SUV mierne klesajú, Golf bude hrať aj v blízkej budúcnosti v ponuke nemeckej automobilky prvé husle. O to očakávanejší bol príchod ôsmej generácie, ktorý nahrádza Golf VII po siedmich rokoch a jednom facelifte. Najmä ak už pri premiére „sedmičky“ v Paríži 2013 kritizovali aktivisti, že VW urobil málo preto, aby bolo najpredávanejšie auto Európy dostatočne ekologické. Prvý dojem je však rozpačitý. Asi si položíte otázku, či je osmička naozaj novým autom. Dizajn totiž prešiel len evolučnými zmenami. A to isté platí aj o jeho základoch. Novinka totiž opäť stojí na mierne modifikovanej platforme MQB, na ktorej vzniká ročne v rámci celého koncernu 5,1 milióna áut.
Vo Wolfsburgu si však dali záležať, aby overený „hardvér“ posunuli na novú úroveň. No spojitosť s predošlou generáciou tak či tak novinka nezaprie. Rozmery sú prakticky identické a tie milimetre, ktoré sa zmenili, majú na svedomí skôr retuše ako zásadný redizajn. Na dĺžku má Golf 4 284, na šírku 1 789 a na výšku 1 456 mm. Je teda len o 26 mm dlhší, o milimeter užší a o 36 mm nižší. Rázvor náprav s hodnotou 2 636 mm sa natiahol o skromných 16 mm, čo nie je pre modulárnu platformu MQB žiadnym problémom. Hoci je skelet s najväčšou pravdepodobnosťou takmer pôvodný, každý karosársky diel bol optimalizovaný. Najmä z hľadiska aerodynamiky. Zaoblenejšia predná časť s úzkymi reflektormi a zmenšenie čelnej plochy (2,21 m2) prispeli k lepšej aerodynamike. Koeficient odporu vzduchu klesol na Cd 0,275.
Golf si zachoval z hľadiska dizajnu všetky charakteristické prvky vrátane ikonického zadného stĺpika. Nové predné svetlá sú prepojené tenkou lištou. Nárazník sa vyznačuje hladkými tvarmi. Zboku zaujme prelis vo výške kľučiek dverí. Vzadu je opäť nový nárazník, tentoraz s falošnými výfukmi, a nové delené svetlá. Reflektory používajú už v základe diódy. Za príplatok si môžete dopriať technológiu IQ. Light LED-Matrix s desiatimi osvetľovacími funkciami. Vzhľadom na takmer identický formát karosérie nemožno v novom Golfe očakávať viac vnútorného priestoru. No to neznamená, že v kabíne nedošlo k zmenám. Práve naopak, ak je na Golfe VIII čosi revolučné, je to práve interiér. Golf je totiž prvým modelom Volkswagenu, v ktorom sa predstavuje nová generácia infotainmentu, ktorá stavila na rozsiahlu digitalizáciu.
Už v základe má 10,25-palcový programovateľný digitálny prístrojový panel. Dopĺňa ho 8,25-palcové dotykové rozhranie. Príplatková obrazovka s uhlopriečkou 10 palcov vytvára, podobne ako pri Touaregu, nový Innovision Cockpit. Redukciu mechanických ovládačov vidieť aj na dotykových „ostrovoch“, napríklad na ovládanie svetiel, či ovládačoch Touch-Slider na volante. Nechýba ani príplatkový head-up displej. Golf sa tiež nebráni pokročilému hlasovému ovládaniu. Všetky systémy sú prepojené cez výkonnú dátovú jednotku Online-Connectivity-Unit (OCU) so zabudovanou eSIM kartou. Golf VIII je teda stále pripojený a z toho plynie množstvo výhod, napríklad neustály prístup k on-line funkciám a službám We Connect a We Connesct Plus.
Navigácia môže automaticky zobrazovať body záujmu vrátane telefónnych čísiel na rezerváciu stola v reštauráciách a podobne. Pripojenie Golfu na internet znamená po prvýkrát možnosť aktualizácie softvéru a dokonca dodatočnú aktiváciu funkcií. Auto si môžete kúpiť napríklad bez adaptívneho tempomatu a asistentu diaľkových svetiel a po čase si systém dokúpiť. Update prebehne na diaľku. Nie je to problém, pretože auto je už v základe vybavené potrebnými senzormi a radarmi. Napokon nový Golf umožňuje po prvý raz asistovanú jazdu až do rýchlosti 210 km/h bez potreby riadenia či ovládania plynového a brzdového pedálu. Podmienkou sú však stále ruky na volante. Samozrejmosťou sú aj ďalšie asistenty balíka IQ.Drive ako monitoring križujúcich vozidiel. Bezpečnosť zvyšuje sériový systém komunikácie medzi vozidlami Car2X, ktorý vysiela a prijíma výstrahy v okruhu 800 metrov.
Golf je tiež pripravený na prísne emisné normy. Pod kapotou sa tak odohrala ďalšia revolúcia. Zo súčasného Golfu preberá novinka v podstate len 4-valec 1,5 TSI (96, 110 kW) s vypínaním valcov ACT pri nízkom zaťažení. Všetky ostatné motory sú nové. Napríklad dva benzínové 3-valce 1,0 TSI (66, 81 kW) a dva naftové 4-valce 2,0 TDI (85, 110 kW). Všetky agregáty sú vybavené priamym vstrekovaním paliva a časticovými filtrami. Naftové dokonca s dvoma oxidačnými katalyzátormi (Twin Dosing) s dvojnásobným vstrekovaním prísady AdBlue, čo redukuje emisie NOx na minimum. Diesle majú spotrebu zníženú až o 17 %. Benzínové motory s výkonom od 96 kW využívajú úsporný Millerov cyklus. Základom sú 6-stupňové manuálne prevodovky. Výkonnejšie motorizácie môžu spolupracovať so 7-stupňovými dvojspojkovými prevodovkami DSG.
Pre najvýkonnejší diesel je pripravený pohon oboch náprav 4Motion. Ale pozor, to nie je koniec. Golf prichádza až s piatimi hybridnými technológiami. Benzínové motory eTSI (81, 96, 110 kW) využívajú mild-hybridnú sústavu so štartérom-generátorom, 48 V okruhom a malou li-ion batériou. Častejšie vypínanie motora, rekuperácia brzdnej energie a pomoc pri zrýchlení ušetria priemerne 10 % paliva na 100 km. Vždy v kombinácii so 7-stupňovým DSG. A potom sú tu dva plug-in hybridy GTE s výkonom 150 alebo 180 kW. Poznáme ich z Passatu GTE či Superbu iV. Kombinujú starší 4-valec 1,4 TSI s elektromotorom a li-ion akumulátormi s kapacitou 13 kWh, ktoré umožňujú bezemisný dojazd 50 km. Do budúcnosti sa ráta aj s motorom 2,0 TSI pre verzie GTi a R. Ich výkon by mal byť 173 , respektíve 245 kW. Chýbať nebude ani Golf GTD a verzia na stlačený zemný plyn TGI.
Volkswagen odštartuje predaj ôsmej generácie svojho bestselleru ešte pred koncom tohto roka. K nám však zavíta až začiatkom toho budúceho. Vybavenie bude podstatne bohatšie ako v minulosti. V sérii nájdete spomínané LED svetlá, štartovanie tlačidlom, digitálny kokpit, automatickú klimatizáciu, asistent udržiavania v jazdnom prúde Lane Assist či Car2X. Novinkou sú nové línie výbav – Golf, Life, Style a R-Line. Dopriať si môžete výkonnú aparatúru Harman/Kardon, trojzónovú klimatizáciu, head-up displej alebo svetlá IQ. Light LED-Matrix. Príplatkový podvozok DCC by mal mať v novej generácii individuálne riadené tlmiče, čo má priniesť vyšší komfort a redukciu náklonov karosérie. O samotnej konštrukcii podvozka sa v tlačovej práve VW nezmieňuje. Je teda pravdepodobné, že slabšie verzie ostanú verné lacnejšej zadnej náprave s torznou priečkou.