Zetta CM1: Rusi predstavili elektromobil za 5 200 €. Ide do výroby!

06.08.2020 18:00

Po „Putinovom“ Auruse tu máme ďalšiu ruskú značku sponzorovanú štátom. Zetta má vyrábať 15 000 elektromobilov ročne. Prvé z nich zamieria k zákazníkom ešte v tomto roku. Má to však háčik.

Malý ruský elektromobil vyvoláva moderným...
Malý ruský elektromobil vyvoláva moderným dizajnom sympatie. Tak trochu pripomína dnes už nevyrábanú Toyotu iQ. A prekvapí aj štvoricou elektromotorov integrovaných priamo v kolesách. Autor: Zetta

O novom lacnom ruskom elektromobile sa začalo šuškať už vlani. Do konca roka malo byť hotových desať prototypov pre testy či homologizáciu a následne sa mala rozbehnúť sériová produkcia s odhadovanou kapacitou 15 000 kusov ročne. Projekt sa však nakoniec oneskoril. Asi neprekvapí, že dôvodom bola pandémia koronavírusu. Teraz už ale má byť všetko na dobrej ceste. Potvrdil to sám minister priemyslu a obchodu Denis Manturov. Zetta (Zero Emission Terra Transport Asset) je totiž po Auruse ďalší projekt podporovaný a financovaný vládou. A nie lacný.

Zetta už „zhltla“ z financií daňových poplatníkov 100 miliónov rubľov, čo je približne 1,55 milióna eur. A ďalšia štátna 100-miliónová injekcia ju ešte čaká koncom augusta. Prečo Rusom tak veľmi záleží na tomto elektromobile? Tak na to sa odpovedá ťažko. Nejde o žiadny zázrak. Na prvý pohľad síce Zetta CM1 očarí cenou 150 000 rubľov, teda len 5 196 eur, čo je štvrtinová suma, ktorú dnes zaplatíte za najlacnejšie elektrické autá, ale veľa za ňu nedostanete. Zetta má totiž batérie s kapacitou skromných 10 kWh, a navyše je klasifikovaná v triede L7, čo sú v podstate štvorkolky (ATV).

Interiér je jednoduchý, ale funkčný. Tak ako je...
Interiér je jednoduchý, ale funkčný. Tak ako je dnes v móde, väčšinu tlačidiel nahrádza centrálny displej. Autor: Zetta

Preto nemusí Zetta plniť viaceré predpisy v oblasti pasívnej či aktívnej bezpečnosti, čo zjednodušuje homologizáciu a znižuje výrobnú a predajnú cenu. Napriek tomu má malý ruský elektromobil pomerne inovatívnu koncepciu. Zetta disponuje až štyrmi elektromotormi, navyše integrovanými priamo v kolesách. Tým sa odlišuje od podobných mikroelektromobilov určených predovšetkým na zdieľanie v mestských aglomeráciách. Každý z elektromotorov dodáva 18,1 kW, takže celkový výkon je 72,4 kW. Dynamika by teda mala byť slušná, obmedzovač však zasiahne už pri 120 km/h.

Zetta má mať napriek malej zásobe elektrickej energie dojazd 200 km. V súčasnosti už existuje spomínaných desať prototypov a prebieha pilotná montáž. Certifikácia je hotová na 70 %. „Je zrejmé, že pandémia urobila projektu škrt cez rozpočet. Dúfam však, že všetky certifikačné postupy budú dokončené do konca roka a na jeho konci by už mali kolegovia začať so sériovou montážou,“ uviedol minister Manturov v rozhovore pre ruskú agentúru TASS. Na úspech či neúspech Zetty si ešte budeme musieť počkať. Planétu však asi nezachráni.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#Yetta #elektromobily
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek