Hneď v úvode spomeňme, že zadávateľom testu bola spoločnosť Škoda-Auto Slovensko. To síce na základe výsledkov „zaváňa“ naháňaním zákazníkov do značkovej servisnej siete, samotný test však uskutočnila nezávislá inšpekčná organizácia Toptest. Testované servisy nemali podľa nej informácie o čase ani druhu inšpekčnej opravy. Napokon ani značkové servisy Škoda neboli bez chýb.
Kým v roku 2012 bolo úlohou servisov vykonať pravidelnú servisnú prehliadku vozidla so simulovanými poruchami, tentoraz mali vymeniť opotrebované predné brzdové obloženie. Tento nedostatok bol indikovaný svietiacou „kontrolkou“ opotrebenia na prístrojovom paneli. Hoci ide o rutinný servisný výkon, rozdiely v kvalite boli značné. Najlepší nezávislý servis sa ocitol až takmer v druhej polovici rebríčka kvality.
Pod lupou 32 servisov Škoda
Test bol vykonaný v období novembra a decembra 2013 spolu v 32 servisoch na celom území Slovenska, teda štyri testy kvality v každom kraji. Dva servisné zásahy boli vždy uskutočnené vo vylosovaných autorizovaných servisoch a dva vo vybraných nezávislých opravovniach. Pre porovnávací test bolo aj z dôvodu všeobecnej dostupnosti náhradných dielcov zvolené najrozšírenejšie vozidlo na našom trhu – Škoda Fabia.
Ako dopadol test kvality servisov | ||
---|---|---|
Typ servisu | Autorizovaný | Nezávislý |
Technická kvalita opravy | 91 % | 75 % |
Kvalita zákazníckeho servisu | 84 % | 53 % |
Celková úspešnosť | 87 % | 61 % |
Všetky vozidlá boli prihlásené v roku 2009 a patrili reálnym majiteľom z daného kraja. To znižovalo možnosť odhalenia inšpekčnej opravy. Každé vozidlo malo opotrebované predné brzdové platničky. Pri všetkých testoch bola v servise vopred objednaná ich výmena. Po každej návšteve servisu boli predné brzdy kompletne rozobraté a posúdená kvalita ich opravy. Následne boli namontované staré platničky a vozidlo putovalo do ďalšieho servisu.
Najlepší nezávislý servis sa v celkovom hodnotení umiestnil na 16. mieste. Ak by sme sa obmedzili iba na samotnú kvalitu opravy, teda na technickú stránku úkonu, ten istý servis skončil na celkovom 10. mieste, opäť ako najlepší z nezávislých. To však znamená, že za sebou nechal aj niektoré značkové opravovne. Celkovo sa však do prvej polovice zoznamu úspešnosti dostali iba dva nezávislé servisy.
Kvalita na strane značkových servisov
V technickej časti testu nezaznamenal Toptest použitie nevhodných alebo podradných brzdových platničiek. Čo je však oveľa menej potešiteľné, až v tretine nezávislých servisov sa ukázali problémy s kvalitou montáže. Od nesprávneho výberu platničiek (bez indikácie opotrebenia), nesprávnej polohy platničky (pravá-ľavá), neupevnenia konektora indikácie až po nesprávne uťahovacie momenty skrutiek brzdového strmeňa. Naopak, autorizované servisy vykázali 100-percentnú úspešnosť.
Kvalita opravy – technická časť | ||
---|---|---|
Typ servisu | Autorizovaný | Nezávislý |
Kvalita platničiek | 100 % | 94 % |
Kvalita montáže | 100 % | 63 % |
Vyčistenie bŕzd | 56 % | 63 % |
Myslíte si, že samozrejmou súčasťou kontroly kvality práce mechanika je výstupná kontrola, v našom prípade odskúšanie účinnosti brzdového systému po oprave? Nie je to celkom tak. Neznačkové dielne urobili skúšobnú jazdu po oprave iba v každom piatom prípade, pričom využitie brzdovej stolice bolo zriedkavé. Lepšiu výstupnú kontrolu ukázali opäť značkové opravovne vybavené potrebnou technológiou. Nerovnosti sa však ukázali aj v úrovni priebehu samotnej zákazky.
Kým v prípade autorizovaných servisov dostali zákazníci podrobnú špecifikáciu objednávky, predbežnú cenu opravy a čas jej ukončenia do ruky úplne automaticky, nezávislé servisy vyhotovili zákazkový list iba v 38 percentách! Aj to väčšinou na vyžiadanie. Pritom predbežná cena bola uvedená iba v jednom z nezávislých servisov! Rebríček kvality obsluhy zákazníka viedli teda opäť značkové servisy. Najlepší nezávislý bol až na 15. mieste.
Vybrané úkony zákazníckeho servisu | ||
---|---|---|
Typ servisu | Autorizovaný | Nezávislý |
Oznámenie predbežnej ceny | 94 % | 56 % |
Vyhotovenie zákazkového listu | 88 % | 56 % |
Predbežná cena na zákazkovom liste | 94 % | 6,0 % |
Písomné zaznačenie stavu auta | 69 % | 6,0 % |
Identifikácia použitých dielcov | 100% | 50 % |
Vysvetlenie naúčtovaných položiek | 100 % | 50 % |
Upozornenie na znížený účinok bŕzd | 69 % | 44 % |
Možnosť platby kartou | 100 % | 38 % |
Ochranné návleky vo vozidle | 81 % | 31 % |
Odprevadenie k autu pri odovzdaní | 75 % | 13 % |
Rozdiel iba 10 eur!
Najzaujímavejšie bolo však cenové porovnanie. Celkový cenový rozdiel sa ukázal ako zanedbateľný. V autorizovaných servisoch stála oprava 76 a v nezávislých 66 eur. Šokom však je, že nezávislé servisy si účtovali priemerne za prácu viac ako tie autorizované. Presne 20 eur v porovnaní so 16 eurami v značkových servisoch. Dané to bolo dlhším časom opravy. Nezávislé servisy potrebovali 0,94 normohodiny, kým značkové len 0,72 Nh, teda presne toľko, ako im predpisuje pracovný postup.
Cena za opravu | ||
---|---|---|
Typ servisu | Autorizovaný | Nezávislý |
Cena materiálu | 54 € | 42 € |
Cena práce | 16 € | 20 € |
Celková cena | 76 € | 66 € |
Porovnanie účtovaných normohodín | ||
---|---|---|
Typ servisu | Autorizovaný | Nezávislý |
Čas opravy | 0,73 Nh | 0,94 Nh |
Cena za 1 Nh | 24 € | 20 € |
Náhradné dielce boli v autorizovaných servisoch drahšie. Za predné brzdové obloženie si účtovali 54 eur, kým nezávislé opravovne priemerne len 42 eur. Tak či tak sa ukázalo, že cenové rozdiely nie sú medzi značkovými a neznačkovými servismi také priepastné ako v minulosti. Oficiálne siete servisov museli jednoducho zareagovať na liberalizáciu trhu a konkurenciu zo strany nezávislých opravovní.
Test teda preukázal jednoznačnú prevahu autorizovaných servisov, ktoré musia dodržiavať výrobcom predpísané postupy. Prejavilo sa to na prístupe k zákazníkovi, priebehu zákazky aj kvalite opravy. Škoda len, že váhu tohto testu znižuje skutočnosť, že zadávateľom bol priamo importér vozidiel. Na časy, keď bude schopná zaplatiť takýto test niektorá nezávislá organizácia, napríklad autoklub alebo motoristický magazín, si asi ešte budeme musieť počkať.