Nezrovnalosti v údajoch o emisiách oxidu uhličitého (CO2) vypúšťaných automobilmi z koncernu Volkswagen majú oveľa menší rozsah, než sa pôvodne predpokladalo. Volkswagen totiž začiatkom novembra uviedol, že zhruba 800 000 jeho áut zrejme vypúšťa do ovzdušia viac CO2 a má väčšiu spotrebu paliva, než dovtedy tvrdil. V stredu však oznámil, že nesprávne údaje sa týkajú iba 36 000 vozidiel.
Problémy vraj pritom zahŕňajú len modely značky VW. Podľa novembrovej správy sa pritom malo falšovanie emisií CO2 týkať aj modelu Octavia českej značky Škoda. Na túto pozitívnu správu zareagoval aj akciový trh. Cena akcií spoločnosti Volkswagen stúpla takmer o šesť percent. „Vyzerá to, že rozsah problémov VW sa znižuje,“ uviedol analytik Frank Schop z NordLB. To znamená aj menej výdajov na sanáciu problému s CO2.
Koncern v novembri varoval, že zistené nezrovnalosti v údajoch o emisiách CO2 by mu mohli spôsobiť hospodársku škodu okolo dvoch miliárd eur. „Pôvodne predpokladaný dopad na hospodárske výsledky v objeme dvoch miliárd eur sa nepotvrdil,“ uviedla firma. Po rozsiahlom internom testovaní a meraní je podľa automobilky jasné, že takmer všetky modelové varianty, pri ktorých panovali pochybnosti o údajov, predsa len zodpovedajú pôvodným hodnotám CO2.
Ktoré modely VW majú problémy s CO2
Model a motor | Výkon a prevodovka |
---|---|
Polo 1.0 TSI Bluemotion | 70 kW 7A (DSG) |
Scirocco 2.0 TDI | 135 kW 6M |
Jetta 1.2 TSI | 77 kW 6M |
Jetta 2.0 TDI | 81 kW 5M |
Golf Convertible 2.0 TDI | 81 kW 5M |
Golf 2.0 TDI | 110 kW 6M |
Passat Alltrack 2.0 TSI 4Motion | 162 kW 7A (DSG) |
Passat Variant 2.0 TDI 4Motion | 176 kW 7A (DSG) |
Passat Variant 1.4 TSI ACT | 110 kW 6M |
„Mierne odchýlky boli zistené iba u deviatich modelových variantov značky Volkswagen,“ upozornila firma. Ide o modely Polo, Scirocco, Jetta, Golf a Passat, ale len v niektorých verziách. Napríklad s benzínovým 3-valcom 1,0 TSI (70 kW), 4-valcom 1,2 TSI (77 kW), 1,4 TSI (110 kW) a 2,0 TSI (162 kW). Z dieselových agregátov má nezrovnalosti s CO2 motor 2,0 TDI (81 kW, 110 kW) a bi-turbo diesel 2,0 bi-TDI (176 kW).
Volkswagen však naďalej čelí oveľa väčšiemu škandálu kvôli používaniu softvéru, ktorý umožňuje pri testovaní skrývať vysoko nadlimitné hodnoty toxických oxidov dusíka. Koncern v septembri priznal, že tento softvér po celom svete inštaloval do približne 11 miliónov automobilov. Týka sa motorov 1,6 TDI a 2,0 TDI Euro 5 a čiastočne aj agregátu 1,2 TDI. Koncern už má ale riešenie, ktoré si vyžiada softvérové a v prípade motora 1,6 TDI aj technické zásahy. Tie ale nie sú tak drastické ako sa predpokladalo.