
Subaru XV predstavila japonská automobilka v roku 2011. V súčasnosti je na trhu jeho druhá generácia. Ide o globálny model, ktorý „seká“ kariéru nielen v Európe, ale aj v Japonsku a v USA. Američania ho poznajú pod názvom Crosstrek. Tretia generácia tohto kompaktného crossoveru na základoch Imprezy má prísť na európsky trh budúci rok a skončí s názvom XV. Aj na starom kontinente sa tak predstaví ako Crosstrek. To len posilní novátorský dojem z tohto modelu, hoci Subaru ostalo verné evolúcii.

Príchod sa dal očakávať, pretože Subaru už má na trhu novú Imprezu WRX a nové kombi Levorg, s ktorými bude Crosstrek spájať vylepšená platforma SGP (Subaru Global Platform). Aj vďaka nej sa bude môcť Crosstrek pochváliť väčšou tuhosťou a nižším prenosom vibrácií do interiéru. Zvýšila sa napríklad aj pevnosť spojov v zavesení kolies. Subaru sa tiež chváli ucelenou konštrukciou skeletu, ktorý vzniká ako prvý a až následne sa naň namontujú vonkajšie panely karosérie. Zvyšuje to pevnosť a znižuje hmotnosť.

Evolučný prístup je jasný aj pri pohľade na rozmery. Na dĺžku má Crosstrek 4 480, na šírku 1 800 a na výšku 1 585 mm. Do dĺžky tak pribudlo len 15 mm. Šírka sa nemenila. Zato strecha klesla k asfaltu až o 35 mm. Rázvor náprav s hodnotou 2 670 mm je v podstate identický. Dizajnéri sa snažili posilniť drsný imidž Crosstreku. Má preto masívnejšiu štruktúru masky, robustnejšiu plastovú ochranu kolies, prahov a nárazníkov a tiež agresívne pôsobiace zadné svetlá, ktoré ladia s množstvom ostrých prelisov piatych dverí.

Dostupných bude deväť farieb karosérie vrátane novej Oasis Blue, pričom vyššie úrovne vybavenia budú používať 18-palcové disky kolies. Interiér je zmenený na nepoznanie. V podstate kopíruje novú Imprezu WRX. Pôsobí tiež masívnejšie a robustnejšie. Dobrou správou je zachovanie klasických analógových prístrojov. To ale neznamená, že by sa Crosstrek vyhýbal digitalizácii. Naopak, centrum palubnej dosky patrí vertikálne situovanej obrazovke s uhlopriečkou 11,6 palcov, ktorú poznáme napríklad aj z Outbacku.

Okrem vybavenia má komfort zvýšiť celkom nová konštrukcia sedadiel, ktorých koľajnice sú uchytené priamo v karosérii. Tvar čalúnenia má poskytnúť dobrú oporu panvy, čo bráni tomu, aby sa kolísanie karosérie prenášalo do pohybov hlavy. Subaru tiež sľubuje vyšší akustický komfort, napríklad aj vďaka použitiu nového lepidla mastix v spojoch strechy, ktoré pohlcuje hluk. Veľkosť batožinového priestoru možno zväčšiť sklopením operadiel delených v pomere 60 : 40. Presný objem však nepoznáme. Pravdepodobne sa nebude príliš líšiť od súčasných 385 litrov.

Crosstrek bude dostupný v Európe výlučne s hybridným pohonom e-Boxer. Ten kombinuje atmosférický 4-valec 2,0 DI s protibežnými piestmi s vylepšenou kontinuálnou prevodovkou CVT Lineartronic so zabudovaným elektromotorom a malou li-ion batériou. Výkon ani krútiaci moment sústavy nepoznáme. V súčasnosti má XV e-Boxer systémový 110 kW, pričom 88 pochádza zo spaľovacieho motora a 12,2 z elektromotora. V každom prípade sa bude sila oboch motorov prenášať na tradičný symetrický pohon oboch náprav Symmetrical AWD.

Jazdné vlastnosti vylepší nielen tuhšia konštrukcia, ale aj dvojpastorkové hrebeňové riadenie a elektrický posilňovač bŕzd. Čakať tak máme rýchlejšiu odozvu na pohyby volantu a brzdového pedála. Mimo spevnených ciest prospeje Crosstreku svetlá výška až 200 mm. Subaru nezabudlo ani na bezpečnosť. Prichádza s novou monokulárnou kamerou na čelnom okne s väčším zorným uhlom a novou clonou. Tá poskytuje potrebné informácie asistenčným systémom balíka EyeSight.
Spolu so zlepšeným softvérom systé lepšie rozoznáva objekty na ceste, vrátane chodcov a cyklistov. To je výhoda pre adaptívny tempomat, autonómne brzdy či systém udržiavania v jazdnom prúde. Zatiaľ Subaru predstavilo len japonskú verziu nového Crosstreku. K prvým zákazníkom sa vo svojej domovine dostane v polovici budúceho roka. Európa bude pravdepodobne nasledovať v jesennej vlne. Aj preto sa zatiaľ Subaru neunúvalo zverejniť finálne prevádzkové dáta. Na tie si budeme musieť ešte počkať.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 480 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 800 |
Výška (mm) | 1 580 |
Rázvor náprav (mm) | 2 670 |