Utorkové rozhodnutie súdu v Lipsku o tom, že plánované zákazy vjazdu naftových áut do nemeckých miest nie sú protizákonné, spôsobilo paniku. Najmä v kruhoch majiteľov starších vozidiel, ktoré spĺňajú emisnú normu Euro 5. Nie je ich málo. Veď v Nemecku je registrovaných 15,4 milióna dieslov, z čoho len 20 percent spĺňa v súčasnosti platné limity Euro 6. V hre je preto aj scenár, že by mohlo dôjsť k prestavbám motorov Euro 5 na Euro 6.
Presne o to sa pokúsil nemecký autoklub ADAC, aby zistil, či by dodatočné úpravy pomohli zlepšiť emisné vlastnosti starších naftových motorov, ale aj to, koľko by takáto konverzia stála. Do parády si vzal štyri autá – Mercedes B 180 1,5 CDI 1,5, Opel Astra Sports Tourer 1,7 CDTI, VW T5 Multivan 2,0 TDI a Fiat Ducato 2,3 MultiJet. Ich vek sa pohyboval od jedného do piatich rokov a počet najazdených kilometrov od 20 000 až do 95 000 kilometrov.
Základom úpravy bola montáž systému selektívnej katalytickej redukcie (SCR), teda systému, ktorý do výfukových plynov vstrekuje prísadu AdBlue, ktorej hlavnou zložkou je močovina. Následná chemická reakcia rozkladá nebezpečné oxidy dusíka (NOx) na neškodný dusík a vodnú paru. Nové autá už túto technológiu zväčša majú, dá sa však účinne zabudovať do starého vozidla? Výsledky ADAC-u sú povzbudivé.
Porovnaním emisných testov pred a po úprave, ktoré prebiehali v reálnej premávke, došlo k zníženiu produkcie NOx o 50 % a v ideálnom prípade až o 70 %. Priemer predstavoval 44 % v meste a mimo neho až 88 %. Podľa Winfrieda Hermanna, ministra dopravy Bádenska-Württemberska, testy jednoznačne ukázali, že existuje vhodné riešenie. Problémom je otázka, kto to zaplatí. Náklady na prestavbu sa totiž pohybovali od 1 400 až do 3 300 eur.
Je pritom nemysliteľné, aby bola celá finančná záťaž prenesená na motoristov. Hermann sa preto domnieva, že zodpovednosť za daný stav musia niesť automobilky. Okrem toho európske automotokluby, ktoré stoja na strane motoristov, očakávajú finančnú spoluúčasť štátu. Ak sa k týmto krokom pristúpi v Nemecku, je možné, že podobne zareagujú aj ďalšie členské štáty Európskej únie.