Čo nás na aute stojí najviac? Verte, že to nie sú náklady za servis či na palivo. Najväčšiu časť peňazí odčerpá z vášho účtu strata hodnoty. Teda rozdiel medzi tým, za čo nové auto kúpite a za koľko ho po čase predáte. Po troch rokoch padne cena vášho plechového miláčika pokojne aj o 50 %. Lenže nie všetky autá sú na tom rovnako. Nie je pre to zlé myslieť pri výbere značky a modelu práve na to, ako si drží svoju hodnotu. A presne na to sa pozrela nemecká spoločnosť Schwacke, ktorá je špecialistom na oceňovanie ojazdených vozidiel.
Analyzovala dáta trojročných áut, teda kúpených ako nových v roku 2014, s priemerným počtom 60 000 najazdených kilometrov. Z nich zostavila rebríček značiek podľa toho, koľko percent stratia priemerne zo svojej hodnoty. Štatistika síce pochádza z Nemecka, ale trh s ojazdenými autami je už dávno medzinárodný, takže výsledky nebudú ďaleko ani od našich reálií. Množstvo áut v bazároch, ak nie väčšina, je aj tak dovezených zo zahraničia. A ako to dopadlo?
Štatistika uvádza relatívnu zostatkovú hodnotu konkrétnej značky voči referenčnej značke, teda tej, ktorá má najnižšiu stratu. V tomto prípade je to Porsche s referenčnou hodnotou 100 %. Ak má napríklad Kia relatívnu zostatkovú hodnotu 83,9 %, drží si cenu o 16,1 % horšie ako Porsche. Zostatkovú hodnotu ovplyvňuje množstvo faktorov. Najmä dopyt, ktorý môže byť výsledkom kvality, ale aj imidžu značky či jej cenovej dostupnosti. Preto prináša rebríček prekvapenia a veľkú pestrosť tak na špičke, ako aj na posledných priečkach.
Asi by ste neodhadovali, že hneď druhým najlepším „držiakom“ hodnoty po Porsche je Land Rover, ktorý naň stráca len 0,6 desatiny percentuálneho bodu. Pritom nie je rozhodne etalónom kvality. Jednoducho po Land Roveroch je „zhánka“. A podobne je to s treťou Daciou, ktorá ťaží z nízkych cien nových áut, a teda aj veľmi prístupných cien ojazdených Dacií. Hlad po SUV posunul na štvrtú pozíciu Jeep, ďalší príklad, keď emócie víťazia nad rozumom. Tieto štyri značky neklesnú pod 90 % relatívnej zostatkovej hodnoty voči Porsche.
Dobre si vedú aj Mini, BMW, ako najlepšia z nemeckých prémiových značiek, Toyota, Mazda, Škoda a desiata Kia. Horšie je to na konci rebríčka, kde relatívna zostatková hodnota voči Porsche padá pod osemdesiat percent. Nájdeme tu Alfa Romeo, ktorému nepomáha ani empatia zákazníkov, Peugeot, Ford, Volvo, Fiat, Renault či Citroën. No najhoršie sú na tom modely značiek Opel, Jaguar a Smart. Takže pri kúpe nového auta by ste mali zvážiť aj tento aspekt.
Netvrdíme, že si máte kúpiť Daciu alebo Porsche, ale ak sa napríklad rozhodujete medzi nemeckými prémiovými značkami alebo modelmi mainstreamových výrobcov, nie je zlé ich porovnať. Dozviete sa, že kúpiť BMW 5 je výhodnejšie ako Audi A6 alebo že na hatchbacku Toyota Auris prerobíte po troch rokoch menej ako na Opli Astra. Porovnávať sa totiž dajú len konkurenčné značky v rámci tried. Veď aj keď na Porsche stratíte percentuálne najmenej, skutočná finančná strata je podstatne vyššia ako strata pri Smarte, ktorý si drží cenu horšie než všetci ostatní.
Strata na hodnote podľa značiek
Poradie | Značka | Relatívna zostatková hodnota (%) | ||
---|---|---|---|---|
1. | Porsche | 100 % | ||
2. | Land Rover | 99,4 % | ||
3. | Dacia | 98,6 % | ||
4. | Jeep | 92,7 % | ||
5. | Mini | 89,6 % | ||
6. | BMW | 87,2 % | ||
7. | Toyota | 87,1 % | ||
8. | Mazda | 84,6 % | ||
9. | Škoda | 84,2 % | ||
10. | Kia | 83,9 % | ||
11.- 12. | Lexus | 83,3 % | ||
11. – 12. | Mitsubishi | 83,3 % | ||
13. | Audi | 83,1 % | ||
14. – 15. | Suzuki | 82,8 % | ||
14. – 15. | Volkswagen | 82,8 % | ||
16. | Hyundai | 82,5 % | ||
17. | Mercedes-Benz | 82,4 % | ||
18. | Nissan | 81,6 % | ||
19. | Honda | 80,5 % | ||
20. | Seat | 80,1 % | ||
21. | Alfa Romeo | 79,8 % | ||
22. | Peugeot | 77,4 % | ||
23. | Ford | 77,4 % | ||
24. | Volvo | 77,1 % | ||
25. | Fiat | 76,9 % | ||
26. | Renault | 75,7 % | ||
27. | Citroën | 75,6 % | ||
28. | Opel | 74,8 % | ||
29. | Jaguar | 72,3 % | ||
30. | Smart | 70,2 % |