Chceli by ste mať airbag v nohaviciach? Švédi áno...

Návrh motorkárskych jeansov s airbagom nie je jednoduchý, podieľajú sa na ňom experti z rôznych oblastí – softvéroví a hardvéroví vývojári, ľudia vyrábajúci jeansy a v neposlednom rade spoločnosti, venujúce sa vývoju airbagov rôzneho druhu. Tak vzniklo „airbagové konzorcium“ A.D.A.M.

01.02.2021 12:00
debata
Nohavice majú airbagy len z vonkajšej strany,...
Nohavice s airbagom Nohavice majú airbagy len z vonkajšej strany, takže zásadným spôsobom neobmedzujú tepelnú pohodu motorkárov ani v lete.

Z klasických „hardvérových“ bezpečnostných prvkov v posledných rokoch prežívajú asi najbúrlivejší vývoj airbagy. Na autách sa objavili airbagy pre chodcov. Pribudli v nich stredové airbagy medzi jazdcom a spolujazdcom, airbagy sa stali už dávnejšie aj súčasťou drahších motorkárskych búnd a viest, sú aj v cyklistických prilbách a najnovšie sa dostali dokonca do nohavíc.

Chránia zatiaľ nechránené

Samozrejme do jeansov, určených motorkárom. Pravdou je, že väčšina zranení na motorke je spojených so spodnou časťou tela. A tá, aj napriek vystuženým topánkam a ďalším ochranným vložkám nie je príliš chránená. A keď jazdec skončí v zákrute pod šmýkajúcou sa ťažkou motorkou, nie je to žiadna slasť.

Štúdie ukazujú, že tieto zranenia sú pri nehodách motorkárov častejšie, ako zranenia hornej polovice tela, avšak zároveň život menej ohrozujúce. Na druhú stranu, aj keď ich motorkári prežijú, častokrát zanechávajú dlhodobé alebo trvalé následky.

A presne na to myslel Moses Shahrivar, zakladateľ švédskej spoločnosti so zaujímavým názvom – Airbag Inside Sweden AB. Pôvodne je dizajnérom motorkárskeho oblečenia. Svoje prvé rifle pre motorkárov navrhol v spolupráci so švédskou pobočkou Harley-Davidsonu v roku 2005 ešte ako len 21-ročný.

Jeansy s airbagom - prierez. Foto: Mo'Cycle
jeansy s airbagom Jeansy s airbagom - prierez.

Návrh vôbec prvých motorkárskych jeansov s airbagom je však predsa len iná káva a preto oslovil viacero odborníkov z rôznych oblastí – softvérových a hardvérových vývojárov, ľudí vyrábajúcich jeansy a v neposlednom rade spoločnosti, venujúce sa vývoju airbagov rôzneho druhu.

A tak vzniklo „airbagové konzorcium“ A.D.A.M. A to sa podieľalo na návrhu prototypu prvých motorkárskych nohavíc s airbagom, ktoré sa práve testujú. Testy sú už vo fáze, že možno očakávať už zahájenie ich sériovej výroby, zrejme v roku 2022.

A o tom, že nejde iba o ďalší z množstva gadgetov, o ktorých už o dva roky nikto nebude ani tušiť, že existovali svedčí aj fakt, že ich vývoj sumou 150 000 eur podporila aj Európska únia v rámci programu SmartX pre vývoj pokročilých textílií. Predávať byť sa mali začať pod značkou Mo'Cycle.

Pevnejšie ako oceľ

Nohavice poskytujú telu vysokú ochranu nielen vďaka airbagu, ktorý sa v prípade pádu rozvinie tak, že obklopí celú spodnú končatinu s výnimkou jej vnútornej časti, ale navyše sú vyrobené aj z extrémne pevného materiálu, vyvinutého pôvodne pre potreby vesmírneho výskumu.

Ide o vlákna, v porovnaní s ktorými sú aj aramidové nohavice iba podružnou a bezvýznamnou ochranou. Tieto vlákna sú totiž 14 krát pevnejšie ako oceľ a osemkrát ľahšie (majú menšiu hustotu).

Ide o polyetylénové vlákna, známe pod jednoduchou a ľahko zapamätateľnou skratkou UHMWPE. Nejde o žiadnu novinku, tieto vlákna sú známe ešte z deväťdesiatych rokov. Nohavice z nich nenavlhnú, pritom však dobre odvádzajú vlhkosť a sú navyše odolné aj proti väčšine chemikálií a aj slnečnému žiareniu.

Vyrába ich len pár firiem, nájdete ich napríklad pod obchodným označením Dyneema alebo Spectra. Len pre zaujímavosť k ich vlastnostiam – vyrábajú sa z nich napríklad rukavice, v ktorých sa nemožno porezať, brnenia alebo „ponožkové“ barefoot topánky s dlhou výdržou.

Popri ultrapevnej látky sú základom nohavíc autonómne airbagy na každej strane, vybavené množstvo senzorov na to, aby spoľahlivo a v reálnom čase dokázali odlíšiť pád napríklad od rýchlej dynamickej jazdy s výraznými náklonmi. Samotný airbag je nejde okolo vnútornej strany nohy, takže rifle dobre „dýchajú“ a sú použiteľné aj v lete.

Uvidíme, ako to dopadne, pretože vývoju podobných nohavíc sa venujú aj minimálne tri ďalšie firmy. V podstate momentálne nie je otázkou, či sa „airbagové rifle“ v predaji objavia, ale kedy to bude a kto s nimi príde ako prvý.

debata chyba
Viac na túto tému: #motorka #motorkárske oblečenie #Airbag Inside Sweden AB
Články podľa značiek