Po novom na to bude stačiť jeden špičkový odborník, ktorému môžu pomáhať aj menej skúsení kolegovia. Zároveň sa o polovicu znížili pokuty za prehliadnutie chyby neovplyvňujúcej bezpečnosť jazdy. Táto sankcia klesla z minuloročných 120 na tohtoročných 60 eur. Práve vysoké pokuty za každý jeden zistený nedostatok stáli minulý rok za výpoveďami niektorých zamestnancov staníc technickej kontroly.
„Čakacie doby sa v tomto roku určite krátia. Napriek tomu sa vo vyťažených dňoch nemusia dostať na rad všetci šoféri,“ povedal majiteľ jednej zo staníc technickej kontroly (STK) Jozef Moravčík.
Podľa predstáv ministerstva dopravy v tomto roku nebudú dlhé čakacie lehoty určite problémom. „STK sa umožňuje okrem povinných dvoch technikov s plným rozsahom výkonu kontrol zamestnať aj technikov, ktorí nebudú disponovať plným rozsahom výkonu kontrol,“ uviedla hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká. Zároveň pri kontrole automobilu stačí, ak bude prítomný len jeden technik s plným rozsahom na výkon kontrol.
Problémy v tomto roku môžu mať majitelia vozidiel dovezených zo zahraničia. Tie pre nízke ceny lákajú čoraz viac Slovákov. V susednom Rakúsku sa za menej ako 5–tisíc eur bez problémov dá kúpiť desaťročné Audi A4 s 380–tisíc najazdenými kilometrami. Lenže pri registrácii takéhoto vozidla môže byť problém, keďže štátni úradníci dostali právomoc odmietnuť uznanie zahraničných dokladov o emisnej kontrole a technickej kontrole.
.....
VIDEO: Čo určite nesmiete zabudnúť pred STK si môžete pozrieť aj vo videu TV Pravda.
Menej prísne sankcie
Technici zodpovední za kontrolu automobilu zaplatia s príchodom nového roka menšiu pokutu za prehliadnutie malej chyby. V prípade, ak konkrétny nedostatok nemal vplyv na bezpečnosť vozidla, klesla pokuta z minuloročných 120 na tohtoročných 60 eur. Zároveň aj naďalej bude veľmi prísne trestané vykonanie technickej kontroly bez pristavenia automobilu. Za každé jedno reálne neskontrolované vozidlo dostane technik pokutu vo výške 1 200 eur.
Takisto sa zaviedla možnosť upustenia od sankcie pre oprávnené osoby pri technickej a emisnej kontrole. Pochybenie svojho technika však musia majitelia STK nahlásiť najneskôr do pätnástich dní od vzniknutia nedostatku pri kontrole automobilu. Menej prísne sankcie víta Národná asociácia STK.
„Ide o výrazný posun smerom k lepšiemu, keďže sa tým vytvára pre prevádzkovateľov priestor na sebakontrolu a odstránenie chýb pri výkone kontrol,“ uvádza asociácia na svojich webových stránkach. Jednou zo sankcií je totiž aj strata licencie na prevádzkovanie STK, a preto majitelia neboli ešte minulý rok veľmi motivovaní ohlasovať štátu zistené chyby zamestnancov.
Koniec podvodov?
Otvorenou a nedoriešenou témou podľa Národnej asociácie STK ostáva zjednodušenie potvrdení o technickej kontrole, emisnej kontrole a kontrole originality. „Dlhodobo navrhujeme nahradenie troch súčasných dokladov (protokol, osvedčenie a nálepka) o vykonaní kontroly jedným dokladom, ktorý bude obsahovať všetky potrebné informácie o realizovanej kontrole,“ uvádza asociácia.
Na slovenských cestách stále jazdí veľa oceľových tátošov, ktorých technický stav už na prvý pohľad nemohol splniť prísne emisné a technické normy. V niektorých staniciach sa totiž potajme používajú zariadenia, ktorých použitie umožňuje aj starým automobilom splniť prísne predpisy. Od Nového roka je prítomnosť zariadenia na obchádzanie štátom stanovených noriem zakázaná.
„Opatrenie sa zavádza z dôvodu, že ak sa pri vykonávaní odborného dozoru takéto zariadenie aj našlo, ale počas výkonu odborného dozoru sa nepreukázalo jeho použitie, oprávnené osoby sa vyhovárali, že to nie je ich zariadenie a niekto ho tam zabudol,“ píše sa v dôvodovej správe zákona o prevádzke vozidiel v cestnej premávke. Práve pre snahu o dodržiavanie slovenských zákonov sa minulý rok do staníc technickej kontroly namontovali kamery a archivovaný videozáznam uľahčuje prácu štátnych inšpektorov.
Daňové zmeny
Novela zákona prináša aj ďalšie zmeny. Jednou z nich je aj spresnenie všeobecného pojmu „použitie vozidla na podnikanie“. „Použitie vozidla na podnikanie touto úpravou tak nie je viazané nevyhnutne až na skutočné použitie vozidla, ale aj na zaradenie vozidla do majetku alebo uplatnenie si výdavkov naň ešte pred skutočným použitím,“ ozrejmilo ministerstvo dopravy.
Po novom sa na vozidlo automaticky bude hľadieť ako na firemné hneď po tom, čo sa ocitne v podnikovom účtovníctve alebo si naň živnostník uplatní výdavky za benzín. Pred touto zmenou muselo najprv reálne prísť k použitiu automobilu na podnikateľské účely a zamestnanci ním museli napríklad priviezť tovar alebo cestovať na firemné rokovanie.
Pre zlepšenie výberu daní sa podnikateľom opäť ukladá povinnosť v daňovom priznaní vyznačiť vznik a zánik daňovej povinnosti. Zároveň sa dopĺňa možnosť podať daňové priznanie k dani z motorových vozidiel skôr aj pre daňovníka, ktorý prerušil podnikanie. Zavádza sa aj inak určené zdaňovacie obdobie, ktorého koniec sa vzťahuje na posledný deň kalendárneho mesiaca, v ktorom došlo k prerušeniu podnikania.
Aké sú najväčšie zmeny v STK?
- V tomto roku sa majú skončiť dlhé čakacie doby na vykonanie technickej kontroly vozidla.
- Stačí, aby bol pri kontrole automobilu len jeden technik namiesto dvoch. Ten však musí mať plný rozsah vykonávaných technických kontrol.
- Pri dovoze automobilu zo zahraničia môžu štátni úradníci odmietnuť uznať doklady o technickej a emisnej kontrole.
- Pokuta za prehliadnutie chyby neovplyvňujúcej bezpečnosť jazdy klesla z minuloročných 120 na tohtoročných 60 eur.
- V staniciach technickej kontroly sa nebudú môcť nachádzať zariadenia umožňujúce starým automobilom obísť prísne štátne normy.