Peugeot útočí novými tvarmi

Viete si predstaviť športové kupé s benzínovou jednašestkou, výkonom cez tristo koní a spotrebou nižšou ako päť litrov benzínu na 100 km? V Peugeote áno. Koncept Peugeot SR1 má presne tieto parametre a do výroby bližšie, akoby sa mohlo zdať.

25.01.2010 07:10
Peugeot SR1 Foto:
Peugeot SR1
debata

Peugeot má obrovskú históriu, ale len z tradície sa žiť nedá. Dvesto rokov starý lev by mal preto v najbližšej budúcnosti zlepšiť svoju kondíciu. Hlavnými faktormi sa má stať dynamika a emócie, teda „Motion & Emotion“, ako prezentovali nové motto šéfovia francúzskej automobilky na pompéznej novoročnej „tlačovke“ priamo v Paríži. A tu zažiaril aj koncept SR1. Dobrý nápad. Jeden pohľad vypovie totiž viac, ako formálne klišé z úst marketingových expertov. Štúdia je jasným zhmotnením novej identity značky a prezrádza oveľa viac, ako len zámer prísť na trh s atraktívnym ekologickým kupé.

Peugeot SR1 prichádza s celkom novým prístupom... Foto: Peugeot
Peugeot SR1 Peugeot SR1 prichádza s celkom novým prístupom k dizajnu.

Nová šablóna

Dizajn SR1, ktorý je dielom domáceho štylistického centra, by sa mal stať akousi novodobou šablónou všetkých pripravovaných Peugeotov. Aj preto nesie na prednej kapote reštylizované logo. Jednoduchšie, ale o to čitateľnejšie a modernejšie. Dobrá paralela so zmenou podhľadu na moderný dizajn.

V Paríži už asi pochopili, že cesta zväčšovania predných svetiel a levej „tlamy“, akými ohúril Peugeot 407, či ustavičná evolúcia kriviek starej štyristosedmičky a dvestošestky v súčasnosti neobstojí. Zo slepej štylistickej uličky má Peugeot vytiahnuť radikálna zmena. Peugeot SR1 má teda menšie reflektory aj menší nasávací otvor, zato však ohuruje celkovými proporciami a nádherne napnutými krivkami, za ktoré by sa nemusel hanbiť hádam ani Aston Martin.

Podobné tvary údajne ponesú aj sériové Peugeoty. Foto: Peugeot
Peugeot SR1 Podobné tvary údajne ponesú aj sériové Peugeoty.

Pritom nie sú zďaleka také futuristické ako v prípade koncepčného náprotivku Citroënu Hypnos či Citroënu C- Métisse. I keď pravdupovediac, spätné zrkadlá prerastajúce cez stĺpik A pôsobia viac ako výstredne.

Interiér pre troch

Napriek tomu je SR1 poriadne nabrúsené GT s dĺžkou takmer piatich metrov a výškou len 1246 mm. Po zložení karbónovej strechy, inšpirovanej svetom plachetníc, sa z neho stáva dokonca roadster verný tradičným hodnotám – nízkemu ťažisku, obrovským kolesám a „nekonečne“ dlhej prednej kapote.

Interiér pripomína zlaté časy automobilizmu... Foto: Peugeot
Peugeot SR1 Interiér pripomína zlaté časy automobilizmu tridsiatych rokov.

To, čo ho najviac odlišuje od sveta súčasných automobilov, je usporiadanie interiéru 2+1. Podobne ako v kultovom McLarene F1, akurát v opačnom garde. Vpredu sedia dvaja cestujúci a vzadu v strede jeden. Kokpit je orientovaný na vodiča, ktorý má pred sebou futuristický „3D“ volant a hlboko do palubnej dosky zapustený digitálny prístrojový panel. Modernosť sa tu však snúbi so silnými odkazmi na zlatú éru automobilizmu tridsiatych rokov.

Materiálom preto dominuje hliník, svetlá koža, leštený chróm a štruktúrované drevené obklady. Majstrovským detailom palubnej dosky sú analógové hodinky Bell&Ross od svetoznámeho výrobcu špičkových chronometrov. Tie možno pochopiteľne vyňať a nosiť na ruke.

Z 0 na 100 pod päť sekúnd

Peugeot nezabudol ani na svoje záväzky k životnému prostrediu. A hoci svoj prvý hybrid (Hybrid4) pripravuje pre rok 2011 v kombinácii s naftovým motorom, pri tomto športovom modeli dal prednosť benzínu.

Známy preplňovaný štvorvalec 1.6 THP je však vyladený na výkon až 160 kW a 300 Nm krútiaceho momentu. K tomu pridáva silu vzadu uloženého synchrónneho elektromotora s výkonom 70 kW a ďalšími 178 Nm krútiaceho momentu. Spolu to teda znamená požehnanú nádielku 313 koní a pohon oboch náprav. Relatívne ľahkému SR1 (1525 kg) s kompozitovou karosériou a kompaktnými li-ion akumulátormi to dáva vzrušujúcu dynamiku.

Karoséria ukrýva hybridné technológie. Foto: Peugeot
Peugeot SR1 Karoséria ukrýva hybridné technológie.

Ručička rýchlomeru vyletí na stovku za 4,7 sekundy a zastaví sa až pri údaji 250 km/h. V meste si však vystačí aj s čisto elektrickým módom, a teda ja nulovými emisiami. No aj pri súčasnom využití oboch pohonov šokuje svojou úspornosťou. Na sto kilometrov si vraj vypýta len 4,9 litra benzínu, čo znamená len 119 g emisií CO2 na jeden kilometer. Na ceste ho pritom drží športový podvozok s natáčacími zadnými kolesami, podobne ako na Renaulte Laguna Coupé či novom BMW 5 alebo 7.

Premiéru nový francúzsky koncept zažije v marci na brehoch Ženevského jazera.

Technické parametre
Dĺžka/šírka/výška 4823/1917/1246 mm
Rázvor náprav (mm) 2599 mm
Pohotovostná hmotnosť 1525 kg
Benzínový motor 1.6 THP (160 kW/300 Nm)
Elektromotor synchrónny (70 kW/178 Nm)
Max. výkon 230 kW
Max. rýchlosť 250 km/h
0 – 100 km/h (s) 4,7 s
Spotreba na 100 km 4,9

.

debata chyba
Články podľa značiek