Americká ekonomika za Kennedyho éry naberala na obrátkach. Boli tu peniaze aj generácia odhodlaná užívať si naplno výdobytky amerického zázraku, no chýbalo auto, ktoré by vystihlo nový životný štýl. Kľúčový model Falcon strácal na zaujímavosti a Thunderbird bol príliš drahý.
Iacoccove myšlienky sa uberali smerom k ponuke lacného športového auta. Šéf koncernu Henry Ford II. však nebol podobným experimentom vôbec naklonený. Po nekonečnom diplomatickom úsilí sa Iacoccovi podarilo vydobyť pre projekt zelenú. „Páni, ja tú čertovskú vec schválim, aby som sa vás zbavil, ale musíte ju predať. Ide o vaše krky,“ komentoval svoje rozhodnutie Henry Ford II. Vznikla takzvaná Fairlane Commitee, skupina mladých manažérov Fordu, ktorá sa schádzala každý týždeň v hoteli Fairlane. Tu bola stanovená základná DNA Mustangu. Nový model musí byť ľahší ako 1100 kg, musí byť vybavený štyrmi sedadlami a stáť menej než 2500 dolárov, teda približne o polovicu menej než luxusný Thunderbird.
Mustanga nakreslil dizajnér úžitkových áut
Už v roku 1962 vzniklo osemnásť hlinených modelov, no ani jeden nesplnil Iacoccove požiadavky. V tom istom roku sa objavil na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom koncept nesúci prvý meno Mustang. S pripravovaným Mustangom však nemal okrem názvu nič spoločné. Bolo to fascinujúce nízke dvojsedadlové kupé s motorom pred zadnou nápravou a oblúkom Targa zvýrazneným nasávačmi vzduchu. To rozhodne nespĺňalo očakávanie Henryho Forda, aby boli náklady na vývoj a výrobu redukované použitím už existujúcich komponentov, najmä z Falconu. Dizjan bol však číslom jedna, a tak Iacocca vypísal vnútropodnikovú súťaž. Zvíťazil návrh Josepha Orosa, paradoxne, dizajnéra úžitkových áut Fordu. Jeho biely dvojdverový hardtop s názvom Cougar doslova očaril vedenie Fordu. Kým futuristický koncept Mustanga robil vo Frankfurte a neskôr v Detroite reklamu novému menu, sériový model naberal definitívne obrysy použitím dielcov z Falcona, Mercury Comet, Fairline či Fordu Galxie.
Premiéra v New Yorku
Deň D nadišiel 13. apríla 1964. Mustang, pomenovaný po najúspešnejšej bojovej stíhačke druhej svetovej vojny P-51, zažiaril na svetovej výstave v New Yorku. No už dva dni predtým prišiel synovec Henryho Forda II. do centra Detroitu na večeru za volantom čierneho Mustanga z predpredajnej série. Skvelý ťah, ktorý neunikol pozornosti novín Newsweek. Príchod Mustanga však sprevádzala aj obrovská reklamná kampaň. Hovorilo sa, že najvzrušujúcejšou udalosťou televízneho programu bude reklama. Okolo deviatej hodiny večer ju sleduje 29 miliónov Američanov. A potom sa strhne čosi, čo nemožno nazvať inak ako šialenstvom. Predaj odštartoval Ford 17. apríla. Cena 2320 dolárov a špičkový dizajn urobili svoje. Ohnivočervený alebo biely Mustang si mohol dovoliť takmer každý. Umožňoval zmeniť život nielen povojnovej mládeži, ale aj obyčajným úradníkom či obchodníkom, ktorí na jazdu v krásnom kupé či kabriolete nemohli dovtedy ani len pomyslieť.
Mustang spôsobil šialenstvo
Predajne Fordu praskali vo švíkoch. Nebolo ďaleko k tomu, aby zasiahla polícia. Alkoholom občerstvený vodič kamióna nacúval pri pohľade na nový Mustang priamo do výkladu. Už doobeda sa ukázalo, že 8000 kusov vyrobených Mustangov nebude stačiť ani len na čiastočné uspokojenie zákazníkov. V Texase chcelo to isté vozidlo pätnásť záujemcov. Díler ho vydražil, no budúci šťastný majiteľ v ňom radšej prespal, kým sa potvrdilo krytie jeho šeku. V prvý deň predaja prijali predajcovia Fordu neuveriteľných 22 000 záväzných objednávok! Na pretekoch v Huntsville preliezlo 9000 ľudí plot, len aby videli nový Mustang. Preteky museli byť na hodinu prerušené. Mustangománia pokračovala. Počas štyroch mesiacov predal Ford 100 000 kusov a v marci 1966 mal vo vrecku milión objednávok. V tom čase sa konkurencia ani len nestihla spamätať z poriadneho šoku. Na jeho prednej maske sa udomácnil cválajúci žrebec a Američania si ho premenovali na Pony Car.
Preteky vo výkone
Spočiatku sa predával Mustang ako kabriolet a kupé s pevnou strechou hardtop. Mal dve samostatné sedadlá, radiacu páku na podlahe, kotúčové brzdy, prednú nápravu s dvojitým lichobežníkovým zavesením, zadnú tuhú, odpruženú listovými perami, či na tú dobu vzácny otáčkomer. Pod kapotou pracovali dva radové šesťvalce s rozvodom OHV objemu 2,8 (100 k) a 3,3 (120 k) litra, no viac sa osvedčili vidlicové osemvalce 4,2 (165 k) a 4,7 (190 k) litra. V septembri pribudla verzia Fastback so splývajúcou zadnou časťou, neskôr nazývaná Sports Roof. V ponuke bolo aj niekoľko špeciálnych modelov. Tak napríklad verzia GT 350 od Karola Shelbyho s výkonom vyladeným až na 300 a v pretekárskej GT 350 s výkonom až 360 koní. Vrcholom bolo GT 500 KR (1967) so 7-litrovým osemvalcom so stádom viac ako 420 koní.
Rok 1966 bol vôbec najúspešnejším rokom Mustangu. Predalo sa viac než 600 000 vozidiel. Pribudlo GTA s automatickou prevodovkou a v roku 1969 aj luxusné Grande s vinylovou strechou a imitáciou dreva. Športovým verziám Boss a Mach I pripadla úloha bojovať na americkom trhu v pretekoch o počet koní. V roku 1968 bol Mustang dôsledne prepracovaný. Podrástol do všetkých smerov, čím trochu strácal na svojej pôvodnej ľahkosti. V roku 1969 sa predalo len 191 000 kusov, čo bolo o tretinu menej ako rok predtým. Odvtedy podstúpil Mustang rad inovácií, no druhej generácie sa dočkal až v roku 1973.
Ropná kríza priškrtila dravosť Mustanga
To už o sebe začala dávať vedieť ropná kríza. Kým ceny benzínu stúpali na tú dobu do závratných výšok, koní pod kapotou Mustanga ubúdalo. V ponuke sa objavil dokonca štvorvalec 2,3 litra (88 k). Šesťvalec 2,8 litra mal 103 a päťlitrový osemvalec len veľmi skromných 136 koní. Mustang King Kobra s odnímateľnými strešnými panelmi vyzeral naozaj dobre, no lepšie sa naň dívalo, ako sa s ním jazdilo. Kabriolet sa vôbec nevyrábal. Predaje sa zdvihli až s príchodom tretej generácie v roku 1979. Postavili ho na platforme Forda Fairmont a Mercury Zephyr. Pôsobil európskejšie a dostával sa opäť do formy. Hneď prvý rok si ho objednalo 330 000 zákazníkov, i keď výkonom sa nikdy nepriblížil svojim súrodencom z prelomu šesťdesiatych a sedemdesiatych rokov. Zato sa prvýkrát predstavili lakované plastové nárazníky, ktoré sa po náraze vrátili do pôvodnej polohy.
Convertible zažilo svoj comeback až v roku 1982, teda po desaťročnej prestávke. Na scénu sa vrátila aj verzia GT so 160-koňovým osemvalcom. Tá súťažila s preplňovaným štvorvalcom verzie SVO (170 k). Celkom úspešne. Hoci posledný štvorvalcový variant mal slušných 175 koní a neskôr dokonca 205 koní, prehral súboj s rovnako výkonným osemvalcom. Američania dali jednoducho prednosť vysokému krútiacemu momentu, ktorý zaručoval pokojný chod a raketový ťah už od nízkych otáčok. To sa už písal rok 1987. Práve tento ročník považujú mnohí za najvydarenejší od dôb verzií Boss z konca šesťdesiatych rokov.
Mustang sa nevzdáva
Štvrtá generácia Mustanga z roku 1993 sa v niektorých detailoch odvolávala na modely zo šesťdesiatych rokov. Napríklad symetrickou palubnou doskou. Pod kapotou už nepracoval žiaden štvorvalec, základ tvoril šesťvalec 3.8 V6, no s výkonom len 153 koní. Starší osemvalec 5.0 V8 s archaickým rozvodom OHV (220 kW) nahradil novší a úspornejší motor 4.6 V8 OHC (218 kW). Ten bol vo verzii Cobra SVT vyladený na 310 koní. Výkonový vrchol však dosiahla až edícia Cobra R z roku 2003 so zväčšeným objemom na 5,4 litra (392 k). Tak či tak nedokázal Mustang IV nikdy dosiahnuť slávu svojich predchodcov. O to sa pokúsila až aktuálna piata generácia vyrábaná od roku 2005, plná sily a energie, no napriek tomu verná tuhou zadnou nápravou a prístupnou cenou filozofii Ponny car z polovice šesťdesiatych rokov. Ale to sme už v súčasnosti a nie histórii. Do dnešných dní zišlo z Fordových výrobných liniek viac ako osem miliónov Mustangov. Mnohé z nich sa dodnes premávajú v plnej paráde na amerických cestách. Nie sú to už však zďaleka lacné hračky. Za dobre zreštaurovaný Mustang prvej generácie zaplatíte pokojne aj 30 000 dolárov.
História
I. generácia
1964 – 1973
Mustang Convertible 1964
Mustang Coupé 1966
Mustang Fastabck 1965
Mustang Shelby 1965
Mustang Fastback Cammer 1965
Mustang Mach I 1941
Mustang Shelby GT 500 KR 1968
Mustang Boss 1969
Mustang Boss 1971
II. generácia
1973 – 1979
Mustang Hatchback Coupé mach I 1974
Mustang Cobra 1976
Mustang Cobra 1979
III. generácia
1979 – 1993
Mustang Convertible 1980
Mustang GT 1983
Mustang 1991
IV. generácia
1993 – 2005
Mustang Convertible 1994
Mustang 1998
V. generácia
od 2005
Mustang Stamped Edition 2006
Mustang GT California Special 2007