Tankovať až po hrdlo? Nie. Len po prvé ‘cvaknutie‘!

Zvyknete po prvom „cvaknutí“ tankovacej pištole doplniť následne palivo až po hrdlo nádrže? Nerobíte dobre. Najmä pri nových autách to môže viesť k drahej oprave.

22.02.2019 19:00
debata
Tankovať benzín a naftu až po úplné hrdlo...
sita inzercia tankovanie Tankovať benzín a naftu až po úplné hrdlo nádrže nie je dobré. Vystavujete sa riziku poškodenia kondenzačného systému.

Je to bežná prax. Nie všetci vodiči totiž končia tankovanie po tom, čo systém tankovacej pištole zastaví dopĺňanie paliva do nádrže a chráni nás predtým, aby sa benzín či nafta vyliali. Aj po prvom „cvaknutí“ membránového ventilu, ktorý je súčasťou tankovacieho zariadenia, je totiž možné dostať do nádrže ešte nejaké to palivo. A nie málo. Najmä pri dieselových autách, keď peniaca nafta vypne pištoľ ešte skôr, ako je nádrž plná. Chvíľu počkáte, pena opadne a vy dotankujete možno dva – tri litre nafty. Platí to aj pri autách na benzín, hoci v tomto prípade až taká veľká rezerva v nádrži nezostáva. Ani v jednom prípade však nie je dobrý nápad dotankovať nádrž až po hrdlo.

Zariadenie nazývané ORVR (Onboard Refueling... Foto: Clear Mechinic
Systém kondenzácie výparov paliva Zariadenie nazývané ORVR (Onboard Refueling Vapor Recovery System) má za cieľ kondenzovať výpary a použiť ich ako opäť ako palivo.

Nejde len o riziko, že časť paliva sa vám pri tankovaní vyleje z preplneného hrdla, ale najmä o to, že pri moderných autách môže dôjsť k poškodeniu systému recirkulácie palivových výparov. Zariadenie nazývané ORVR (Onboard Refueling Vapor Recovery System) má za cieľ kondenzovať výpary a použiť ich ako palivo v motore. Inak by sa dostali do ovzdušia. Ak však nádrž doplníte až po hrdlo, vzniká riziko, že systém nenasaje odparujúce sa plyny, ale priamo palivo, na ktoré nie je pripravený. To môže viesť až k poškodeniu, ktoré síce funkčnosť vozidla neovplyvní, ale diagnostika moderných áut ho zaregistruje.

Nie je však vylúčené, že elektronika vozidla vyhodnotí chybu ako vážnu a prepne motor do núdzového režimu so zníženým výkonom. Odstrániť takúto poruchu možno len v servise, ktorý z vás vytiahne neporovnateľne viac peňazí, ako ušetríte za tých pár deci lacnejšieho paliva, ktoré ste sa snažili dotankovať až po hrdlo. Napríklad na dovolenke pri prechode krajiny s lacnejším benzínom a naftou alebo na nejakej čerpacej stanici s výhodnejšou cenou. Lebo inak pravdupovediac nemá „pretankovávanie“ veľkú logiku. A potom je tu ekologické hľadisko. Ak recirkulácia nefunguje, výpary benzínu a nafty putujú rovno do atmosféry.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #tankovanie
Články podľa značiek