Aj tento rok pokračuje rastúci trend predaja áut v Európe. Vyplýva to zo štatistík Európskej asociácie výrobcov áut, ktorá zverejnila najnovší rebríček za prvé tri štvrťroky 2017. Výnimkou bol len apríl a teraz september. V deviatom mesiaci roka sa totiž predalo v EÚ a vybraných európskych krajinách EFTA (Island, Nórsko, Švajčiarsko) „len“ 1 466 336 áut, čo je o dve percentá menej v medziročnom porovnaní. Experti však upozorňujú, že nie je dôvod na obavy. Vlaňajší september, keď sa pre nové auto rozhodlo až 1 496 206 zákazníkov, bol totiž rekordný. Ak sa pozrieme ne výsledky za prvých deväť mesiacov, trh opäť láme vlaňajšie čísla.
Od januára do konca septembra „zhltol“ európsky automobilová Európa spolu 12 026 194 vozidiel, čo je nárast o 3,6 %. Rebríčku najúspešnejších značiek kraľuje naďalej Volkswagen. Predal 1 301 999 áut, aj keď s jednopercentným poklesom. V porovnaní s vlaňajšími výsledkami však došlo na ďalších priečkach k razantným posunom. Ťažké obdobie totiž prežívajú Ford a Opel. Ford padol za deväť mesiacov o 0,6 a Opel o 3,9 %. To síce nie je veľa ale v septembri boli ich straty ešte výraznejšie. Ford predal o 13 a Opel o 11,2 % menej áut. Takže ich na tretie a štvrté miesto vytlačil Renault.
Ten je aktuálne trhovou dvojkou s objemom 859 017 registrácií, pričom si zaknihoval medziročné zlepšenie o 5,2 %. Peugeot si udržal piatu priečku aj vďaka 4,4-percentnému nárastu. Ale potom sa karty v prvej desiatke opäť obracajú. Audi sa muselo rozlúčiť so šiestym miestom. Najúspešnejšou prémiovou značkou je totiž Mercedes-Benz. Zaznamenal až 8,2-percentný vzostup. Audi sa tak muselo uspokojiť s pozíciou číslo sedem. Oslavovať nemajú čo ani v Mníchove. Vlani siedme BMW nájdeme teraz o dve priečky nižšie. Medzi nemecké prémiové trio sa totiž nanominoval Fiat. Ten si vylepšil bilanciu až o 8,3 percenta.
Prvú desiatku uzatvára Škoda so 6,2-percentným rastom, čo znamená v porovnaní s vlaňajšími výsledkami posun o jednu priečku vyššie. Tesne pred jej bránami ostali Toyota, Nissan a Citroën. Všetky však s razantným nárastom, Toyota dokonca o14,2 %, čo je jeden z najväčších prírastkov. V druhej desiatke stojí za zmienku aj 8,1 % nárast Kie, 10,5 % rast Dacie, 14,8 % rast Seatu a najmä 21 % prírastok Suzuki. Do konca roka sa teda môže ešte rebríček najúspešnejších zmeniť. Tvrdý boj zvedú v prvej desiatke najmä Mercedes-Benz, Audi, Fiat a BMW, ktoré majú relatívne tesné výsledky. A tesné je to aj medzi Škodou a Toyotou.
Najpredávanejšie značky v Európe (2017)
Poradie | Značka | Predaj (ks) | Medziročný rozdiel (%) | Trhový podiel (%) |
---|---|---|---|---|
1. | Volkswagen | 1 301 999 | –1,0 | 10,8 |
2. | Renault | 859 017 | +5,2 | 7,1 |
3. | Ford | 802 106 | –0,6 | 6,7 |
4. | Opel/Vauxhall | 745 143 | –3,9 | 6,2 |
5. | Peugeot | 695 626 | +4,4 | 5,8 |
6. | Mercedes-Benz | 688 611 | +8,2 | 5,7 |
7. | Audi | 638 942 | –0,01 | 5,3 |
8. | Fiat | 629 392 | +8,3 | 5,2 |
9. | BMW | 627 875 | +1,3 | 5,2 |
10. | Škoda | 536 532 | +6,2 | 4,5 |
11. | Toyota | 528 194 | +14,2 | 4,4 |
12. | Nissan | 452 011 | +5,4 | 3,8 |
13. | Citroën | 444 141 | +4,5 | 3,7 |
14. | Hyundai | 397 907 | +3,0 | 3,3 |
15. | Kia | 364 924 | +8,1 | 3,0 |
16. | Dacia | 356 697 | +10,5 | 3,0 |
17. | Seat | 302 750 | +14,8 | 2,5 |
18. | Volvo | 224 396 | +6,8 | 1,9 |
19. | Suzuki | 188 927 | +21,9 | 1,6 |
20. | Mazda | 181 207 | –4,0 | 1,5 |
– | Celkom | 12 026 194 | +3,6 | – |