Prvý september 2018 sa do histórie Volkswagenu zapíše čiernymi písmenami. Môže za to nová procedúra merania spotreby a emisií WLTP (World-harmonized Light-duty Vehicles Test Procedure), podľa ktorej musia byť od tohto dátumu homologizované všetky autá predávané na európskom trhu. Lenže na homologizáciu dostali automobilky len 14 mesiacov, čo nie je dostatočný čas vzhľadom na zložitosť tohto testu, ktorý obsahuje aj meranie spotreby v reálnej premávke RDE. „Nové testy trvajú dvakrát až trikrát toľko ako tie predchádzajúce. Homologizovať oddelene je pritom nutné všetky motorizácie, karosárske verzie a dokonca aj limitované edície,“ uviedol na konto nového emisného cyklu Thomas Zahn z Volkswagenu.
Z toho vyplýva, že Volkswagen ako automobilka s nesmierne širokou modelovou ponukou jednoducho nemal šancu uskutočniť potrebné schválenia do termínu. Dosah je naozaj dramatický. Pre agentúru Reuters Volkswagen vyhlásil, že od 1. septembra má oprávnenie predávať len sedem z pôvodne štrnástich modelových radov. Tie ostatné na schválenie čakajú. Týka sa to dokonca aj ikonického Golfu, ktorý by mal dostať potrebnú homologizáciu koncom septembra. "Nasledujúce mesiace budú pre nás veľkou skúškou,“ konštatoval Zahn. Bude totiž trvať určitý čas, kým prejdú procedúrou ostatné modely, aby sa mohli vrátiť na trh.
Vedenie firmy preto očakáva veľký pokles predajov v septembri, októbri aj novembri. Do normálu by sa situácia mala vrátiť až v decembri. Bude však „normál“ znamenať stav pred 1. septembrom 2018? Asi celkom nie. Modely, o ktoré je malý záujem, sa homologizovať neoplatí, a tak je možné, že v cenníkoch Volkswagenu sa už neobjavia. Zmeny však musia podstúpiť aj modely, o ktoré je záujem. Taký Golf R príde napríklad o sedem kilowattov a manuálnu prevodovku. Ponuka GTI bude čiastočne obmedzená. Samozrejme, podobná situácia sa dotkne aj iných koncernových značiek. Takže neprekvapí, že taká Škoda Octavia je v súčasnosti k dispozícii len s trojicou najslabších motorov.
To, čo vám teda díleri v súčasnosti môžu ponúknuť, sú autá zo skladových zásob, najmä tie, ktoré boli prihlásené pred prvým septembrom. Dočasné obmedzenie ponuky a tiež očakávaný pád registrácií však zasiahne nielen samotné automobilky, ale aj dodávateľov pre automobilový priemysel. Napríklad gigant Valeo znížil pre problémy v Európe svoje očakávania na tento rok. Jednoducho norma WLTP znamená pre automobilky veľkú skúšku nervov, možno väčšiu, akou bola ekonomická kríza na prelome desaťročí.