Mesačné predaje áut v Európe bežne nesledujeme, ale to, čo sa dialo v auguste a v septembri, stojí zato. Príchod novej normy merania emisií WLTP, povinnej od 1. septembra, totiž spôsobil na trhu s autami obrovské turbulencie. Snaha zbaviť sa starých áut, homologizovaných podľa starej procedúry NEDC, akciovými zľavami a tiež ich umelé registrácie na dílerov, vyhnali letné štatistiky predajov do extrému. Najmä august vykázal rekordné čísla. V Európe sa v ôsmom mesiaci 2018 predalo neskutočných 1 171 760 nových áut, čo bol nárast o 29,8 %.
Bolo však jasné, že bublina v septembri praskne. Aj sa tak stalo. Predaj osobných áut v EÚ sa znížil o 23,4 % na 1 123 184 milióna kusov. A najviac tratili tí, čo hlásili v auguste rekordy. Je to priam neuveriteľné, ale septembrovou európskou jednotkou sa stal Opel s predajom 81 741 kusov. Síce padol o 11,6 %, ale menej ako konkurencia. Taký Volkswagen, doteraz neohrozená jednotka, zaznamenal o 52,1 % menej registrácii, čo znamenalo piatu priečku. Predbehol ho štvrtý Ford, tretí Mercedes-Benz aj druhé BMW. Šiesty Peugeot padol len o priečku, ale siedmy Renault so stratou 31 % až o celých päť.
A teraz tu máme najnovšie údaje agentúry JATO Dynamics, ktorá zostavila rebríček najpredávanejších modelov áut v septembri. O šoky nie je núdza. Začnime práve Volkswagenom. Jeho Golf, doteraz neohrozená ikona trhu, sa v septembri ocitol na priečke s číslom 13! Rozhodlo sa preň len 14 968 zákazníkov. To je o 71 % menej ako vlani. Žiadny iný model z TOP 25 nezaznamenal taký prudký pád. Predbehol ho celý rad modelov, ktoré sa na špičku rebríčka dostali len zriedka alebo vôbec. Prekvapenie nájdeme hneď na prvom mieste. Najpredávanejším autom v Európe bol totiž v septembri Opel Corsa, to napriek svojmu pokročilému veku.
Pomohol mu najmä trh vo Veľkej Británii, v Nemecku a vo Francúzsku. Corse sa podarilo zlepšiť svoj výsledok o päť percent. Druhá Fiesta zlepšila bilanciu dokonca až o 20 %. Clio stačilo na striebornú pozíciu. Nasleduje Toyota Yaris a Peugeot 208. To je celkom v poriadku, ale taký Mercedes-Benz triedy A, ako najpredávanejší kompakt v Európe, ktorý zakotvil na piatom mieste, je ďalším prekvapením. Rovnako ako prítomnosť Citroënu C3 alebo Fiatu 500 na siedmom a ôsmom mieste. Prvú desiatku uzatvára VW Polo a Peugeot 3008. Škoda Octavia skončila tesne za jej bránami.
Podľa Felipe Munoza, analytika JATO Dynamics, sa situácia v najbližšom čase nezmení. „Je to obrovský pád, ale v automobilovom priemysle bol očakávaný. Poklesy registrácií uvidíme dovtedy, kým bude veľká časť verzií áut nedostupná kvôli novým podmienkam testovania. Otázkou je, ako dlho to bude trvať, čo závisí od rýchlosti homologizácie modelov, ktoré chcú výrobcovia udržať na trhu.“
Najpredávanejšie autá v Európe – september 2018
Model | 8. 2018 (ks) | Medziročný rozdiel |
---|---|---|
1. Opel/Vauxhall Corsa | 24,752 | +5 % |
2. Ford Fiesta | 22,478 | +20 % |
3. Renault Clio | 21,944 | –18 % |
4. Toyota Yaris | 19,479 | +2 % |
5. Peugeot 208 | 17,751 | –12 % |
6. Mercedes-Benz A | 17,680 | +7 % |
7. Citroën C3 | 16,307 | +1 % |
8. Fiat 500 | 15,876 | –16 % |
9. VW Polo | 15,864 | –21 % |
10. Peugeot 3008 | 15,315 | +8 % |
11. Škoda Octavia | 15,226 | –25 % |
12. BMW 1 | 15,070 | +1 % |
13. VW Golf | 14,968 | –71 % |
14. Peugeot 2008 | 14,517 | +2 % |
15. Hyundai Tucson | 14,508 | –2 % |
16. Renault Captur | 14,490 | –23 % |
17. Nissan Qashqai | 14,165 | –51 % |
18. Ford Kuga | 13,497 | –8 % |
19. Mini | 13,247 | –14 % |
20. Mercedes-Benz C | 12,792 | –28 % |
21. Ford Focus | 12,587 | –40 % |
22. Fiat Panda | 12,445 | –21 % |
23. Kia Sportage | 11,929 | –5 % |
24. Toyota C-HR | 11,900 | +23 % |
25. Mercedes-Benz GLC | 11,595 | –8 % |