Tatra V8 MTX: Neuveriteľné. Český superšport opäť ožije, vznikne 10 kusov

Projekt športového kupé Tatra V8 MTX ukončil začiatkom deväťdesiatych rokov zničujúci požiar vo výrobných priestoroch Metalexu. Zostali po ňom len tri prototypy. Teraz sa ale zdá, že sa české "ferrari" vráti v plnej zbroji.

29.12.2023 18:00
debata (3)
Tatra V8 MTX vznikla na prelome osemdesiatych a... Foto: Tatra
Tatra V8 MTX - 1991 Tatra V8 MTX vznikla na prelome osemdesiatych a deväťdesiatych rokov. Verejnosti sa predstavila na pražskom autosalóne v roku 1991. A vyvolala nadšenie.

Bola to veľká sláva, keď Tatra a Metalex predstavili v roku 1991 na autosalóne v Prahe prvý český superšport Tatru V8 MTX. Projekt vznikal už od polovice osemdesiatych rokov s cieľom postaviť auto, ktoré by nahradilo na hungaroringu Porsche 911 v úlohe safety caru. Aj preto sa novinke hovorilo „Antiporsche“. Alebo tiež „Supertatra“. A naozaj sa to podarilo. V spolupráci s dizajnérom Václavom Kráľom a s použitím komponentov Tatry 613 vzniklo nádherné kupé s motorom 3,9 V8 pred zadnou nápravou. Bol to doslova sen, najmä ak uvážime, v akých ťažkých časoch sa rodil. Tatra V8 MTX mala na dĺžku 4 600, na šírku 1 980 a na výšku len 1 170 mm. Nechýbali výklopné dvere a la Lamborghini ani výklopné svetlá v štýle Ferrari.

Za tvarmi „Supertatry“ stál známy český... Foto: Tatra
Tatra V8 MTX - 1991 Za tvarmi „Supertatry“ stál známy český dizajnér Václav Král. Urobil skvelú prácu.

Český superšport s hmotnosťou 1 350 kg dosahoval maximálnu rýchlosť 265 km/h a na stovku zrýchľoval za 5,6 sekundy. V dnešných časoch to neznie nijako extra, ale písal sa rok 1991. Po úspešných skúškach na polygóne Tatry mala prísť ďalšia fáza. V pláne bola 100-kusová séria. S jej odbytom nemal Metalex najmenšie problémy. Už počas premiéry sa totiž našlo 200 záujemcov. Neuveriteľné, pretože za každý si Metlaex plánoval účtovať 2,74 milióna korún. Pritom priemerná mzda v Československu predstavovala v tom čase 4 000 korún. Metalex ale vedel, že nemá dostatočné prostriedky na realizáciu a tak projekt predal inej spoločnosti, ktorá mala zabezpečiť malosériovú výrobu. A potom prišla katastrofa.

Supertatru poháňal vzduchom chladený motor 3,9... Foto: Tatra
Tatra V8 MTX - 1991 Supertatru poháňal vzduchom chladený motor 3,9 V8 z Tatry 613. verzia so vstrekovaním paliva dosahovala rýchlosť 265 km/h a na stovku zrýchľovala za 5,6 sekundy.

Výrobné priestory nového majiteľa zachvátil požiar vrátane výrobnej linky. Ostali len tri prototypy a technická dokumentácia. Hoci sa spoločnosť snažila obnoviť linky, trvalo to tak dlho, že medzičasom došlo k zmene homologizačných predpisov, ktorými by Tatra V8 MTX nemala šancu prejsť. To bol posledný klinec do jej rakvy. Jeden z troch prototypov sa dostal do rúk automobilového pretekára Jaroslava Kunského. Ten ho doslova zachránil a neskôr predal Přemyslovi Balážovi. Až natáčanie nového dielu série Grand Tour však dostalo viac ako 30-ročnú Tatru na svetlo sveta. Síce si v Grand Tour nakoniec nezahrala, objavila sa len na pár sekúnd, pritiahla však obrovskú pozornosť. Práve tu vznikol nápad postaviť reedíciu. Baláž kontaktoval Metalex, konkrétne jeho súčasného riaditeľa Petra Bolda, a ten bol nápadom nadšený.

Interiér bol sparťanský. Riadenie nemalo ani... Foto: Tatra
Tatra V8 MTX - 1991 Interiér bol sparťanský. Riadenie nemalo ani posilňovač. Ale v tom čase ho nemalo ani Porsche 911.

Metalex mal už totiž skúsenosť s reedíciou kabrioletu Škoda Favorit MTX, ktorá sa napriek vysokej cene okamžite vypredala. Tak prečo neskúsiť čosi podobné s Tatrou? Súhlasila aj samotná Tatra, ktorá odobrila názov. Autá budú vyrobené pôvodnými postupmi na základe dobovej dokumentácie. Použije sa technika zo starých Tatier 613, ktoré Metalex už zabezpečil. Problém by nemal byť ani so schválením, nakoľko dodnes je platná homologizácia prestavby Tatry 613 na Tatru V8 MTX. Exkluzivitu zaručí prísne limitovaný počet kusov. Vznikne len desať exemplárov. V pláne je aj predaj zmenšených modelov. Vznikne ich len 100, presne toľko, koľko malo byť vyrobených tatrováckych kupé. Bohužiaľ, Metalex zatiaľ cenu reinkarnovanej športovej Tatry neprezradil. Väčšina kusov však vraj už má nedočkavých majiteľov.

Tatra V8 MTX - 1991
Tatra V8 MTX - 1991
+17Tatra V8 MTX - 1991

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #Tatra #Metalex #Tatra MTX #Tatra V8 MTX
Články podľa značiek