Obľúbenosť Superbu rástla s každou generáciou. V rokoch 2001 až 2008 sa predalo celkovo 137 000 automobilov prvej novodobej generácie. Druhá generácia sa vyrábala v rokoch 2008 až 2015 a ako prvá zákazníkom ponúkla verziu kombi. Celkovo bolo dodaných 618 000 vozidiel. Z tretej generácie sa predalo vyše 800-tisíc kusov.
Dlhší, vyšší, užší
Do súčasnosti bolo celosvetovo predaných viac ako 1 560 000 Superbov všetkých generácií. Takže nový model má na čo nadväzovať a teoreticky by z hľadiska vyššie uvedených dát mohol jeho predaj prekročiť miliónovú hranicu. V kontexte rastúcich cien a zmeny zákazníckych preferencií by to bol malý zázrak, ale Superbu ho určite prajeme. V každom prípade je už zo zverejnených informácií jasné, že bude mať čím zaujať. Pozrime sa na ne podrobnejšie.
Pokiaľ ide o celkový dizajn, počkajme si na úplne odhalené auto, no už teraz možno povedať, že predné svetlomety a zadné svetlá majú pri všetkých nových verziách modelu Superb dynamickejší vzhľad, zadné svetlá sú výrazne užšie ako pri doterajšom modeli a nové kryštalické prvky umocňujú ich trojrozmerný vzhľad.
Predné svetlomety sú k dispozícii vo dvoch verziách. Šesťhranné Bi-LED maticové moduly Matrix-LED predných svetlometov dopĺňa farebný kryštalický prvok nazvaný Crystallinium. Ide o celkom nový špeciálny prvok, ktorý evokuje farebné krištáľové sklo a svetlometom dodáva nový vzhľad.
Na viac detailov o interiéru si ešte musíme počkať, no automobilka o ňom tvrdí, že osloví novou novou kombináciou manuálnych ovládačov a digitálneho ovládania prostredníctvom dotykovej obrazovky. Nový displej infotainmentu môže mať uhlopriečku až 12,9 palca, čo z neho robí najväčší displej, aký sa kedy v modeli Superb objavil.
Plug-in hybrid len pre kombi
Z hľadiska motorizácie bude Superb bude k dispozícii s troma benzínovými motormi (vrátane mild hybridu), dvoma naftovými motormi a okrem toho vo verzii s plug-in hybridným pohonom s vyše 100-kilometrovým dojazdom. Výkonové spektrum agregátov siaha od 110 kW (150 k) až do 195 kW (265 k). Všetky modely budú štandardne vybavené automatickou dvojspojkovou prevodovkou DSG. Jej volič sa presunul na stĺpik riadenia pod volantom, teda je umiestnený približne tak, ako vo väčšine Mercedesov-Benz.
VIDEO: Škoda Kodiaq v predpremiére. Ani v ‘maskáčoch‘ nevyzerá zleNový Superb je dlhší a vyšší ako jeho predchodca, a to tak vo verzii liftback, ako aj v prevedení kombi. Rázvor ostal nezmenený, no zväčšil sa priestor pre hlavu vpredu i vzadu. Batožinový priestor má objem 645 litrov pri verzii liftback a 690 litrov pri verzii kombi.
Porovnanie rozmerov nového Superbu s predchodcom:
Rozmery | Škoda Superb | Škoda Superb Combi |
---|---|---|
Dĺžka [mm] | 4 912 (+43) | 4 902 (+40) |
Šírka [mm] | 1 849 (-15) | 1 849 (-15) |
Výška [mm] | 1 481 (+12) | 1 482 (+5) |
Rázvor [mm] | 2 841 | 2 841 |
Objem batožinového priestoru [l] | 645 (+20) | 690 (+30) |
Pre všetky motory je jedinou možnosťou automatická dvojspojková DSG prevodovka. Ako sme už spomenuli vyššie, súčasťou ponuky bude aj plug-in hybrid s dojazdom vyše 100 kilometrov. Ten bude k dispozícii výlučne pre kombi s motorom 1,5 TSI (110 kW, resp. 150 k). Maximálny kombinovaný výkon pohonného ústrojenstva 150 kW (204 k) na predné kolesá prenáša šesťstupňová prevodovka DSG.
Kapacita vysokonapäťovej batérie sa oproti súčasnej generácii zvýšila o 12,7 kWh na 25,7 kWh, čím sa čisto elektrický dojazd vozidla predĺžil na viac ako 100 km. Škoda okrem toho navýšila aj maximálny nabíjací výkon vo wall-boxoch a na nabíjacích miestach so striedavým prúdom z 3,6 kW na 11 kW, čo umožňuje rýchlejšie nabíjanie batérie.
Plug-in hybridná verzia umožňuje aj nabíjanie jednosmerným prúdom s maximálnym výkonom 50 kW. Rovnako ako predtým je možné nabíjanie pri výkone 2,3 kW aj z domácej 230V zásuvky. Palivová nádrž modelu Superb iV má objem 45 litrov.
Základným motorom celého modelového radu Superb je 1,5 TSI s mild-hybridnou technológiou a s výkonom 110 kW (150 k). Oba hybridné motory pochádzajú z novej generácie motorov EA 211 evo2, pracujú v úspornom Millerovom cykle a používajú turbodúchadlo s premennou geometriou lopatiek. Motor 1,5 TSI s mild-hybridnou technológiou je navyše vybavený systémom automatického odpájania valcov ACT+.
K dispozícii sú aj dva varianty motora 2,0 TSI s výkonom 150 kW (204 k) a 195 kW (265 k). Vrcholný benzínový motor a najvýkonnejší naftový motor 2,0 TDI s výkonom 142 kW (193 k) sú štandardne dodávané s pohonom všetkých kolies. Základným naftovým motorom je 2,0 TDI s výkonom 110 kW (150 k). Všetky benzínové a naftové motory sa kombinujú so sedemstupňovou automatickou prevodovkou DSG. Všetkých šesť variantov pohonných jednotiek spĺňa emisnú normu Euro 6e.
Motory – základné špecifikácie:
Motor | Prevodovka | Max. výkon (kW) | Max. výkon (k) |
---|---|---|---|
Benzínový | [kW] | [k] | |
1,5 TSI (mHEV) | 7 st. DSG | 110 | 150 |
2,0 TSI | 7 st. DSG 4×4 | 150 | 204 |
Naftový | |||
2,0 TDI | 7 st. DSG | 110 | 150 |
2,0 TDI | 7 st. DSG 4×4 | 142 | 193 |
Plug-in hybrid | |||
1,5 TSI iV* | 6 st. DSG | 150** | 204 |
*len pre kombi
Vylepšené technológie
Zásadné sa vylepšila aj bezpečnosť, resp. technológie a asistenty, ktoré ju zaručujú. Prvýkrát sa v Superbe objavuje Asistent pri prejazde križovatkou, kombinovaný s Asistentom pri odbočovaní. Druhý spomínaný pri odbočovaní do vedľajších ulíc varuje pred možnou kolíziou s protiidúcimi vozidlami, a ak hrozí nebezpečenstvo, automaticky zabrzdí. „Križovatkový“ asistent pomocou senzorov v prednom nárazníku monitoruje objekty a vozidlá prechádzajúce križovatkou, kde môže byť znížená viditeľnosť, a vydáva akustické a vizuálne varovanie na centrálnom displeji.
Modernizovaný bol aj systém Front Assist, ktorý teraz okrem ochrany chodcov dáva pozor aj na cyklistov. Nový panoramatický kamerový systém bude mať lepšie rozlíšenie a prostredníctvom štyroch kamier poskytne aj 360-stupňový obraz.
Súčasťou štandardnej výbavy sú airbagy vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vpredu, dva hlavové airbagy, kolenný airbag vodiča a stredový airbag medzi prednými sedadlami, ktorý v prípade nehody chráni vodiča a spolujazdca pred vzájomným stretom. Dva zadné bočné airbagy sú k dispozícii na prianie.
Škoda predstaví štvrtú generáciu modelu Superb v novembri 2023, teda 90 rokov po uvedení historicky prvého modelu s týmto menom.