Volkswagen má v Európe oficiálne schválený postup nápravy nadlimitných emisií NOx motorov 2,0 TDI EA 189. A už aj začal s megazvolávacou akciou. Tvrdí, že pri tomto type motorov stačí k splneniu noriem úprava softvéru a že sa negatívne neprejaví na charakteristike motor, teda na výkone, priebehu krútiaceho moment ani na zvýšení spotreby paliva. Je to ale naozaj tak? Odpoveď na túto otázku hľadal nemecký autoklub ADAC. Ten si zadovážil celkom štyri modely s inkriminovanými pohonnými jednotkami. Z toho tri Audi A4 2,0 TDI a jeden VW Golf 2,0 TDI. Všetky boli vybavené 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a štart-stop systémom.
Test spočíval v meraní emisií pred a po úprave softvéru. ADAC pritom použil nielen v súčasnosti platnú metodiku merania spotreby NEDC, ktorá má čisto laboratórny charakter, ale aj novú metodiku WLTP, ktorá by mala vstúpiť do platnosti už budúci roka a obsahuje aj meranie v reálnej premávke. A k tomu pridal ešte test BAB 130, ktorý vytvoril pre vlastné potreby a počíta s diaľničným cyklom. Výsledky sú v podstate uspokojivé, ale tvrdenia koncernu Volkswagen čiastočne vyvracajú. Podľa testu NEDC bolo pochopiteľne všetko v poriadku. V norme boli emisie aj spotreba, napokon, tak tomu bolo už predtým.
Odchýlky nastali až keď sa vozidlá dostali mimo laboratória, teda pri testoch WLTP a BAB 130. Čo sa týka emisií NOx, teda oxidu dusíka, boli všetky modely úspešné. V prípade Audi A4 klesli zmenou riadiacej jednotky o 12 % a v prípade Golfu až o 36 %. A Audi bolo úspešné dokonca aj v spotrebe, tá bola identická, či dokonca mierne nižšia ako predtým. Lenže už merania podľa metodiky NEDC pred úpravou ukázali, že deklarované hodnoty spotreby nesedia. Všetky vozidlá spálili o sedem až 15 % viac paliva. Taký Golf potreboval napríklad 4,3 litra nafty na 100 km, čo je viac o približne osem percent ako má v paieroch.
A túto odchýlku si v rámci NEDC zachoval aj s novým softvérom. V teste WLTP však išla spotreba Golfu, napriek zníženiu emisií NOx o 2,5 % nahor. ADAC si zároveň všimol, že má vyšší výkon, ako udáva výrobca a to až 109 kW miesto 103. To iste vadiť nikomu nebude. Ak by bol teda koncern VW použil správny softvér hneď na začiatku, mohol ušetriť miliardy eur a vyhnúť sa obrovskej blamáži. Odchýlku 2,5 % by bolo totiž možné tolerovať zo strany úradov aj zákazníkov. Stačilo použiť iné dáta. S menším motorom 1,6 TDI EA 189 to však bude mať ťažšie. Okrem nového softvéru sa nevyhne ani hardvérovým úpravám. Konkrétne montáži usmerňovača vzduchu v sacom potrubí.